رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند گفت: نهاوند به علت داشتن آب‌وهوایی منحصربفرد مستعد پرورش گیاهان دارویی به ویژه بابونه با خواص بسیار است به طوری‌که در گذشته به جز بابونه بیش از ۵۰۰ نوع و گونه گیاه دارویی در این مناطق وجود داشته که مهمترین آن‌ها خارشتر، باریجه، خار مریم، آویشن، گل ختمی، بابونه، آنقوزه، موسیر، کتیرا، گل همیشه‌بهار، شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل‌گاوزبان و رازیانه هستند.
کد خبر: ۵۹۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ 23 April 2018
رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند گفت: هزار هکتار از مراتع نهاوند زیرکشت انواع گیاهان دارویی رفته است که از این میزان حدود ۵۰ هکتار به کشت گیاه دارویی پرخاصیت بابونه اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا علی ده‌پهلوان، افزود: در سال‌هایی که شرایط بارش و نزولات جوی مناسب است به طور متوسط از هر هکتار بابونه ۲ تن گل‌تر و ۴۰۰ کیلوگرم گل خشک برداشت می‌شود.

وی افزود: متأسفانه شهرستان نهاوند در بخش بسته‌بندی گیاهان دارویی، عصاره‌گیری و اسانس‌گیری صنعت خوبی ندارد و اگر این بخش رونق گیرد نقش بسزایی در اشتغالزایی دارد.

ده‌پهلوان ادامه داد: نهاوند به علت داشتن آب‌وهوایی منحصربفرد مستعد پرورش گیاهان دارویی به ویژه بابونه با خواص بسیار است به طوری‌که در گذشته به جز بابونه بیش از ۵۰۰ نوع و گونه گیاه دارویی در این مناطق وجود داشته که مهمترین آن‌ها خارشتر، باریجه، خار مریم، آویشن، گل ختمی، بابونه، آنقوزه، موسیر، کتیرا، گل همیشه‌بهار، شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل‌گاوزبان و رازیانه هستند.

وی تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی مانند بابونه که مهمترین خواص آن تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است، شرایط اقلیمی نقش عمده‌ای در رشد و نموش دارد به طوریکه به سرما مقاوم است.

وی درباره نحوه کاشت این گیاه اظهار کرد: بابونه به دو روش کاشت می‌شود؛ در روش اول و کشت غیرمستقیم، اواخر مهرماه زمان مناسبی برای کشت بذر در خزانه هوای آزاد است و نشا‌ها ۴ تا ۶ هفته بعد در اواخر آبان تا اوایل آذر آماده انتقال به زمین اصلی می‌شوند.

ده‌پهلوان افزود: در کشت غیرمستقیم برای هر هکتار زمین به ۵ تا ۱۰ کیلوگرم بذر نیاز است و فضای ۳۰ تا ۴۰ سانتیمترمربع برای هر بوته در زمین اصلی سبب تولید حداکثر مقدار محصول گل و اسانس می‌شود.

وی گفت: زمان مناسب برای برداشت گل‌ها در فروردین و اردیبهشت‌ماه هنگامی است که کاملا باز شده و عملکرد گل بابونه تازه ۵۰۰ کیلوگرم تا ۲ تن در هکتار است که پس از خشک شدن ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم گل خشک به دست می‌آید و از این مقدار گیاه بابونه ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار بذر تولید می‌شود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند با بیان اینکه این گیاه انشعابات زیادی دارد و بهترین محیط کشت گیاه بابونه کشور‌های ایران، آلمان، مراکش و نوع دیگر آن بابونه رومی است، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود از مزارع بابونه نهاوند بین ۸۰ تا ۱۰۰ تن گل بابونه مرغوب برداشت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار