مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سد اکباتان نیز گفت: ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب برابر با ۴۰ درصد از حجم ذخیره سد پر است که سال گذشته در این زمان ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب برابر با ۸۷ درصد حجم آن پر بود.
کد خبر: ۵۹۲۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶ 17 April 2018
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از افزایش ۶ درصدی مصرف آب شرب خبر داد و گفت: تنها ۴۰ درصد از حجم ذخیره سد اکباتان پر است که نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد کاهش دارد و مردم باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.
 
به گزارش تسنیم؛ منصور ستوده اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار، مقدار بارندگی از ابتدای سال آبی یعنی مهر ۹۶ تا صبح امروز ۲۷ فروردین برابر با ۲۸۰ میلی‌متر بوده است.

وی افزود: سال گذشته تا این تاریخ ۳۴۰ میلی‌متر و در میانگین بلندمدت چهل‌ساله ۲۹۰ میلی‌متر بارندگی ثبت‌شده که مقدار بارندگی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۸ کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سد اکباتان نیز گفت: ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب برابر با ۴۰ درصد از حجم ذخیره سد پر است که سال گذشته در این زمان ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب برابر با ۸۷ درصد حجم آن پر بود.

ستوده با بیان اینکه مقدار ورودی آب به سد اکباتان هزار و ۸۵۰ لیتر و خروجی آن ۵۳۲ لیتر در ثانیه است، مطرح کرد: از ابتدای مهر تاکنون ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب آب وارد سد اکباتان شده که سال گذشته در این زمان ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب بود و مقدار ورودی نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ بیش از ۶۰ درصد کاهش دارد.

وی از افزایش ۶ درصدی مصرف آب در همدان خبر داد و افزود: تاکنون ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب برای مصرف شرب از سد خارج‌شده درحالی‌که سال گذشته ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار متر بود و با توجه به کاهش ذخیره سد، شهروندان باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

ستوده با بیان اینکه مقدار ذخیره سد سرابی تویسرکان نیز ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب بوده که ورودی آن ۴۶۰ و خروجی برای مصرف شرب ۸۰ لیتر در ثانیه است، افزود: مقدار ذخیره سد کلان ملایر نیز ۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب و ورودی آن ۸۰۰ لیتر در ثانیه است، اما به دلیل کامل نبودن تصفیه‌خانه هنوز این سد خروجی نداشته و در صورت تکمیل به تأمین آب شرب ملایر کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه مقدار بارش سال آبی گذشته در همدان برای ۲۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده، گفت: به‌طور متوسط سالانه ۶ میلیارد و ۳۸۸ میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است، اما ۶۷ درصد آن تبخیر می‌شود.

وی حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر را ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدید پذیر یک میلیارد و ۹۴۸ میلیون مترمکعب و سهم آب‌های سطحی ۷۴۰ میلیون مترمکعب است.

ستوده با اشاره به اینکه همدان از ذخایر آبی مناسبی برخوردار است، اما باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد، مطرح کرد: تلاش بر این است تا برای پاییز امسال ذخیره مناسبی در سد‌های استان همدان نگه‌داری شود تا دچار مشکل نشویم.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار