معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز بیان کرد: نوروز امسال ۱۲ نمایشگاه صنایع دستی در مکان‌های مختلف استان همدان برپا شده است تا مسافران نوروزی به راحتی بتوانند سوغات مورد نظر خود را تهیه کنند و صنایع دستی و هنرمندان استان نیز از این طریق معرفی شوند.
کد خبر: ۵۸۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰ 28 March 2018
برج قربان همدان، یادمانی ماندگار از معماری ایرانی - اسلامی و تکه‌ای از تاریخ به جا مانده از سده هفتم هجری که سال‌ها در حصار خانه‌های مسکونی مهجور افتاده بود با اقدام‌های فرهنگ دوستان و مسئولان استان، نوروز ۹۷ آغوش به روی مردم گشود.

به گزارش ایرنا، برج قربان در محله زندی‌ها و در نزدیکی دبیرستان ابن سینا در شهر همدان واقع شده و طبق اسناد موجود، مدفن شیخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابوالعلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است که در قرن هفتم و هشتم هجری به شکل ساده و بی پیرایه‌ای ساخته شده است.

درباره علت نام گذاری این بنا گفته شده است که این برج بدان دلیل به برج قربان معروف است که در جریان شورش افغان‌ها در اواخر دوره صفوی، فردی به نام قربان این محل را سنگرگاه خود قرار داده و ضمن دفع شورشگران از اهالی محل دفاع کرده است، از این رو این بقعه به نام او شهرت یافته است.

این بنا به عنوان یکی از جاذبه‌های ارزشمند همدان از یک برج ۱۲ ضلعی آجری با گنبد هرمی شکل ۱۲ ترک آجری تشکیل شده و روی طاق سردابه این برج سنگ نوشته‌ای وجود دارد که قدمت آن به سال ۱۰۰۹ هـجری قمری می‌رسد.

این بنا که از آثار تاریخی شاخص شهرستان همدان به حساب می‌آید در تاریخ ۲۸ خردادماه سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بیان مهجوریت برج قربان بیان همین نکته بس که در سال‌های گذشته بسیاری از مردم همدان نیز از وجود این بنای ارزشمند تاریخی بی اطلاع بوده و از آن دیدن نکرده بودند؛ از این رو دغدغه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرهنگ دوستان این استان بر این شد که بتوانند این اثر را به مجموعه‌ای پربازدید تبدیل کنند.

در این راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان همزمان با دهه فجر سال گذشته خانه تشکل‌های استان همدان را در برج قربان راه اندازی کرد تا تشکل‌های مردم نهاد با برنامه‌های مختلف خود بتوانند این برج تاریخی را احیا و از مهجوریت خارج کنند.

***تشکل‌های میراث فرهنگی به دنبال گردشگر پذیرکردن برج قربان

مسئول خانه تشکل‌های مردم نهاد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در این خصوص به ایرنا گفت: محوطه برج قربان ظرفیت‌های گردشگری گسترده‌ای دارد و تلاش تشکل‌های مردم نهاد بر این است که بر تعداد بازدید کنندگان از این مجموعه تاریخی افزوده شود.

اسحاق ترکاشوند با بیان اینکه هم اکنون حدود ۲۸ تشکل مردم نهاد در سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان فعال هستند، افزود: نوروز ۹۶ حدود یکهزار و ۲۰۰ گردشگر از برج قربان همدان بازدید کردند که این رقم امسال افزایش چشمگیری داشت به طوریکه از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون روزانه ۲۰۵ تا ۳۰۰ گردشگر از این مکان تاریخی بازدید کرده اند.

وی با بیان اینکه نوروز ۹۷ بازدید از برج قربان رایگان شد، اظهار کرد: امسال به همت تشکل‌های مردم نهاد نمایشگاه صنایع دستی و سوغات همدان در برج قربان برپا شد که مورد استقبال ویژه گردشگران نوروزی قرار گرفت.

***برپایی نمایشگاه نوروزی صنایع دستی در برج قربان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز بیان کرد: نوروز امسال ۱۲ نمایشگاه صنایع دستی در مکان‌های مختلف استان همدان برپا شده است تا مسافران نوروزی به راحتی بتوانند سوغات مورد نظر خود را تهیه کنند و صنایع دستی و هنرمندان استان نیز از این طریق معرفی شوند.

علیرضا قاسمی اظهار داشت: در هر یک از شهرستان‌های استان نمایشگاه صنایع دستی در غرفه‌های ورودی و یا خانه تاریخی هر شهر راه اندازی شده است و در همدان یک نمایشگاه در تپه هگمتانه با ۴۰ غرفه و یک نمایشگاه در محوطه برج قربان با ۲۰ غرفه دایر شده است.

وی در مورد علت برپایی نمایشگاه صنایع دستی در برج قربان اظهار کرد: اعضای تشکل‌های مردم نهاد در راستای جذب بیشتر بازدیدکنندگان و گردشگران در این بنای تاریخی درخواست برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی را دادند که برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در برج قربان مورد موافقت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این تشکل‌ها در راستای معرفی هرچه بهتر برج قربان تلاش‌های متعددی دارند، گفت: برج قربان با استقرار در مکانی دور از انظار عمومی، طی سا‌ل‎‌های گذشته گردشگران کمتری را به خود دیده است که امیدواریم با اقدامات انجام شده در نوروز امسال هرچه بهتر معرفی شود.

وی افزود: هر سال به دلیل حضور گردشگران برای معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی، نمایشگاه‌ها در جاذبه‌های تاریخی شهر برپا می‌شود تا علاوه بر اینکه مسافران به سوغات دسترسی داشته باشند، بتوان صنایع دستی هنرمندان شهر را نیز معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، استان همدان با بیش از سه هزار سال قدمت، تلفیقی زیبا را از جاذبه‌های متعدد باستانی و تاریخی همچون تپه هگمتانه، آرامگاه مشاهیری و بزرگانی همچون بوعلی سینا و باباطاهر و جاذبه‌های طبیعی همچون غارعلیصدر، آبشار گنجنامه و انواع سراب‌ها به نمایش گذاشته است.

این استان هم اکنون به عنوان پنجمین شهر گردشگری کشور شناخته می‌شود و دارای بیش از یکهزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده است که یکهزار اثر آن ثبت ملی شده اند.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار