شاید متولیان ورزش استان صد‌ها آمار مختلف از کسب مدال‌های انفرادی در کشور و مسابقات برون‌مرزی ارائه بدهند، اما باید قبول کنیم که تیم‌داری موتور محرکه ورزش یک استان خواهد بود؛ مگر برای یک مسابقه جودو و یا تکواندو و سایر رشته‌های انفرادی چند نفر تماشاگر در سالن حاضر می‌شوند؟!
کد خبر: ۵۹۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳ 22 April 2018
 درحالی‌که عملکرد ورزش همدان در بخش ورزش قهرمانی تا حدی خوب بوده اما جای یک تیم ورزشی شاخص در سطح اول کشور که به ورزش هگمتانه هیجان دهد خالی است و ورزش همدان در تیم داری درجا می‌زند.

به گزارش مهر: زمانی می‌توان ورزش یک استان را دارای روح دانست که در یکی از رشته‌های پرمخاطب در سطح نخست کشور تیم داری کند و درواقع به‌نوعی می‌توان تیم داری را روح ورزش یک استان نامید چنانکه اگر امروز ورزش استان‌هایی نظیر اصفهان، تبریز، مشهد و سایر استان‌های دیگر بر سر زبان است به‌این‌علت بوده که آن‌ها در رشته‌های محبوبی نظیر فوتبال، کشتی و والیبال در حال تیم داری هستند، بنابراین امروز نیاز ورزش استان‌همدان نیز داشتن یک تیم در سطح نخست ورزش کشور است.

نامی از ورزش استان همدان در کشور وجود ندارد

روزگاری همدان در رشته‌هایی نظیر فوتبال، والیبال، کشتی، بسکتبال، فوتسال، هندبال و سایر رشته‌ها در سطح اول و دوم ورزش کشور دارای تیم بود و ورزش استان شور و شعف خاصی داشت اما اگر امروز مشاهده می‌کنیم که نامی از ورزش استان در کشور وجود ندارد و سالن‌ها و زیرساخت‌های ورزشی آن خاک می‌خورند و تنها به این دلیل است که ورزش همدان سرخورده و روزبه‌روز تیم‌هایش نابودشده و از صفحه روزگار محو شده‌اند.

اگر می‌خواهیم نوجوانان و جوانان اوقات فراغت خوبی داشته و از ناهنجاری‌های اجتماعی دور باشند باید فضایی برای آن‌ها ایجاد کنیم تا هیجانات روحی خود را تخلیه کنند و چه فضایی بهتر از ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی.

روزگاری که تیم فوتبال پاس در همدان و در سطح نخست کشور تیم داری می‌کرد ورزشگاه شهدای قدس همدان مملو از تماشاگر بود و جوانان و نوجوانان هیجانات روحی خود را در طول یک هفته در ورزشگاه تخلیه کرده و با آرامش روحی هفته خود را طی می‌کردند.

یاد روزهایی که سالن ابن‌سینا میعادگاه کشتی دوستان همدانی بود به خیر

همچنین یاد روزهایی که سالن ابن‌سینا میعادگاه کشتی دوستان همدانی بود به خیر، آن روزها جای سوزن انداختن در ورزشگاه نبود و حتی چند صد نفر پشت درب‌های سالن می‌ماندند کمااینکه تیم‌های والیبال و بسکتبال نیز روزگاری علاقه‌مندان خود را به سالن‌ها می‌کشاندند اما اکنون نشانی از هیچ‌کدام از این تیم‌ها نیست.

شاید متولیان ورزش استان صدها آمار مختلف از کسب مدال‌های انفرادی در کشور و مسابقات برون‌مرزی ارائه بدهند اما باید قبول کنیم که تیم‌داری موتور محرکه ورزش یک استان خواهد بود؛ مگر برای یک مسابقه جودو و یا تکواندو و سایر رشته‌های انفرادی چند نفر تماشاگر در سالن حاضر می‌شوند!؟

این رشته‌های محبوبی مانند فوتبال، کشتی، والیبال و بسکتبال هستند که می‌توانند چنان شوق وصف‌ناپذیری را در یک استان ایجاد کنند که چند ۱۰۰ مدال نیز نمی‌تواند این کار را بکند.

مسئولان ارشد استان با یک حساب سرانگشتی هم می‌توانند به این نکته پی ببرند که امروز ورزش استان‌همدان تشنه تیم داری در سطح نخست کشور است و اگر می‌خواهند برای نوجوانان و جوانان این شهر در امر اوقات فراغت و شور و شعف همگانی کاری انجام دهند باید آستین‌ها را در سال ۹۷ بالا بزنند و از یک تیم حرفه‌ای در همدان حمایت کنند.

همدان به‌راحتی می‌تواند در رشته محبوبی مانند والیبال تیم داری کند

همدان به‌راحتی می‌تواند در رشته محبوبی مانند والیبال تیم داری کند و قطعاً این رشته هزینه‌های سرسام‌آور فوتبال را نخواهد داشت؛ همان‌طور که تیم والیبال اتحاد جوان همدان برای چند صد میلیون منحل و نابود شد! باید قبول کنیم که همدان در رشته والیبال ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند در این رشته حرفی برای گفتن داشته باشد.

همچنین همدان در رشته‌هایی نظیر فوتسال، کشتی و هندبال که استعدادهای نابی در آن‌ها وجود دارد، می‌تواند با حداقل هزینه و استفاده از ظرفیت‌های بومی به‌راحتی در سطح نخست ورزش کشور تیم داری کند و حرفی برای گفتن داشته باشد و دیگر حسرت حضور تیم در سطح اول ورزش کشور را نخورد.

این سئوال که تا کی همدانی‌ها باید اخبار ورزش سایر استان‌ها را دنبال کنند و در خبر ورزشی حتی یک نام از ورزش همدان وجود نداشته باشد هنوز هم بی جواب مانده! تا کی باید جوانان و نوجوانان این شهر حسرت حضور در ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی و تقابل با یک تیم صاحب‌نام را داشته باشند!

در سال ۹۷ مهم‌ترین نیاز ورزش همدان تیم داری در یکی از رشته‌های پرمخاطب است تا ورزش بی‌روح هگمتانه دوباره جوانی آغاز کند و بارقه‌های امید در چشمان جوانان این شهر دیده شود.

باید بخش خصوصی استان‌همدان نیز به کمک تیم داری بیاید چراکه کم نیستند بخش خصوصی توانمند در این استان؛ از تله‌کابین گنج‌نامه، شرکت سیاحتی علی‌صدر، کارخانه سحر، کارخانه فولاد ویان و سایر شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی استان باید کمک گرفت تا پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین در سطح اول کشور و در یک ‌رشته پرمخاطب حضور فعال و مستمر داشته باشد.

سیاست تیم داری در سطح پایین را کنار بگذاریم

دستگاه ورزش استان‌همدان نیز باید حمایت مادی و معنوی را در این زمینه داشته باشد و سیاست تیم داری در سطح پایین را کنار بگذارد و آغوش خود را برای کسانی که در سودای تیم داری هستند، بگشاید تا در سال ۹۷ نام همدان را در سطح اول ورزش کشور بشنویم و اخبار این استان در رسانه‌ها مخابره شود.

اگر همدان در یکی از رشته‌های پرمخاطب در سطح اول کشور تیم داشت، می‌توانست امتیاز مثبتی برای رویداد همدان ۲۰۱۸ نیز باشد تا به‌راحتی این رویداد را تبلیغ کند، زیرا امروز ورزش یکی از پراهمیت‌ترین مسائل روز دنیا است که در تمامی کشورها حساب ویژه‌ای بر روی آن دارند.

ورزش همدان اگر بتواند از ظرفیت‌های بومی خود در زمینه تیم داری حمایت کند نیاز به هزینه‌های سرسام‌آور نیز نخواهد بود چنانکه تیم فوتبال شهرداری همدان و تیم والیبال فولاد ویان با حمایت از بازیکنان و مربیان بومی ‌توانستند نتایج خوبی کسب کنند.

در همدان استعدادهای ناب ورزشی در تمامی رشته‌ها وجود دارد و کافی است این استعدادها شناسایی و دیده شوند که در این‌صورت دیگر نیازی به جذب بازیکن برای تیم‌های خود و صرف هزینه‌های چندمیلیونی و میلیاردی نیست.

مربیان با دانش فنی بسیار بالا در استان همدان وجود دارند

همچنین مربیان با دانش فنی بسیار بالا در استان وجود دارند که به‌راحتی می‌توانند در سطوح بالای رشته‌هایی نظیر فوتبال، فوتسال، کشتی، هندبال، هاکی، والیبال، بسکتبال و سایر رشته‌ها مدیریت کنند.

فوتبال، فوتسال، والیبال، بسکتبال، هندبال، کشتی و هاکی تیم‌هایی بودند که یکی پس از دیگری از صفحه ورزش همدان محو شدند پس دیگر ورزش همدان چه حرفی برای گفتن دارد؟

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهداف ورزش همدان در سال ۹۷ اظهار داشت: هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۷ مردادماه تا ۱۱ شهریورماه به میزبانی اندونزی و در اندونزی، پالمبانگ و چند حومه این دو شهر برگزار می‌شود.

رسول منعم افزود: با اضافه شدن ۱۳ رشته جدید و حذف ۴ رشته، در مجموع این دوره بازی های آسیایی در ۴۰ رشته برگزار خواهد شد.

۳۴ ورزشکار همدانی شانس حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا را دارند

وی بابیان اینکه ۳۴ ورزشکار همدانی شانس حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا را دارند، گفت: از سال گذشته کمیته حمایت از مستعدین در اداره کل ورزش و جوانان شکل‌گرفته و این کمیته کار خود را با قدرت بیشتری در سال ۹۷ ادامه می‌دهد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان عنوان کرد: مهم‌ترین برنامه اداره کل ورزش و جوانان استان در سال ۹۷ حمایت از نخبه های ورزشی استان برای حضور در مسابقات آسیایی ۲۰۱۸ و المپیک ۲۰۲۰ است.

منعم با اشاره به عملکرد ورزش همدان در سال گذشته بیان کرد: ورزشکاران استان در میادین مختلف فراملی بیش از ۸۵ مدال کسب کردند و انتظار است این روند در سال ۹۷ نیز تداوم یابد.

وی عنوان کرد: دستگاه ورزش و جوانان همدان طی دو سال اخیر دستاوردهای مطلوبی در ورزش قهرمانی، همگانی و امور جوانان کسب کرده به گونه‌ای که ضمن افزایش مدال‌آوری‌های قهرمانی، در توسعه زیرساخت‌ها، افزایش سرانه ورزشی و ایجاد امید و نشاط در بین جوانان عملکردی موفق داشته است.

ورزش استان همدان تشنه تیم داری در سطح اول کشور است

یکی از جوانان همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ورزش همدان بی‌روح شده‌است، اظهار داشت: نگاهی به شهر تبریز بیندازیم چرا به هواداران تراکتورسازی تبریز می‌گویند پرشورها، یا در اصفهان، مشهد، تیم سپیدرود در رشت و همچنین تیم والیبال ارومیه، همه این شهرها و استان‌ها به‌واسطه تیم داری در سطح اول توانسته‌اند هزاران جوان را به ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی خود بکشانند و روح ورزش را در شهر خود به جریان درآورند.

علیرضا نظری با طرح این سئوال که چرا بیشتر جوان‌های همدانی یا در قهوه‌خانه‌ها هستند یا در بلوار ارم و پارک‌ها در حال استعمال سیگار، گفت: اگر همدان یک تیم صاحب‌نام و قدرتمند در رشته‌هایی نظیر فوتبال و یا والیبال داشت حداقل جوانانش امید داشتند که هفته‌ای یک‌بار در ورزشگاه انرژی خود را تخلیه کنند.

ورزش همدان در تیم داری درجا می‌زند

این جوان همدانی بابیان اینکه چندین سال است ورزش همدان در تیم داری درجا می‌زند، گفت: کافی است یک حساب سرانگشتی بکنید تا پی ببرید که مسئولان ما چند تیم را یکی پس از دیگری نابود کرده‌اند و چه ضربات روحی بدی را به مردم این شهر وارد کرده‌اند.

نظری عنوان کرد: فوتبال، فوتسال، والیبال، بسکتبال، هندبال، کشتی و هاکی تیم‌هایی بودند که یکی پس از دیگری از صفحه ورزش همدان محو شدند و حال دیگر ورزش همدان چه حرفی برای گفتن دارد؟ و اگر ۲۰۰ مدال کشوری هم‌ کسب کنیم چه دردی از روحیه جوانان این شهر دوا می‌کند که آن مدال‌ها نیز افتخارش برای مسئولان است و زحمتش برای ورزشکاران.

وی بابیان اینکه بخش خصوصی هم خود را به خواب زده، بیان کرد: شرکت سیاحتی علی‌صدر و یا کارخانه سحر مگر کم‌درآمد دارند، تابلوهای تبلیغاتی‌شان در تهران نیز دیده می‌شود آیا نمی‌توانند چند صد میلیون به تیم داری این استان کمک کنند.

این جوان همدانی عنوان کرد: شاید کم‌کاری از مدیریت ارشد استان‌همدان بوده که نمی‌تواند این آقایان را پای‌‌کار بیاورد تا حداقل چند درصد از درآمدهای کلان خود را صرف ورزش بی‌روح این استان کنند.

نظری بابیان اینکه باید اراده همگانی در استان‌همدان برای حمایت از یک تیم وجود داشته باشد، گفت: از استاندار تا رئیس دستگاه ورزش و سایر مسئولان و بخش خصوصی استان باید پای‌کار باشند تا استان همدان یک تیم صاحب‌نام در یک‌رشته پرمخاطب در سطح اول کشور داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه این اراده در مسئولان وجود ندارد و نمی‌خواهند و تا آن‌ها نخواهند سخن ما جوانان آب در هاون کوبیدن است.

یکی از بانوان جوان همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه امسال باید سال تیم داری در همدان باشد، اظهار داشت: متأسفانه تیم داری در سطح بانوان در همدان بسیار ضعیف بوده و به نوعی وجود ندارد و اولویت هر رشته ورزشی در ابتدا آقایان هستند درصورتی‌که بانوان نیز حق این را دارند که یک تیم داشته باشند.

توجه به ورزش بانوان ضعیف است

فاطمه زهرا علیپور افزود: توجه به ورزش بانوان نسبت به ورزش آقایان بسیار ضعیف است و همیشه و در همه حال اولویت مسئولان، آقایان بوده‌اند اما باید این نگاه در سال ۹۷ تغییر کند.

این بانوی جوان همدانی بابیان اینکه دختران همدانی علاقه بسیار زیادی به ورزش دارند، گفت: والیبال بانوان‌همدانی بسیار زبان زد است و ما می‌توانیم از این رشته در سطح بانوان حمایت کنیم تا تیمی در سطح برتر کشور داشته باشیم.

علیپور عنوان کرد: در اغلب رشته‌ها وضعیت به این شکل است و دختران استعدادهای بسیاری برای ظهور و بروز دارند اما مسئولان در خواب هستند و نگاه و توجهی به این موضوع ندارند که باید این دیدگاه در سال جدید تغییر کند.

وی بابیان اینکه ورزش همدان محدود به چند جشنواره ورزش همگانی شده‌است، بیان کرد: همه داروندار ورزش استان ورزش همگانی و افتخارات این هیئت ورزشی در برگزاری چند جشنواره شده‌ که دست این هیئت درد نکند، اما نباید استان‌همدان حداقل چند تیم خوب داشته باشد.

این بانوی همدانی عنوان کرد: امیدوارم مسئولان ارشد و دستگاه ورزش استان فکری به حال‌وروز امروز ورزش همدان بکنند و پای‌کار بیایند تا بتوانیم پرچم ورزش استان را در یک‌رشته ورزشی محبوب با تیم داری خوب بالا ببریم.

در پایان گفتنی است؛ در آغازین روزهای بهار ۹۷ باید شورای سیاست‌گذاری ورزش استان‌همدان برنامه‌ریزی مناسبی برای ورزش پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین در سال پیش رو داشته باشد تا بتوانیم با تمامی استعدادهای نابی که داریم تیم خوبی را در یکی از رشته‌های والیبال، کشتی، فوتسال، فوتبال، هندبال و سایر رشته‌هایی که در آن‌ها حرفی برای گفتن داریم، داشته باشیم.

باید درک کنیم که امروز ورزش همدان تشنه تیم و تیم داری است هرچند این را نیز می‌پذریم که دستگاه ورزش به‌تنهایی قادر به این کار نیست اما قطعاً با رایزنی با سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی و حامیان می‌توان پایه‌گذار یک تیم قدرتمند و صاحب‌نام در این استان بود.

همدان می‌تواند همپای اصفهان، تبریز و مشهد حرف برای گفتن در تیم داری داشته باشد، اما اگر یک مدیریت جهادی در این زمینه وجود داشته باشد و همه و همه پای‌کار باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار