شهر زیرزمینی سامن یک اثر تاریخی ارزشمند در استان همدان است که باید هر چه سریعتر با توجه به رویداد همدان ۲۰۱۸ مسیر ورودی این شهر برای بازدید گردشگران آماده شود.
کد خبر: ۵۹۲۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 18 April 2018
استاندار همدان بر ضرورت آغاز فاز نخست طرح گردشگری شهر زیرزمینی و دستکند سامن تاکید کرد و گفت: پایان خردادماه امسال میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان باید این طرح گردشگری را آغاز کند

به گزارش همدان پرس؛ استاندار همدان بر ضرورت آغاز فاز نخست طرح گردشگری شهر زیرزمینی و دستکند سامن تاکید کرد و گفت: پایان خردادماه امسال میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان باید این طرح گردشگری را آغاز کند.

محمدناصر نیکبخت در بازدید از شهر زیرزمینی سامن ملایر اظهار کرد: طرح گردشگری شهر زیرزمینی سامن باید تا هفته آینده ارایه و از نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح باشیم.

وی افزود: شهر زیرزمینی سامن یک اثر تاریخی ارزشمند در استان همدان است که باید هر چه سریعتر با توجه به رویداد همدان ۲۰۱۸ مسیر ورودی این شهر برای بازدید گردشگران آماده شود.

نیکبخت با تاکید بر اینکه اعتباراتی از تهران برای ساماندهی و تکمیل ورودی فاز نخست شهر زیرزمینی سامن جذب شده است، بیان کرد: ادامه اقدامات و کاوش‌ها در شهر زیرزمینی سامن نیاز به تملک منازل مسکونی و ساختمان‌های همجوار این اثر تاریخی دارد تا بتوان این شهر را وسعت داد.

وی تاکید کرد: تا جایی که مربوط به ما می‌شود، همکاری می‌کنیم تا فاز نخست آماده ورود گردشگران شود، اما راهکار مهم برای ادامه راه، همکاری و همراهی مردم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در این بازدید گفت: پنج هزار متر مربع وسعت شهر زیرزمینی سامن است که تاکنون طی ۶ فصل کاوش‌های انجام شده، ۷۰ اتاق و فضا شناسایی شده است.

علی مالمیر درخواست کرد: برای ادامه کاوش باید فضایی مناسب در اختیار ما قرار گیرد تا به عنوان معوض به ساکنان این منطقه بدهیم و با آزادسازی محدوده شهر زیرزمینی سامن، بتوانیم ورودی این شهر را برای بازدید گردشگران مهیا کنیم.

وی همچنین خواستار همکاری مخابرات برای آزادسازی بخشی از زمین ساختمان مخابرات شهر سامن شد و ادامه داد: هم اکنون طرح فاز نخست گردشگری شهر زیرزمینی سامن آماده و اعتبار مورد نیاز هم اختصاص یافته است و از پایان خردادماه عملیات اجرایی آماده سازی ورودی شهر زیرزمینی سامن آغاز می‌شود.

لازم به ذکر است که شهر زیرزمینی سامن در ۱۵ کیلومتری ملایر در استان همدان قرار دارد و زمانی که مخابرات قصد کشیدن فیبر نوری از زیر زمین را داشت، کشف شد.

بر همین اساس، طی مجوزی از سوی پژوهشکده باستان ‏شناسی، هیاتی متشکل از انواع کارشناسان شامل باستان‏شناس، انسان‏ شناس و کارشناسان مرمت، کاوش ‏های خود را در این شهر آغاز کردند.

کاوش ‏های باستان‏ شناسی در محوطه‏‌ای زیرزمینی در شهر سامن، منجر به کشف شهری پنهان شد که در یک بستر سنگی و به صورت دست کند ساخته شده است.

شهر زیرزمینی سامن در سال ۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار