علت مرگ و میر مادران باردار از گذشته تا کنون بسیار متفاوت بوده است مثلا در دهه گذشته خونریزی‌های بعد از زایمان مهم‌ترین فاکتور خطر و مرگ و میر بوده است در حالیکه درسال‌های اخیر ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای سلامت مادران باردار را تحت تاثیر قرار داده است. البته آمار مرگ و میر مادران در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری کاهش یافته و با مراقبت‌هایی که در دوران بارداری و آزمایشاتی که در دوران پیش از بارداری انجام می‌گیرد همه مادران با سلامت کامل زایمان خود را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۶۰۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰ 06 May 2018
اولین دستی که دست به دست فرشته های آسمانی می گذارد دستان گرم و محبت بخش یک ماما است.

به گزارش تسنیم، پنجم ماه می مصادف با 15 اردیبهشت، از سوی سازمان جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی با عنوان روز جهانی ماما نام گذاری شده و از سال 1992 در ایران و جهان این روز را گرامی داشته و از قشر حامی مادران باردار تجلیل می‌کنند. به مناسبت این بزرگذاشت و آشنایی با حیطه اختیارات و فعالیت‌های این قشر پر تلاش به گفت‌وگو با یکی از ماماهای شاغل در علوم پزشکی می‌پردازیم.

نقش یک ماما از چه زمانی وارد زندگی زنان شده است؟

فریبا اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: قدمت ماما به قدمت بشر بر می‌گردد چراکه هرکجا که زایمانی رخ می‌داد حتما خانومی هم در کنار آن حضور داشت که قابلیت کمک به زائو را داشته باشد و از این حیث او را قابله نامیده‌اند. اما از سال 1308 رشته مامایی به عنوان آکادمی و رسمی وارد دانشگاه و در حال حاضر تا مقطع دکترا هم پذیرش می‌شوند.

آیا نیاز به ماما فقط مربوط به دوران بارداری و زایمان است؟

خیر. ماما از آغاز دوران بلوغ یک دختر تا زمان یاِئسگی یک خانم می‌تواند در کنار او قرار بگیرد و به سلامت روحی و جسمی او کمک کند. مراقبت‌های پیشگیری از بارداری، مراقبت‌های دوران بارداری، زایمان، پس از زایمان، فاصله گذاری مناسب میان فرزندان، غربالگری‌های بررسی سرطان و در نهایت کمک به کاهش عوارض یائسگی از اقداماتی است که یک ماما می تواند در تمام دوران باروری یک زن برای او  آیا نیاز به ماما فقط مربوط به دوران بارداری و زایمان است؟ خیر. ماما از آغاز دوران بلوغ یک دخترتا زمان یاِئسگی یک خانم می‌تواند در کنار او قرار بگیرد و به سلامت روحی و جسمی او کمک کند. مراقبت‌های پیشگیری از بارداری، مراقبت‌های دوران بارداری، زایمان، پس از زایمان، فاصله گذاری مناسب میان فرزندان، غربالگری‌های بررسی سرطان و در نهایت کمک به کاهش عوارض یائسگی از اقداماتی است که یک ماما می تواند در تمام دوران باروری یک زن برای او انجام دهد.

تاثیر ماما در کاهش آمار زایمان‌های سزارین چیست؟

یک ماما با آموزش‌های صحیحی که به مادران باردار می‌دهد تا درصد زیادی به کاهش آمار انجام زایمان‌های غیر ضروری سزارین کمک می‌کند. متاسفانه مشاهده می‌کنیم که بیشتر مادران از روی دلسوزی و یا هر دلیل دیگری دخترانشان را از زایمان طبیعی منع می‌کنند و می‌گویند نمی‌خواهیم فرزندانمان با درد زایمان طبیعی مواجه شوند در حالیکه آنان نمی‌دانند که عوارض زایمان سزارین و خونریزی حاصل از آن چندین برابر زایمان طبیعی است.بنابراین یک ماما با رفتار مناسبی که با مادر باردار دارد و تکنیک‌هایی که پیش از زایمان آموزش می‌دهد می‌تواند به افزایش آمار زایمان طبیعی و استقبال مردم از آن کمک کند.

دولت برای تشویق ماردان به زایمان طبیعی چه کرده است؟

وقتی که آمار زایمان‌های غیر ضروری و دلبخواهی سزارین در ایران به مرز 80 درصد رسید، و صدای بهداشت جهانی خواستار کاهش آمار سزارین در ایران شد، از سال 95 وزارت بهداشت مامای همراه را به مادران باردار معرفی کرد.

ماما ها با گذراندن دوره های آموزشی مخصوص، می‌توانند به بهبود روند زایمان فیزیولوژیک زنان کمک کنند.به گونه ای که هر مادربارداراز زمان بستری شدن برای زایمان ، مامای همراه انتخابی خود را به همراه دارد و با یادگیری تکنیک های تنفس و زایمان به بهبود و تسهیل پروسه زایمان خود کمک می‌کند.

تاثیر ماما همراه در کاهش آمار سزارین چگونه بوده است؟

با استقبال مادران باردار از ماما همراه و گذراندن هشت جلسه کلاس در ماه های پیش از زایمان، استقبال مادران باردار از زایمان فیزیولوژیک بیشتر شد تا جایی که در حال حاضر آمار زایمان سزارین به کمتر از 50 درصد رسیده است.

*نقش ماما در کاهش عوارض بارداری و مرگ و میر مادران و نوزادان چیست؟

ماما ها در دو بخش بهداشتی و درمانی فعالیت می کنند. ماما های شاغل در بخش بهداشتی که شامل مراکز بهداشتی است به مراقبت های پیش از بارداری و دوران بارداری می‌پردازند ودر این مدت مادران باردار را از نظر ابتلا به بیماری‌ها و سلامت جنین کنترل و بررسی می‌کنند. فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی از مهم‌ترین فاکتورهای خطر مادران باردار و جنین است که با مراقبت و بررسی‌های دوره ای می توان از عوارض آن در امان ماند. اما ماما های بخش درمانی معمولا در بیمارستان‌ها هستند و در هنگام زایمان ، به سلامت مادر و جنین کمک می‌کنند.

شایع ترین علل مرگ و میر مادران باردار چیست؟

علت مرگ و میر مادران باردار از گذشته تا کنون بسیار متفاوت بوده است مثلا در دهه گذشته خونریزی‌های بعد از زایمان مهم‌ترین فاکتور خطر و مرگ و میر بوده است در حالیکه درسال‌های اخیر ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای سلامت مادران باردار را تحت تاثیر قرار داده است. البته آمار مرگ و میر مادران در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری کاهش یافته و با مراقبت‌هایی که در دوران بارداری و آزمایشاتی که در دوران پیش از بارداری انجام می‌گیرد همه مادران با سلامت کامل زایمان خود را انجام می‌دهند.

چه روش‌های نوینی برای کاهش درد زایمان طبیعی وجود دارد؟

در سال‌های گذشته روش‌هایی برای تحمل و کاهش درد زایمان طبیعی وارد بیمارستان‌ها شده که گاز انتونکس از نمونه آن است. این گاز ضد درد که با مشورت پزشک و ماما در اختیار مادر قرار می‌گیرد تا اندازهای درد را برای او کاهش میدهد.انتونکس مخلوطی از گاز اکسیژن و نایتروس اکسایدN2O است که از طریق ماسک به زن باردار تجویز می‌شود. هنگامی که او در طول مراحل زایمان انقباض رحم را به صورت درد احساس می کند ماسک مخصوص را روی صورت او قرار می‌دهیم تا از طریق آن تنفس کند سپس گاز وارد ریه‌ها و مغز می‌شود و از طریق آن با تاثیر بر روی مراکز درد باعث کاهش درد می‌شود.

از جایگاه خود به عنوان یک ماما در جامعه رضایت دارید؟

به نظرم آنگونه که باید در جامعه ما به حق و جایگاه یک ماما توجه نمی‌شود، چراکه باید به ازای هر سه زائو یک ماما در کنارشان قرار بگیرد در حالیکه این بند اجرا نمی شود و متاسفانه به ازای هر شش تا هفت زائو یک ماما وجود دارد و این امر موجب عدم رضایت زائو و از طرفی هم خستگی و بی انگیزگی ماما می‌شود.

از حقوق و مزایای خود راضی هستید؟

خیر. هیچگاه فشار کاری و مسئولیتی که بر عهده یک ماما است با حقوق و مزایای دریافتی اش تناسب ندارد و او را قانع نمی‌کند. با توجه به شیفت کاری شب، شب بیداری و بیماری‌هایی که بر اثر کم خوابی متوجه پرسنل است بنظرم حقوق و مزایای دریافنی بسیار اندک است و باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

بهترین خاطره دوران کاری شما کدام است؟

از سال 1375 ماما هستم و در طول این سال ها بهترین خاطره ای که در ذهنم نقش بسته، تولد است. تولد نوزاد و زمانی که دست‌های کوچکش را در دستم قرار می‌دهم به بزرگی و عظمت خلقت خداوند پی می‌برم و برایم شیرین‌ترین لحظه و خاطره است.

اگر صحبتی با مسئولان دارید بفرمایید؟به آن‌ها می‌گویم که هرگز برای قشر ماما کم نگذارند و بدانند که هرچه رسیدگی آن ها به ما بیشتر باشد بدون شک و متقابلا ما نیز تاثیر بهتری را بر روی حفظ سلامت مادرو جنین می گذاریم. فقط در روز ماما به یاد نباشند بلکه در سایر ایام سال نیز ما را یا د کنند و به نیازهای ما توجه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار