با آنکه همه مسؤولان استانی خبر از راه‌اندازی قطار همدان- تهران در بازه‌های مختلف زمانی سال ۹۶ را دادند و از سریع السیر شدن آن سخن گفتند، اما هیچ کدام از این وعده‌ها محقق نشد.
کد خبر: ۵۸۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶ 06 April 2018
با آنکه همه مسؤولان استانی خبر از راه‌اندازی قطار همدان- تهران در بازه‌های مختلف زمانی سال ۹۶ را دادند و از سریع السیر شدن آن سخن گفتند، اما هیچ کدام از این وعده‌ها محقق نشد.

به گزارش فارس، قرار نیست فراموش کنیم، حتی اگر حدود یک سال از افتتاح راه‌آهن همدان پیش از انتخابات اردیبهشت ماه سال ۹۶ گذشته باشد، قرار نیست یادمان بروند که پروژه راه‌آهن همدان با چه سرعتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری به دست شخص رئیس جمهور افتتاح شد؛ نخستین مسافران قطار نیز از پایتخت تاریخ و تمدن راهی پایتخت مذهبی ایران‌زمین شدند تا به زیارت ثامن‌الائمه نائل شوند.

اما این همه داستان نبود، قرار بر این شد قطار همدان به تهران نیز تا مهرماه همان سال راه‌اندازی شود، حتی قرار شد خط سریع‌السیر نیز برقرار شود و مسیر همدان به تهران به کمتر از دو ساعت برسد، وعده‌ای که پس از عدم تحقق در مهرماه به دی ماه موکول شد و همین شیفت دادن به قبل از پایان سال ۹۶ رسید و امروز هم که سال ۹۷ آغاز شده، هنوز اجرایی نشده است.

از قول و قرار مسؤولان و مدیران استانی که بگذریم، نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین هم اعلام کرد تکمیل پروژه راه‌آهن و راه‌اندازی قطار همدان ـ. تهران در سال ۹۷ قابل قبول نیست. امیر خجسته قاطعانه به رسانه‌های مختلف گفته بود که باید وزارتخانه در راه‌آهن همدان همراهی کند که البته نتیجه مشخصی را در برنداشت و صدایی نیز از نماینده مردم برنخواست.

البته این پازل بخش نامجهول دیگری نیز دارد که هر چه این ماجرا را دنبال کنیم، بیشتر این حفره خالی نمایان می‌شود. هنگامی که نخستین مسافران قطار از همدان راهی مشهد مقدس شدند، یک سرمایه‌گذار نامدار همدانی در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی قطار سریع‌السیر همدان- تهران خبر داد.

محمدرضا شاه‌نظری در مراسم بدرقه نخستین مسافران قطار همدان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قطار‌های پیشرفته و مدرن با قابلیت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برای خط راه‌آهن همدان به مشهد و همدان به تهران در آینده نزدیک وارد خط خواهد شد.

همچنین او وعده داده بود تا پایان تابستان و قبل از ورود قطار‌های سریع‌السیر با قطار‌های موجود روزانه در چهار ساعت به تهران سفر خواهیم داشت.

شاه‌نظری همچنین گفته بود تلاش این شرکت- یعنی شرکت آذرخش ریل- برای راه‌اندازی در هر یک ساعت یک قطار سریع‌السیر به تهران است که موضوع با مسؤولان ارشد استان در حال پیگیری است.

نه تنها این وعده روی زمین ماند و خبری از شاه‌نظری دیگر نشد، بلکه چندی بعد، باز هم نماینده مردم همدان در خانه ملت یعنی امیر خجسته خبر از سرمایه‌گذاری چینی‌ها داد. خجسته در مهرماه ۹۶ در مصاحبه با رسانه‌های مختلف استان خبر از این سرمایه‌گذاری داده بود و اعلام کرد که دولت توان سرمایه‌گذاری ندارد و به همین دلیل باید از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بهره بجویم.

نکته مهم و جالب توجه در پیگیری این گزارش این بود که تقریبا با تمام مدیران کل و معاون مرتبط در حوزه زیر ساخت و راه آهن در سطح کلان موفق به صحبت شدیم و همگی با آغوش باز به سؤوالات ما پاسخ گفتند، اما موفق نشدیم با مدیر شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه راه‌ها در استان همدان به گفت‌و‌گو بنشیم و سخنان او را هم بشنویم. البته موفق هم نشدیم با آقای شاه‌نظری گفت‌و‌گو کنیم و از سرانجام او بپرسیم.

سرعت به 120 کیلومتر برساعت رسیده است

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه خط فعلی همدان- تهران ارتقا سرعت داده شده و به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است، اظهار کرد: یعنی ۸۰ کیلومتر در ساعت به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسیده که بخش عمده آن انجام و تنها دو بلاک آن باقی مانده است.

جبارعلی ذاکری با اشاره به اینکه جوشکاری مسیر در حال انجام است، افزود: باقیمانده مسیر نیز تا خردادماه انجام خواهد شد، البته برنامه از قبل هم بنا بود در خردادماه به اتمام برسد.

وی تأکید کرد: در خصوص سریع‌السیر کردن راه‌آهن همدان- تهران وظیفه‌ای بر عهده ما نیست و ما وظیفه خود را در این حوزه انجام دادیم.

اما اینکه چرا قطار همدان- تهران تا کنون راه‌اندازی نشده، مربوط به معاونت مسافربری راه آهن است، این معاونت نیز همکاری لازم را به عمل آورد تا در نهایت متوجه شدیم که هنوز ریل با وجود آنکه تست سرعت خط همدان- تهران انجام شده، اما برای بهره‌برداری تحویل سایر قسمت‌های راه آهن برای برقراری قطار نهایی نشده است.

مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی برای سریع‌السیر کردن قطار همدان- تهران در جریان است

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه راه آهن همدان- سنندج- تهران از ابتدا برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است، اظهار کرد: البته به مرور زمان به سرعت مورد نظر می‌رسد چراکه بر اساس حرکت قطار سرعت پایدار می‌شود.

وحید علیقارداشی با بیان اینکه وقتی سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محقق می‌شود، قطار توان رقابت پذیری با جاده را پیدا می‌کند، افزود: راه‌آهن یک برنامه کلی را در کل کشور برای احداث خطوط سریع‌السیر دنبال می‌کند از جمله مسیر تهران – همدان که در مرحله مذاکره است.

وی با اشاره به اینکه مذاکراتی با کشورهایی، چون ایتالیا انجام شده تا بتوانیم این محور را به گام‌های بعدی از جمله برقی کردن و سریع‌السیر کردن انتقال بدهیم، تصریح کرد: البته هنوز شرایط به صورت کامل فراهم نشده است.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی راه آهن با بیان اینکه برای راه‌اندازی خطوط سریع‌السیر به دنبال تأمین مالی انجام پروژه توسط کشور‌های دیگر را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: فاینانس یا تسهیلات پرداختی به پروژه را بررسی می‌کنیم و پس از تحقق این شروط می‌توان از قطعیت کار سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه با کشور‌های مختلفی برای فایناس وارد مذاکره شدیم که همدان- تهران را نیز مد نظر داریم، خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله این است که بسته فاینانس به طور کامل مشخص شود.

علیقارداشی تأکید کرد: مسیر همدان- تهران می‌تواند یک مسیر بسیار قوی مسافربری در کشور باشد چرا که غرب کشور را به مرکز کشور وصل می‌کند.

وی گفت: مسیر‌های ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری مطلوبترین مسیر‌ها برای قطار‌های پرسرعت هستند که مسیر همدان- تهران نیز یکی از این مسیر‌ها به مانند تهران- اصفهان و تهران- زنجان است.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی راه آهن افزود: مطلوبیت این مسیر‌ها از آنجاست که زمان یک تا دو ساعت برای رسیدن به مقصد نیاز است، در حالی که برای انجام سفر توسط هواپیما باید یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشت و زمان زیادی از مسافران خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: مسیر‌هایی در ژاپن، چون توکیو به اوزاکا یا در فرانسه پاریس به لیون وقتی قطار سریع‌السیر راه‌اندازی شده مسافران را از جاده و هواپیما جذب کرده است چرا که امن‌تر و راحت‌تر بوده و مردم از سیستم ریلی استقبال کردند.

علیقارداشی با بیان اینکه اجرای پروژه سریع‌السیر در مسیر اصفهان به تهران، در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: برای مسیرهایی، چون قم به اراک، تهران به تبریز و همدان به تهران مذاکرات انجام شده و امیدواریم که هرچه سریعتر اجرا شود.

مسؤولان صادقانه با مردم سخن بگویند.

اما یک نکته در این بین حائز اهمیت است، اگر سخنان مدیران ارشد ساخت و توسعه را مبنا قرار دهیم که ارتقای سرعت قرار بوده در خرداد ماه سال ۹۷ رخ دهد، این سؤال مطرح می‌شود که چرا مسؤولان استان وعده مهرماه سال ۹۶ یا دی ماه را داده‌اند؟!

در پایان باید از تمامی مدیران و معاونان ارشد راه آهن جمهوری اسلامی که با شفافیت و البته گشاده‌رویی پاسخ ما را دادند تشکر کنیم و از مدیران استانی بخواهیم که در این حوزه به مدیران بالادستی خود تأسی جویند و از همه مسؤولان استانی می‌خواهیم که به روشنی در مورد راه‌آهن همدان و آینده آن سخن بگویند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
درخشنده
|
United States
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
سلام باروشی پسندیده از مردم پول بگیرید .ودادن با درصدی سود یا قائل شدن امتیازات.من همدانی هستم ودر تهران ساکنم‌.اما برای رفت وامد فرزندانم نگرانم .
توروخداقطارسریع اصفهان تهرانم به فکرباشین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
توروخداقطارسریع اصفهان تهرانم به فکرباشین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار