یک تیشرت چسبان، هیکل پفکی، شکم ۶ تیکه و بازو‌های برآمده، تمام آمال بدنسازانی است که امروز سلامت خود را قربانی مصرف یکسری مکمل و دارو‌های غیرمجاز می‌کنند.
کد خبر: ۵۹۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰ 02 May 2018
یک تیشرت چسبان، هیکل پفکی، شکم ۶ تیکه و بازو‌های برآمده، تمام آمال بدنسازانی است که امروز سلامت خود را قربانی مصرف یکسری مکمل و دارو‌های غیرمجاز می‌کنند.

به گزارش فارس، از جوانان و نوجوانانی حرف می‌زنیم که به هر قیمتی می‌خواهند خوش‌تیپ باشند و با ظواهر دلخواه آقایی کنند! برای این کار به قول خودشان لازم هم دست به هرکاری می‌زنند و هزینه‌های چندصد هزار تومانی یا حتی میلیونی در ماه را به جان می‌خرند تا به اهداف جالب توجه خود دست پیدا کنند.

متاسفانه امروز باشگاه‌های ورزشی در قبضه مکمل‌هایی است که داعیه‌دار تاثیرات معجزه‌آسا هستند و این وسط با راه‌اندازی تبلیغات جالب، جوانان را بیشتر به سوی خود می‌کشانند.

"کراتین" همان واژه‌ای است که قطع به یقین به درون درصد بالایی از خانواده‌ها رخنه پیدا کرده و ورزشکاران بدنساز انس و الفتی دیرینه با این مکمل دارند! فارغ از تمام عوارض کراتین و همچنین آمپول سوما، بسان نقل و نبات در محافل مردانه و حتی جمع‌های زنانه بر سر زبان‌هاست و این جای تاسف دارد.

از سویی هستند جوانان زیادی که این روز‌ها تحت تاثیر بمباران تبلیغاتی شبکه‌های ماهواره‌ای، مربیان بدنسازی باشگاه‌های ورزشی یا هم‌سن و سال‌هایشان هزینه‌های چندصدهزار تومانی و حتی میلیونی را آن هم به صورت ماهانه برای تهیه مکمل‌هایی تحت عنوان مکمل‌های غذایی متحمل می‌شوند تا شکم‌شان را ۶ تکه کنند و به بازوانشان حجم دهند تا به اصطلاح خودشان هیکلی گلدانی ساخته و تیشرت‌های چسبان‌شان نیز بر تن بنشیند!

پای صحبت بدنسازان که بنشینیم به خوبی از لابلای حرف‌هایشان می‌توان فهمید که آغاز فعالیت ورزشی در این رشته با دو نکته مهم و اساسی توأم می‌شود.

نخست اینکه در بحث ورود به بدنسازی و همچنین داشتن هیکل‌های باب میل، ردپای معضلی به نام چشم و هم‌چشمی دیده می‌شود که برای حل این مشکل قطع به یقین نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد.

نکته دوم اینکه ورزشکاران در بدو ورود به باشگاه‌های بدنسازی با پیشنهادات مصرف مکمل در کنار ورزش کردن برای رسیدن به بدنی حجم‌دار در مدت زمانی کوتاه روبرو می‌شوند که این موضوع تخصصی جای بحث دارد.

سوال اینجاست؛ فارغ از تمام عوارض و تبعات مصرف مکمل‌های غیرمجاز، علت رشد روزافزون تمایل جوانان به مصرف پودر‌ها و مکمل‌های بدنسازی چیست و چگونه می‌توان از حجم گرایش به آن‌ها کاست و افراد را به سمت مصرف مواد طبیعی سوق داد؟

در سال‌های اخیر همواره از سوی کارشناسان و پزشکان ورزشی این مسئله عنوان شده که مکمل‌ها دارای دو مبحث جداگانه هستند: یک حوزه ورزشی و دیگری حوزه تجاری و بیزینس آن است.

در قسمت تجاری بسیاری از شرکت‌ها و مافیا‌های داخلی و خارجی وجود دارند، به نوعی بسیاری از مکمل‌های غیراستاندارد و مضر توسط شرکت‌ها و مافیا‌های خارج از کشور تهیه و بسته‌بندی می‌شوند و حتی با پکیج‌های تقلبی و غیرواقعی به بازار عرضه می‌شوند که در این زمینه نیاز به ورود جدی مسوولان و بازرسان احساس می‌شود.

اگر زحمت یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت را به خود بدهیم، به خوبی می‌توان سخنان دکتر علی طاهری یکی از متخصصان پزشکی ورزشی و کنترل دوپینگ کشور را پیدا کنیم که چندی پیش در خصوص مکمل‌ها و چگونگی استفاده ورزشکاران گفته بود: استفاده از هر مکملی حتی مکمل‌های مجاز و سالم نیازمند پیش‌بینی‌های لازم براساس نوع، مقدار، زمان ورزش، سن و جنس فرد بوده و اگر این پیش‌بینی‌ها انجام نشود، می‌تواند عوارض و نتایج زیان‌آور بسیاری داشته باشد.

برهمین اساس در حوزه ورزشی مکمل‌ها هم با افرادی مواجه می‌شویم که یا ناآگاهانه اقدام به توصیه، تجویز و مصرف مکمل‌ها می‌کنند یا با هدف سوء و منفعت‌طلبی این کار را انجام می‌دهند. هر کدام از این کار‌ها یک برآیند دارد و آن ایجاد آسیب و صدمه به فرد است.

با تمام این تفاسیر چیزی که پیداست اینکه باشگاه‌ها به لحاظ قانونی به هیچ عنوان اجازه توصیه، تجویز، فروش و ارائه مکمل‌های دست‌ساز و غیراستاندارد را ندارند.

موضوعی که رئیس هیات پزشکی ورزشی استان همدان در خصوص آن می‌گوید: مسوولان اجرایی استان همدان به خصوص هیات پزشکی ورزشی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین دانشگاه علوم پزشکی برای مبارزه با عرضه مکمل‌های غیرمجاز خوراکی مصمم هستند.

رشید حیدری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس افزود: بهترین مکمل برای مردم و به خصوص ورزشکاران مکمل‌های غذایی طبیعی است که شامل انواع مواد غذایی پروتئینی، لبنیات، سبزیجات، میوه و حبوبات است.

عضو هیات رئیسه فدراسیون پزشکی ورزشی در ادامه اظهار کرد: مصرف خودسرانه دارو و مکمل‌های ورزشی غیرمجاز موجب ایجاد اختلال در کارایی بدن می‌شود که مصرف این مکمل‌ها بسیار خطرآفرین و پرعارضه است.

حیدری‌مقدم تاکید کرد: جوانان از مصرف خودسرانه مکمل‌های دارویی بدنسازی خودداری کنند، زیرا این مواد می‌توانند به تخریب سلول‌های کبد، کلیه، معده و روده منجر شوند و ناباروری و حتی مرگ ناگهانی از عوارض مصرف غیرمجاز این مواد دارویی است.

اما رئیس هیات بدنسازی و پرورش اندام استان همدان هم درخصوص وضعیت نظارت بر باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام به خبرنگار فارس گفت: کمیسیون بازرسی و کارشناسان اداره ورزش و جوانان هر هفته دو روز از باشگاه‌ها بازرسی دارند.

مرتضی خدابنده‌لو با اشاره به استفاده از دارو‌های انرژی‌زا بیان کرد: استفاده از دارو‌ها و مکمل‌های انرژی‌زا در باشگاه‌ها ممنوع و همگی غیرقانونی است. ورزشکارانی که در این رشته از این دارو‌ها استفاده می‌کنند به دنبال سلامتی نیستند و این امر و استفاده از مکمل‌های غیرمجاز قانونی نیست.

با تمام این اوصاف این روز‌ها اگر سری به باشگاه‌های بدنسازی شهر بزنیم با هیکل‌هایی گلدانی و پفکی مواجه می‌شویم که سوغات استفاده از مکمل‌ها هستند.

قطع به یقین هیچ فردی با زیبایی مخالف نیست و پرورش‌اندام اتفاقا می‌تواند در اولویت کار افرادی قرار گیرد که به زیبایی اهمیت زیادی قائل هستند. اما‌ای کاش برای داشتن بدن‌هایی زیبا دست روی بهترین گزینه بگذاریم و به سلامتی خود پشت پا نزنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار