یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: جریانات وهابی و تکفیری بدون اینکه خود بدانند به ابزار استکبار تبدیل شده در راه اهداف آن‌ها قربانی می‌شوند.
کد خبر: ۵۹۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳ 24 April 2018
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: جریانات وهابی و تکفیری بدون اینکه خود بدانند به ابزار استکبار تبدیل شده در راه اهداف آن‌ها قربانی می‌شوند.

به گزارش فارس، حسن رحیمی  با بیان اینکه گروه‌های تکفیری یک ریشه مشترک دارند که عمدتا به ابن تیمیه در قرن ششم تا هفتم بازمی‌گردد، اظهار کرد: ریشه تفکرات ابن تیمه هم در بستر تفکرات احمد بن حنبل رشد یافته که یکی از مذاهب اهل سنت است و نظرات وی تفاوت فقهی بارزی با بقیه مذاهب اهل سنت دارد.

وی افزود: بازتولید این تفکرات در قرن دوازدهم توسط محمد بن عبدالوهاب انجام شد و خروجی آن همان جریانی است که با عنوان وهابیت می‌شناسیم.

این کارشناس و پژوهشگر سیاسی گفت: وهابیت چند شکل داشته که یکی وهابیت دولتی عربستان است، یکی وهابیت القاعده و دیگری وهابیت داعش و النصره و جیش‌الاسلام و امثالهم.

وی با بیان اینکه این‌ها با وجود آنکه ریشه در یک موضوع دارند و از یک آبشخور تغذیه می‌شوند تفاوت‌های ظاهری و ساختاری هم دارند، بیان کرد: القاعده به دنبال تصرف سرزمین و تشکیل دولت نبود بلکه در دل دولت‌های دیگر به شیوه فداییان اسماعیلی در زمان سلجوقیان فعالیت می‌کرد و انفجار‌ها و مسائل تروریستی پراکنده را رقم می‌زد.

رحیمی خاطرنشان کرد: داعش، اما به دنبال تصرف سرزمین و تشکیل دولت و اعلام خلافت بود تا به قول خودشان خلافت عباسیان و امویان را زنده کنند که از نظر تاریخی در تقابل با جریان علویان و اهل‌بیت بوده است.

وی افزود: تشکیل خلافت، اما در دنیای امروز بحث بسیار ساده‌لوحانه‌ای بود که تنها با اعمال حمایت استکبار و صهیونیزم عنوان شد و دیدیم که چگونه آن‌ها را قربانی اهداف خود کردند و کنار زدند.

رحیمی با بیان اینکه قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای تقویت رژیم صهیونیستی و سوء استفاده از برخی دولت‌های به اصطلاح اسلامی مایل نیستند مسئله سوریه فیصله پیدا کند، گفت: داستان داعش که به مراحل آخر رسید و دست و پای دولت خودخوانده خلافت جمع شد بسیاری از مناطق در اشغال تروریست‌ها پس گرفته شد، احتمال اینکه کرد‌های سوری با دولت سوریه مصالحه می‌کردند پررنگ بود، چون کرد‌های سوریه سابقه مبارزه پررنگی با دولت سوریه ندارند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها طرحی را کلید زدند که باعث حساسیت ترکیه شد با این عنوان که ۳۰ هزار نیروی کرد در مرز‌های ترکیه ایجاد می‌کنیم که مرزبان سوریه باشند این مسئله کافی بود که حساسیت ترکیه را برانگیزد و آن را به میدان بکشاند که البته ممکن است چراغ سبزی هم نشان داده باشند و این امر در بلندمدت به نفع ترکیه نیست.

این کارشناس و پژوهشگر سیاسی بیان کرد: سررشته و ریشه همه این مسائل را می‌توان به اقدامات قدرت‌های فرامنطقه‌ای و آمریکا رساند، کرد‌ها هم اشتباه کردند که ظاهرا از طرف مستشاران ایرانی و روسی پیشنهاد شده بود مناطق تحت تصرف خودتان را که ترکیه روی آن حساسیت دارد به دولت سوریه واگذار کنید که ترکیه بهانه‌ای نداشته باشد، اما این‌ها احتمالا به تحریک بیرونی همراهی نکردند و متاسفانه وضعیت حاد شد.

وی اضافه کرد: ترکیه نیرو‌های وابسته به خود در سوریه مانند ارتش آزاد و برخی مسلحان دیگر را حمایت می‌کند و به نظر می‌رسد شعله فتنه سابق خاموش نشده، جرقه فتنه جدیدی زده شده است، اما در نهایت این مردم مسلمان منطقه و مقاومت است که از دل آتش سربلند بیرون خواهد آمد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار