حجت الاسلام آزادیخواه با بیان اینکه هنوز بازاریابی بین المللی برای صنعت مبل منبت ملایر وجود ندارد، در عین حال رویداد همدان ۲۰۱۸ را فرصتی مناسب برای جذب بازار صادرات این صنعت دانست و گفت: حداقل کشور‌های همسایه ایران می‌توانند خریدار صنعت مبل منبت ملایر باشند و برگزاری این رویداد می‌تواند یک موضوع جدی در حوزه صادرات باز کند.
کد خبر: ۵۹۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴ 26 April 2018
دیار هگمتانه، پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸ که حال شمارش معکوس برگزاری این رویداد مهم بین المللی آغاز شده است، باید تمام ظرفیت‌ها و داشته هایش را برای حرکت در این مسیر طلایی بکار گیرد.
 
به گزارش ایرنا، اگرچه آرامگاه بوعلی سینا، غار علیصدر، گنجنامه، نوشیجان، شهر جهانی لالجین، باباطاهر و صد‌ها اثر تاریخی و طبیعی در استان همدان گویای کهن بودن پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است، اما صنایع دستی آن در کنار این گنجینه‌های فاخر، دست این خطه از شهر گردشگری ایران را برای رویداد مهم بین المللی ۲۰۱۸ برپار کرده است.

صنایع دستی که امروز جایگاه ویژه‌ای در صادرات غیرنفتی دارد و به خوبی در بازار‌های جهانی گوی رقابت را از رقبای خود ربوده، حالا، اما این هنر فاخر دروازه‌های گردشگری استان را به روی میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی رویداد همدان ۲۰۱۸ گشوده و می‌خواهد برندی باشد برای مقاصد گردشگری دیار هگمتانه.

پر واضح است که همدان با رویداد ۲۰۱۸ آغازگر راهی است که تحول عظیم گردشگری و پیرو آن اشتغال پایدار را به دنبال دارد که علاوه بر یک هزارو ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی، صنایع دستی و سود حاصل از تحول گردشگری آن می‌تواند بر سر سفره مردمانش بنشیند و زنجیره‌ای ارزشمند از صنعت گردشگری را در هم بتاباند؛ فرصتی مغتنم که دست اندرکاران این استان باید این مسیر طلایی هموار شده را به فال نیک بگیرند.

در این میان سومین شهر گردشگری ایران در دامان کوه الوند با تمدنی سه هزار ساله که در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری آسیا، میزبان وزرای گردشگری ۳۴ کشور آسیایی و بیش از ۵۰۰ عضو وابسته به سازمان جهانی گردشگری است، ضرورت دارد دست اندرکارانش با ساخت و نصب المان‌هایی از صنایع دستی، غنی بودن این استان از این هنر صنعت را به گردشگران و میهمانان خارجی این رویداد بین المللی معرفی کنند؛ گنجی نهفته در دل این خاک و در دستان هنرمندانش که آوازه هنرشان تا آنسوی مرز‌ها رفته و سندی بر یکه تازی همدان در صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.

المانی همچون مبل منبت که بعد از جهانی شدن سفال لالجین، عنوان شهر ملی را از آن خود کرده و به طور قطع سهم ویژه‌ای از امتیاز رویداد همدان ۲۰۱۸ را می‌تواند طلب کند؛ سهمی که نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفته به طور ویژه برای گرفتن آن از این رویداد وارد می‌شود.

محمد کاظمی در گفت و گویی اختصاصی با ایرنا با تاکید بر استانی برگزار شدن رویداد همدان ۲۰۱۸ گفت: محمدناصر نیکبخت استاندار همدان و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز نظرشان بر استانی بودن برنامه‌های این رویداد بین المللی است.

وی ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هر نقطه از استان همدان را بسیار غنی و بی نظیر دانست و بیان کرد: هر شهرستان باید سهمی از امتیاز رویداد همدان ۲۰۱۸ داشته باشد و بتواند نفعی از این رویداد ببرد.
 
کاظمی با بیان اینکه فاینانس‌های خوبی در این رابطه داریم، افزود: باغداری، مبل و منبت، مروار بافی و دیگر صنایع دستی این شهرستان می‌تواند برای رویداد همدان ۲۰۱۸ قابل استفاده باشد و جاذبه زیادی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه شهریور ماه امسال کارزار تبلیغاتی در استان همدان برگزار می‌شود، اظهار کرد: با توجه به فروش صنایع دستی همچون مبل و منبت در این کارزار تبلیغاتی، این برنامه باید در ملایر برگزار شود و در این رویداد مهم چهره شهر باید به مبل و منبت تبدیل شود.

رویداد همدان ۲۰۱۸ حالا نقطه امیدی برای مجموعه شهرستان‌های این استان شده تا بتوانند تمامی ظرفیت‌های گردشگری خود را برای هر چه غنی‌تر و مطلوب‌تر برگزار شدن این رویداد بین المللی به کار گیرند و بازویی توانمند برای همدان شوند، این گویای این مطلب است که مدیران مربوطه باید استانی شدن این رویداد را مد نظر قرار دهند.

در همین رابطه از سوی نمایندگان همدان در مجلس و دست اندرکاران این استان، ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار پیشنهاد شد که اخیرا یکی از نمایندگان همدان اعلام کرد ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این رویداد تامین شد، اقدامی موثر که سود حاصل از این رویداد را با ایجاد اشتغال و ارتقای فرهنگ نصیب استان خواهد کرد.

امری که معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز خواستار اختصاص مبلغی از اعتبارات رویداد همدان ۲۰۱۸ به شهرستان‌ها شد و بیان کرد: نیاز است از اعتباراتی که برای این رویداد پیش بینی شده، برای آماده کردن طرح‌های مهم گردشگری اختصاص داده تا از فواید این رویداد بهره‌مند شویم.

**چهار هزار میلیارد ریال گردش مالی فروش مبل منبت در ملایر

عبدالعظیم رضایی افزود: به طور قطع با ورود گردشگران و میهمانان خارجی به ملایر، هم ظرفیت‌های گردشگری، صنایع دستی و تاریخی معرفی می‌شود و هم اینکه گردشگران با خرید مبل و منبت می‌توانند سفیرانی برای بردن این سوغات به کشورشان باشند و این هنر صنعت گرانبها را به فعالان اقتصادی خود معرفی کنند.

وی در عین حال فروش چهار هزار میلیارد ریال مبل و منبت ملایر از مهر تا پایان اسفندماه سال گذشته را گواه محکمی بر ویژه بودن این ظرفیت در رویداد همدان ۲۰۱۸ دانست و گفت: به طور قطع صنعت مبل و منبت ملایر می‌تواند در جریان برگزاری این رویداد بین المللی گردش مالی بسیار بالا و همچنین اشتغالزایی خوبی را برای استان همدان به دنبال داشته باشد.

در این میان بسترسازی برای اسکان و اقامت گردشگران برای ورود به هر نقطه از استان امری بدیهی است که فرماندار ویژه ملایر این شهر را با وجود هتل کریم خان زند، مجتمع اقامتی و رفاهی الماس، متل الماس، خانه معلم، مرکز اقامتی باران و مهمانپذیر‌ها آماده سهیم شدن ملایر در رویداد همدان ۲۰۱۸ دانست.

رضایی ادامه داد: با وجود ظرفیت‌های ویژه گردشگری، آثار تاریخی و طبیعی و اقامت بیش از ۳۰ هزار مسافر و گردشگر نوروزی در این شهرستان، باز هم نیازمند احداث یک هتل با کیفیت و چهار ستاره هستیم.

وی گفت: در حال حاضر هفت دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در ملایر فعال هستند که ظرفیتی مهم برای جذب گردشگر بویژه در رویداد همدان ۲۰۱۸ به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم تا تندیس و نماد‌های بیشتری از مبل و منبت در سطح شهر بویژه ورودی‌های ملایر نصب کنیم تا بتوانیم این صنعت را هر چه بیشتر به گردشگران این رویداد معرفی کنیم.

تمام تلاش مسئولان و نمایندگان مجلس بر این است تا بتوانند در این فرصت مغتنم با بهره گیری از نقاط قوت استان در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، نام همدان را برای همیشه در عرصه بین المللی حک کنند و در این رویداد پلی مستحکم در عرصه تجارت، صادرات و بویژه گردشگری بنا کنند.

اما کسب این موفقیت به گفته دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس دهم نیازمند نگاه ویژه مدیریت ارشد استان به شهرستان‌ها است، به گونه‌ای که ملایر شهر ملی منبت توانایی و ظرفیت برگزاری یکی از جلسه‌های کمیسیون صنایع دستی و یا آئین اختتامیه یا افتتاحیه این رویداد را دارد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه با تاکید بر اینکه صنعت مبل و منبت ملایر باید توسط میهمانان این رویداد بازدید شود، افزود: با برگزاری برخی از مراسم‌ها و جلسه‌های این رویداد در ملایر، می‌توانیم حداقل ۵۰ تن از میهمانان خارجی رویداد همدان ۲۰۱۸ را به ملایر بیاوریم و یک روز کامل تور سیاحتی و بازدید از صنایع دستی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی داشته باشیم.

وی گفت: در کنار این بازدید‌ها حتی می‌توان کمیسیون ها، کارگروه‌ها و همایش‌های مرتبط علمی، اقتصادی و تجاری در این شهرستان برگزار کرد و مشابه برنامه‌ای اگر در شهر جهانی لالجین قرار است برگزار شود، در شهر ملی منبت ایران زمین نیز می‌توان برگزار کرد.

**همدان ۲۰۱۸ دروازه‌ای برای ورود به بازار صادراتی مبل منبت

حجت الاسلام آزادیخواه با بیان اینکه هنوز بازاریابی بین المللی برای صنعت مبل منبت ملایر وجود ندارد، در عین حال رویداد همدان ۲۰۱۸ را فرصتی مناسب برای جذب بازار صادرات این صنعت دانست و گفت: حداقل کشور‌های همسایه ایران می‌توانند خریدار صنعت مبل منبت ملایر باشند و برگزاری این رویداد می‌تواند یک موضوع جدی در حوزه صادرات باز کند.

فعالیت بیش از هشت هزار منبت کار نخبه و ۱۵ هزار سازنده مبل و وجود بیش از چهار کارگاه ادعایی محکم بر ظرفیت ویژه مبل و منبت ملایر است که می‌تواند همدان را در این رویداد متمایز کند.

در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار دست سرویس مبل در کشور تولید می‌شود که سهم ملایر از این رقم، بیش از ۶۰ هزار دست است، یعنی شهر ملی منبت ۶۲ درصد از میزان تولید کشور را به خود اختصاص داده، سهمی بارز که رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر آن را پتانسیل و برندی شناخته شده و قابل عرضه به میهمانان این استان در رویداد همدان ۲۰۱۸ می‌داند.

یدالله کریمی گفت: حدود ۴۰۰ نمایشگاه مبلمان منبت در سطح شهر ملایر وجود دارد که می‌تواند پذیرای گردشگران و میهمانان این رویداد بین المللی باشد.

وی اعلام آمادگی کرد: در صورت اختصاص زمین و تسهیل سازی روند اداری، هیات مدیره بازار مبل ملایر می‌تواند با سرمایه گذاری کامل یک شهرک نمایشگاهی تخصصی با تمامی امکانات رفاهی و اقامتی احداث کند.

کریمی ادامه داد: همچنین آمادگی کامل داریم تا کارگاه‌های تولید مبل منبت را برای بازدید گردشگران و میهمانان این رویداد آماده و تولیداتمان را برای فروش، عرضه کنیم.

وی از عدم ارائه برنامه‌ای مشخص از سوی استان به این شهرستان ابراز گلایه کرد و افزود: ما از دیماه سال گذشته به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مراجعه و برای اجرای هر برنامه‌ای در راستای برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ اعلام آمادگی کرده ایم.

کریمی با بیان اینکه مبل منبت ملایر با کیفیتی بالا و قیمتی بسیار مناسب با تنوع هنری بالا به خریداران عرضه می‌شود، اظهار کرد: پخش تبلیغات گسترده مبل منبت ملایر از رسانه ملی از شهریورماه سال گذشته تا نوروز امسال تاثیر بسزایی در معرفی این هنر صنعت و فروش محصولات آن داشت.

رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر ادامه داد: پس از برگزاری نخستین جشنواره ملی منبت ملایر، بیش از ۲ هزار فرصت شغلی در این شهرستان ایجاد شد که به طور قطع در رویداد همدان ۲۰۱۸ نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار دارد.

به گزارش ایرنا، کریمی گفت: ۸۰ درصد از گردشگرانی که نوروز امسال به ملایر سفر کردند، برای خرید مبل منبت بود که در کنار آن سوغات هم خریداری و از اماکن تاریخی و جاذبه‌های توریستی و طبیعی ملایر نیز بازدید کردند.

و، اما امروز که توفیق همدان ۲۰۱۸ حاصل شده و جای جای این استان قدم در راه جهانی شدن نهاده است، دیار تاکستان‌های زرخیر ملایر، شهر ملی منبت، شهری که با دستان هنرمندانش رستاخیز می‌آفریند و بر کالبد درختان افتاده بر زمین جان می‌بخشد، در این کارزار می‌تواند آهنگ جهانی شدن را سرعت بخشیده و همدان را بر بام گردشگری بنشاند...
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار