امروزه نقش دهیاران در مدیریت نوین روستایی بسیار بااهمیت بوده و تشکیل شورا‌ها و دهیاری‌ها در ایران اسلامی نشانه احترام و عزت بخشیدن به مردم است.
کد خبر: ۶۰۳۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ 10 May 2018
امروزه نقش دهیاران در مدیریت نوین روستایی بسیار بااهمیت بوده و تشکیل شورا‌ها و دهیاری‌ها در ایران اسلامی نشانه احترام و عزت بخشیدن به مردم است.

به گزارش ایسنا، دهیاران باید با تعامل و همکاری با اعضای شورای روستا، ریش‌سفیدان و جامعه روستایی و با استفاده از قابلیت‌های طبیعی و امکانات آب و خاک در چارچوب اهداف و ابعاد توسعه پایدار حرکت کنند.

یکی از مهمترین مشکلات امروز مهارجرت روستائیان و افزایش حاشیه‌نشینی در شهرهاست که تبعات منفی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به همراه دارد بنابراین تلاش دهیاران در رونق و توسعه روستا‌ها می‌تواند از خالی شدن روستا‌ها از سکنه جلوگیری کند.

گذری بر اقدامات عمرانی و اجتماعی دهیاری روستای جوراب

در همین راستا دهیار روستای جوراب از توابع بخش مرکزی ملایر خدمت و فعالیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی را در راستای تحقق اندیشه‌های والای راحل (ره) و پیروی از منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت تدبیر و امید جزء افتخارات دهیاران در دوره کنونی دانست.

نیره شاهسوند در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: روستای جوراب مرکز دهستان موزاران و بخش مرکزی ملایر در فاصله ۷ کیلومتری جاده ملایر- تهران قرار دارد و دارای ۲۵۱۲ نفر جمعیت با ۶۰۲ خانوار است.

وی با اشاره به اقدامات و عملکرد دهیاری جوراب از سال ۱۳۹۲ تا کنون بیان کرد: اجرای پروژه جدول‌گذاری و بلوارکشی خیابان خلیج‌فارس به متراژ ۴ هزار متر طول، اجرای پروژه جدول‌گذاری خیابان شهید غلامحسین نجفی به متراژ ۱۵۰۰ متر طول و اجرای پروژه جدول‌گذاری خیابان ولیعصر (عج) به متراژ ۸۰۰ متر طول با موفقیت انجام شده است.

شاهسوند خاطرنشان کرد: پروژه آسفالت دولاین کندروی خیابان خلیج‌فارس و محوطه‌سازی مجتمع مسکونی طلاب و محوطه‌سازی مقابل موکب زائران امام حسین (ع) به متراژ ۱۲ هزار مترمربع و پروژه تسطیح و زیرسازی خیابان خیلج‌فارس از دیگر اقدامات تحقق‌یافته توسط دهیاری روستای جوراب است.

وی به اجرای پروژه تسطیح و زیرسازی خیابان ولیعصر (عج) و تخریب اماکن متروکه آلوده سطح روستا که محل تجمع معتادین است، اشاره کرد و گفت: ساخت و نصب پل‌های فلزی و معابر برای تسهیل عبور و مرور اهالی، ساخت و نصب ایستگاه اتوبوس و تابلوی چندمنظوره و ساخت و نصب پایه بنر و پایه پرچم برفراز برج‌های روشنایی و خرید و نصب برج‌های روشنایی در سطح روستا از دیگر اقدامات انجام شده به همت دهیاری روستای جوراب است.

شاهسوند اظهار کرد: در راستای تأمین رفاه حال روستائیان پارک کوثر ساماندهی و رنگ‌آمیزی و جداول و پرچم ایران و چراغ و پایه چراغ خریداری و در پارک کوثر نصب شد.

وی با اشاره به خرید و کاشت نهال در بلوار خلیج‌فارس و آبیاری آن‌ها و تعمیر و تعویض لامپ‌های معابر سطح روستا و رفع خاموشی آنها، ادامه داد: در کنار انجام اقدامات عمرانی، برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی متنوعی، با مشارکت روستائیان برگزار کردیم که با استقبال مواجه شد که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره‌های نوروزی، فرهنگی، ورزشی و بازی‌های بومی- محلی به صورت سالانه اشاره کرد.

دهیار روستای جوراب یادآور شد: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات محلی طی دو دوره در سال‌های ۹۶ و ۹۷، برگزاری کلاس‌های آموزشی در راستای اجرای طرح ملی کرامت، تشکیل شورای فرهنگی روستا و برگزاری جشن‌های پیروزی انقلاب، روز زن، گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ... از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی بیان کرد: نصب بنر به مناسبت‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، بازدید از خانواده معظم شهدا و همکاری در زمینه برگزاری یادواره شهدا و لایروبی جداول و جمع دوره‌ای زباله و تنظیف محیط روستا توسط دهیاری جوراب محقق شده است.

شاهسوند افزود: در حال حاضر پروژه جدول‌گذاری و بلوارکشی خیابان مالک اشتر، تسطیح و زیرسازی و آسفالت آن و پروژه آسفالت خیابان ولیعصر (عج) از طرح‌های عمرانی در دست اقدام توسط دهیاری روستای جوراب است.

کارنامه خدمات دهی دهیاری رضوانکده به روستائیان

دهیار روستای رضوانکده از توابع بخش مرکزی ملایر نیز به خبرنگار ایسنا گفت: دهیاری‌ها و تأثیر آن‌ها در روند حل مشکلات روستا‌ها از نکات قابل توجهی است که دهیاران باید آن را مورد توجه قرار دهند.

آذر پیریایی ادامه داد: دهیاران در مدیریت نوین روستایی نقش مهمی داشته و باید منشأ خدمات در روستا‌ها باشند و مهارت‌های مفید و مؤثر در مدیریت روستا‌ها را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه روستای رضوانکده در ۴ کیلومتری شهرستان ملایر واقع شده و جمعیت آن حدود ۱۸۵۰ نفر و ۵۰۰ خانوار است، افزود: دهیاری روستای رضوانکده از آبان‌ماه ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده و از آن زمان تاکنون منشأ خدمات ماندگار و مؤثری بوده است.

پیریایی اضافه کرد: در ابتدای فعالیت دهیاری معابر روستا نامگذاری و تابلوی ورودی روستا مزین به عکس‌های شهدای رضوانکده نصب شد همچنین دو مکان مخروبه در روستا، تخریب و ساختمان دهیاری جایگزین آن شد.

وی بیان کرد: غسالخانه از محل طرح زکات و کمک‌های خیرین و مساعدت مردمی روستای رضوانکده احداث و سقف کاذب حسینیه روستا با همکاری معتمدین و از محل طرح زکات ساخته شد.

دهیار روستای رضوانکده با اشاره به اینکه مسجد صاحب الزمان (عج) رضوانکده نقاشی و رنگ‌آمیزی شده است، گفت: گازکشی مسجد فاطمیه با موفقیت محقق و همچنین روشنایی معابر در دو مرحله خریداری و نصب شد.

وی اظهار کرد: دو دستگاه حمام برای ۲ تن از نیازمندان روستا با مدیریت دهیاری و با هزینه خیرین احداث شد همچنین جدول‌گذاری معابر و کوچه‌های سطح روستا، احداث میدان در مرکز روستا، آسفالت خیابان‌های شهید لطفی و شهید صادقی از محل اعتبار دهیاری با همکاری و مساعدت بنیاد مسکن شهرستان ملایر انجام شد.

پیریایی با بیان اینکه ساختمان دهیاری احداث و تا کنون بیش از ۲۷۰۰ مترمربع جدول‌گذاری در سطح روستا انجام شده است، گفت: آسفالت کوچه آزادی و جدول‌گذاری تعدادی از کوچه‌های باقیمانده در سالجاری در دست اقدام و پیگیری است.

دهیاران باید برای ایجاد اشتغال پایدار در سطح روستا‌ها گام بردارند

در ادامه دهیار روستای فروز با اشاره به اهمیت و جایگاه دهیاری‌ها در پیشرفت و رونق اقتصادی و افزایش توانایی‌های اقتصادی روستاها، به خبرنگار ایسنا گفت: دهیاران باید با مطالعه و شناخت دقیق پتانسیل‌های موجود در جهت شکوفایی اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار درسطح روستا‌ها گام بردارند.

حمید بیات با بیان اینکه روستای فروز از توابع شهرستان ملایر با جمعیتی افزون بر ۴۶۵ نفر دارای ۴۵۴ هکتار اراضی کشاورزی است، به وجود ۴ چاه عمیق در سطح این روستا اشاره کرد و افزود: اهالی روستای فروز مشغول به حرفه کشاورزی هستند و از طریق باغداری انگور، گردو و دامداری گاو و گوسفند امرار معاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم ولایتمدار این روستا در دوران دفاع مقدس ۶ شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند، ادامه داد: پایگاه بسیج مرتضی فراهانی و خانه عالم و روحانی روستا احداث و به انجام کار فرهنگی مشغول هستند.

بیات در رابطه با عمده فعالیت‌ها و اقدامات عمرانی و اجتماعی انجام شده توسط دهیاری روستای فروز طی سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: جابجایی تیر‌های برق و تعویض کلیه سیم‌های برق روستا توسط امور برق شهرستان ملایر و دهیاری انجام شد.

وی به اهدای یک باب منزل مسکونی توسط خیّر خیراندیش علی عبدالمحمدی روستا به عنوان خانه عالم به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اشاره کرد و ادامه داد: مسجد امام حسین (ع) با کمک‌های مردمی و از محل زکات با اعتبار افزون بر ۱۵۰ میلیون تومان احداث و ساخته شده است.

دهیار روستای فروز یادآور شد: ساخت حسینیه سیدالشهدا (ع) از محل کمک‌های مردمی و طرح زکات شهرستان ملایر در ۳ طبقه بنا با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان، آسفالت خیابان اصلی روستا به طول ۶۰۰ مترمربع از محل خودیاری مردم روستا و با همکاری بنیاد مسکن ملایر با اعتبار ۱۳۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات عمرانی انجام شده است.

 بیات به جدول‌کشی خیابان‌های مدافع رحم، شهدا، شهید محمد ملیانی توسط دهیاری به طول ۱۴۰۰ متر با اعتبار ۷۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: زیرسازی خیابان‌های ذکر شده توسط شرکت جهاد نصر و پادگان ۴۳ امام علی (ع) محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: ساخت غسالخانه از محل اعتبارات دهیاری و کمک‌های مردمی با اعتبار ۵۰ میلیون تومان از دیگر اقدامات انجام شده برای رفاه حال اهالی روستای فروز بوده که انجام شده است.

علمدار علیا و سفلی؛ نمونه‌ای از کار و تلاش

دهیار روستا‌های علمدار علیا و علمدار سفلی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: علمدار علیا در فاصله ۱۰ کیلومتری و روستای علمدار سفلی در فاصله ۸ کیلومتری از شهر ملایر به سمت توره واقع شده و از توابع بخش مرکزی هستند.

ارمغان کردی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در سال‌های ۹۵ و ۹۶، ادامه داد: نصب سرعت‌کاه و تابلو‌های علائم رانندگی در جاده دو روستا با همکاری و مساعدت اداره راه و حمل‌ونقل جاده‌ای، مرمت و بازسازی مخزن آب علمدار سفلی با بودجه دهیاری، تسطیح‌سازی برخی معابر روستا و عریض‌سازی و فضاسازی گورستان با مساعدت بخشدار مرکزی با تأمین بودجه از محل دهیاری انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: تعویض و نوسازی پایه چراغ‌ها، تیر‌های برق در سطح روستای علمدار سفلی، با بودجه دهیاری و با مساعدت امور برق شهرستان نصب و نام‌گذاری کوچه‌ها و ساخت و نصب تابلو‌ها در علمدار سفلی انجام شد.

وی به گازکشی و نصب کنتور و علمک گاز در روستای علمدار سفلی با مساعدت شرکت گاز استان و شهرستان، عریض‌سازی جاده در مسیر دو روستا با همکاری راه و شهرسازی و به تسطیح‌سازی کوچه‌ها و معابر روستای علمدار علیا با مساعدت بخشداری مرکزی و بودجه دهیاری اشاره کرد که از دیگر اقدامات عمرانی انجام شده در راستای رفاه حال روستائیان است.

کردی افزود: لوله‌گذاری فاضلاب و تعویض و نوسازی با بودجه دهیاری و همکاری اداره آب روستایی و تعویض لامپ‌ها و چراغ‌های تمامی معابر و نام‌گذاری کوچه‌ها و ساخت و نصب تابلو‌ها در روستای علمدار علیا با بودجه دهیاری انجام شد.

وی اظهار کرد: ساخت دهیاری و تبدیل خانه مخروبه مخابرات به ساختمان جدید دهیاری با مساعدت بخشداری مرکزی و از محل بودجه دهیاری، گازکشی و نصب کنتور و علمک و لوله‌کشی آب شرب و برگزاری جشن افتتاحیه این پروژه‌ها با حضور مسئولان در روستای علمدار علیا از دیگر اقدامات دهیاری است.

دهیار روستا‌های علمدار علیا و علمدار سفلی یادآور شد: جدول‌گذاری و زیرسازی معابر دو روستا و نصب تیر برق در گورستان علمدار سفلی در درست اقدام و پیگیری است.

وی اضافه کرد: مشکل جدی این دو روستا لایروبی قنات‌هاست که تأمین آب شرب و آب کشاورزی دو روستا را تهیه می‌کند و رفع آن نیازمند حمایت مسئولان ارشد شهرستان است.

جدول‌گذاری و توسعه عمرانی عباسیه؛ اولویت دهیاری

دهیار روستای عباسیه نیز به خبرنگار ایسنا گفت: دهیاران باید با همکاری اعضای شورا، در راستای توسعه اقتصادی، افزایش درآمد دهیاری‌ها با توجه به اساسنامه، کمک‌های دولت و خودیاری اهالی، هرچه بیشتر در زمینه عمران و آبادانی روستا‌ها تلاش کنند.

سمانه دشتی با اشاره به اینکه روستای عباسیه در ۱۰ کیلومتری شهرستان ملایر واقع شده و از توابع بخش مرکزی است، افزود: این روستا دارای ۴۴۵ نفر جمعیت است و طرح هادی در این روستا در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه اهالی عباسیه درباره اجرای طرح هادی و انجام عقب‌نشینی‌ها با دهیاری و شورای اسلامی روستا، همکاری خوبی دارند، ادامه داد: اکثر عقب‌نشینی منازل روستا صورت گرفته است.

دشتی اظهار کرد: در دوم اردیبهشت‌ماه سال گذشته استاندار همدان، نمایندگان مردم ملایر در مجلس، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان در این روستا حضور یافتند که بازدید آن‌ها منجر به کلید خوردن اجرای طرح هادی در عباسیه شد.

وی گفت: طی ۲ سال اخیر بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از خیابان اصلی روستا، کوچه شهید آشوری و کوچه شهید موسوی توسط دهیاری جدول‌گذاری شده و مابقی جدول‌گذاری خیابان اصلی توسط بنیاد مسکن شهرستان انجام شد.

دشتی با اشاره به اینکه آسفالت خیابان‌های نام برده و کوچه شهید عباسیه نیز به همت بنیاد مسکن در سال گذشته صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در راستای عمران و آبادانی این روستا بنیاد مسکن همکاری و مساعدت قابل‌توجهی داشته است.

دهیار عباسیه بیان کرد: در سال گذشته برکناری تیر‌های چوبی خیابان اصلی روستا و جایگزین کردن آن‌ها با تیر‌های سیمانی فشار قوی و فشار ضعیف با کابل‌های خودنگهدار و جابجایی و تعویض ترانس قدیمی برق روستا توسط امور برق ملایر صورت گرفت که از زحمات آن‌ها قدردانی می‌شود.

دشتی در ادامه یادآور شد: طی ۲ سال اخیر اقدامات فرهنگی خوبی در سطح روستای عباسیه انجام دادیم که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری هر ساله یادواره ۱۰ شهید روستا با همکاری بسیج روستا در بهمن‌ماه، برگزاری کلاس‌های ویژه طرح کرامت و تحکیم خانواده با همکاری بهزیستی ملایر، تشکیل تیم ورزشی فوتبال آقایان و تسطیح زمین فوتبال، خرید توپ و لوازم ورزشی برای این تیم، برگزاری جشن تکلیف ویژه دختران ۹ ساله در مدرسه شهید موسوی، برگزاری هر روزه نماز جماعت در نوبت ظهر و عصر و مغرب و عشا با حضور امام جماعت در مسجد روستا اشاره کرد.

وی در رابطه با پروژه‌های در دست اقدام دهیاری روستای عباسیه در سالجاری، گفت: جدول‌گذاری، تسطیح کوچه شهید رحیم اصغری، تغییر و تعمیر ساختمان حمام قدیمی موجود در روستا و استفاده از آن به عنوان ساختمان دهیاری و شورای اسلامی روستا و جدول‌گذاری کوچه شهید موسوی در سالجاری پیگیری می‌شوند.

روستای مرویل آماده جهش عمرانی

دهیار روستای مرویل نیز به خبرنگار ایسنا گفت: دهیاری‌ها در روستا‌ها برای نخستین‌بار در تاریخ نظام برنامه‌ریزی کشور به عنوان متولی مشخصی برای مدیریت و توسعه روستا‌ها تعیین شدند.

سمانه دشتی افزود: دهیار از یک سو به واسطه ارتباط تنگاتنگ با شورای اسلامی روستا، نهادی مردمی بوده و از سوی دیگر با آخرین سطح حاکمیت دولت در ارتباط است.

وی با بیان اینکه روستای مرویل دارای ۳۳۹ نفر جمعیت بوده و در ۱۵ کیلومتری شهرستان ملایر واقع شده است، ادامه داد: بهسازی در این روستا از سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

دشتی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده ۱۵ هکتار از اراضی منابع طبیعی که به تملک بنیاد مسکن شهرستان درآمده با همکاری دهیاری و شورای اسلامی روستا، در اختیار متقاضیان خرید زمین در روستا قرار گرفته و ۳۰ جواز ساختمانی توسط دهیاری صادر شد و ساخت‌وساز در این روستا رونق زیادی یافته است.

وی با اشاره به اینکه با تلاش دهیاری، امور برق ملایر در محدوده این روستا شبکه برق احداث و ۳۳ تیر برق نصب کرده است، ادامه داد: ست کامل لوازم ورزشی در سال گذشته توسط دهیاری برای رونق ورزش در بین نوجوانان و جوانان روستا خریداری و در اختیارشان گذاشته شد.

دشتی خاطرنشان کرد: گازرسانی به روستای مرویل آغاز شده است و در سال گذشته برکناری تیر‌های چوبی حاشیه جاده مرویل توسط امور برق شهرستان انجام شد.

وی با بیان اینکه دهیاری مرویل با همکاری بنیاد مسکن ملایر در سال ۱۳۹۵ تپه ورودی روستا را به منظور ساخت ورودی مناسب انجام داد و در سال گذشته این پروژه به بهره‌برداری رسید، گفت: جدول‌گذاری این ورودی و خیابان اصلی روستا توسط بنیاد مسکن در حال انجام بوده و سال گذشته هزار مترمربع سنگفرش، جدول‌گذاری و تسطیح در این روستا صورت پذیرفته است.

دهیار روستای مرویل در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: علاوه بر پروژه‌های عمرانی، اقدامات فرهنگی فراوانی طی ۲ سال اخیر در این روستا انجام دادیم که از جمله آن می‌توان به برگزاری کلاس‌های طرح کرامت و تکریم خانواده، پیگیری ساخت غسالخانه و مهدیه روستا با مشارکت اهالی و کمک خیرین روستای مرویل و تشکیل تیم والیبال برای روستائیان و خریداری کردن لوازم ورزشی لازم، چون توپ و تور اشاره کرد.

وی در رابطه با پروژه‌های در دست اقدام در سال ۹۷، گفت: دیوار چینی و جدول‌گذاری کانال اصلی کشاورزی روستا، نصب ست کامل لوازم ورزشی برای استفاده نوجوانان، همکاری با امور برق شهرستان درباره احداث شبکه برق در محله مدرسه شهید ابوالقاسم دشتی برای برق‌رسانی به ۱۵ خانوار و همکاری و پیگیری در زمینه ادامه جدول‌گذاری کوچه منتهی به حسینیه روستا و استفاده از قیر یارانه‌ای برای آسفالت خیابان اصلی و ورودی روستا است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار