چراغ المان همدان ۲۰۱۸ در نقاط مختلف شهر و استان همدان سوسو زده و هر از چند گاهی نیز مسئولین از مزیت‌ها و فرصت‌های این فرصت گفته و عکس‌های یادگاری آن‌ها در فضای مجازی دیده می‌شود این در حالی است که در فضای عمومی هنوز عده‌ی کثیری حتی با واژه همدان ۲۰۱۸ بیگانه هستند.
کد خبر: ۵۹۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹ 25 April 2018

از مهم‌ترین سازمان‌های بین‌المللی می‌توان به سازمان جهانی گردشگری (W.T.O) اشاره کرد؛ این تشکیلات هرساله بارأی گیری در بین اعضای خود با توجه به ظرفیت‌ها و پیشینه‌های اعضا میزبان اجلاس خود را مشخص کرده و فرصت بسیار ارزشمندی در اختیار کشور میزبان قرار می‌گیرد.
 
به گزارش تابناک همدان،  بر کسی پوشیده نیست که استان همدان از جهات مختلف شایستگی این میزبانی را دارد و باید قدردان تلاش‌گرانی که این فرصت را برای استان فراهم کردند بود؛ اما نباید از این غافل بود که این فرصت می‌تواند شمشیری دو لبه برای استان و کهن شهر همدان باشد.

سؤالی در اینجا به ذهن خطور می‌کند این است که آیا علاوه برشمردن مزایای این نشست به تهدید‌ها و نقاط ضعف آن پرداخته‌شده؟

همه به خوبی می‌دانیم هر عملی یک عکس‌العمل ندارد و موفقیت‌ها اتفاقی نیست؛ هر موفقیتی حاصل یک و یا چند عمل است به این معنی که موفقیت‌ها عمل نیستند بلکه عکس‌العمل به عملی هستند؛ حال باید دید که چقدر عمل‌هایی موفقیت ما در این میزبانی را تضمین می‌کند را مطالعه کرده و چه میزان به شناسایی تهدید‌ها و شناسایی نقاط ضعف پرداخته‌ایم.

آیا نمی‌شود واقع‌بین بوده و موانع برگزاری یک میزبانی خوب را شناسایی کرد؟ آیا باید همیشه در انتهای کار ای‌کاش‌ها را بگوییم؟
 
 
 

این فرصت مغتنمی برای همدان است تا تاریخ، فرهنگ، تمدن، هنر، دین، اصالت خود را به رخ جهانیان بکشد؛ در اصطلاح بازاریابی که می‌گوید مشتری راضی مشتری می‌آورد و مشتری ناراضی می‌تواند زحمات ما را برای معرفی خوب محصول و خدمت‌هایمان به هدر دهد؛ درنتیجه زمان و هزینه‌ی زیادی نیاز خواهد بود تا بتوانیم چهره‌ی خود را بازسازی کنیم.

همدان ۲۰۱۸ می‌معرف ظرفیت‌های استان در گردشگری‌های؛ مذهبی، سلامت، اوقات فراغت، تاریخی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و... باشد و استان ما سرشار از این پتانسیل‌ها بوده و در هرکدام صاحب برند‌های جهانی است.

یکی از حلقه‌های مفقوده‌ی معرفی این جاذبه‌ها مردم هستند؛ در این فرصت میزبانی همه‌ی ما به تک‌تک فروشنده‌هایی هستیم که به مشتری خود ادب، فرهنگ، آسایش و آرامش می‌فروشیم آیا می‌توان بدون آنکه خود بدانیم چه داریم به مشتری خدمات و محصول عرضه کنیم؟

چگونه می‌توان از افکار عمومی انتظار همراهی داشت بدون آنکه به آن‌ها بگویم قرار است چه اتفاقی بیفتد اگر قرار است شعار گردشگری را بدهیم و از دنیا بخواهیم به سمت ما بیایند باید فرهنگی ایجاد شود که هر شهروند یک راهنمای گردشگری باشد؛ انصافاً چقدر مردم را از مزیت‌های شهر و استانمان آگاه کرده‌ایم؟

چقدر مردم را نسبت به حساسیت این میزبانی مطلع کرده‌ایم؟ چرا با مردم بیگانه هستیم؟ این مردم هستند که می‌توانند مصوبات مسئولین را بی‌اثر کرده و یا بزرگ‌ترین نیرو برای اجرای آن باشند؟ آیا متولیان امر همه‌جا به همراه میهمانان خواهند بود؟ و یا آنچه میهمان شاهد خواهد بود رفتار مردم در محیط اعم از راننده تاکسی؛ پلیس؛ فروشنده‌های فروشگاه و حتی رهگذاران است؟ اگر ما به یک کشور بیگانه سفر کنیم و در مقصد شاهد رفتار مناسب از سوی مردم آنجا شاهد نباشیم چگونه قضاوت خواهیم کرد؟

میزبانی در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای دارد و همیشه زبانزد خاص و عام است و هنگامی‌که میهمان بر ما وارد شد از هرچه داریم خواهیم گذاشت تا در نزد میهمان سربلند باشیم لیکن نکته‌ای که مدنظر بوده این است ما همه میزبان هستیم چه مسئولین و چه مردم، اما آنچه شواهد گویای آن است این بوده که هماهنگی بین مردم و مسئولین آن‌چنان‌که باید قوت نگرفته و این نکته می‌تواند یکی از تهدید‌های میزبانی اجلاس باشد.

 همان‌طور که اشاره شد این فرصت در جایگاه خود بسیار ارزشمند و مهم است و لازم است اهمیت این موضوع را همه مسئولین و مردم درک کنند چه‌بسا که این فرصت مغتنمی است برای عرض‌اندام صنعت گردشگری کشور و خصوصاً استان همدان، فرصتی که می‌تواند تحولی در چرخه این صنعت ایجاد کند.
 
 
همدان ۲۰۱۸ چگونه فرصت‌های طلایی را به باد می‌دهد
 

توجه به این رویداد می‌تواند نتیجه شگرفی در صنعت گردشگری استان ایجاد کرده و همچنین می‌تواند اثر مخرب نیز داشته و عدم مدیریت و ارائه برنامه‌های قوی می‌تواند نتیجه عکس داده و تا سال‌ها همدان نتواند در حوزه گردشگری قد علم کند.

 اگر همدان نتواند آن‌گونه که بایدوشاید آداب میزبانی و معرفی جاذبه‌ها به میهمانان و گردشگران را به‌جا آورد نتیجه نامطلوبی به‌دست خواهیم آورد که زیبنده نام و تاریخ بلندآوازه همدان نخواهد بود؛ بنابراین لازم است همه از مدیران و متولیان امر و تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها و تک تک آحاد مردم در این مورداحساس وظیفه و تلاش کنند تا از این فرصت پیش‌آمده بهترین بهره‌برداری و بهترین نتیجه را برداشت کنیم و استان همدان را با آن تاریخچه دیرینه و کهن از مهجورت خارج سازیم.

 لازم به ذکر است که در حال حاضر اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری را ۴۹۰ عضو تشکیل می‌دهد که از ایران ۱۱ عضو در این سازمان حضور دارند.
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
تبریز 2018
lhcdhv fhrvd
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
با توجه به جاذبه های گردشگری بسیار بالای شهر همدان(مانند آرامگاه بوعلی، بابا طاهر، شیر سنگی و مناطق باستانی و اماکن مذهبی(دومین مکان مقدس دین یهود، و وجود سه نوع کلیسا از سه مذهب مسیحت) و آب و هوای عالی و جاذبه های طبیعی واقعا با یک برنامه ریزی دقیق این شهر را می توان به سه تا چهار شهر توریستی ایران تبدیل کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار