جلیلی با بیان اینکه مرواربافی یکی دیگر از صنایع دستی مطرح و فعال در شهرستان است ادامه داد: مرواربافی عبارت است از بافت اشیاء و وسایل مختلف با استفاده از ساقه‌های تازه‌ی گیاهان یا ترکه که مروار نام دارد، ملایر بزرگترین تولیدکننده صنعت دستی مرواربافی در کشور است که مروار آن نیز از خود شهرستان تامین می‌شود و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر در این رشته فعالیت دارند.
کد خبر: ۵۸۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰ 28 March 2018
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ملایر عنوان کرد: ملایر بزرگترین تولیدکننده صنعت دستی مرواربافی در کشور است که مروار آن نیز از خود شهرستان تامین می‌شود و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر در این رشته فعالیت دارند.

به گزارش ایکنا؛ ابراهیم جلیلی، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ملایر اظهار کرد: ۳۴۰ اثر تاریخی، فرهنگی و گردشگری در شهرستان ملایر شناسایی شده است که از این تعداد ۲۰۰ اثر ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه دستکند زیرزمینی سامن و ارگ باستانی نوشیجان کاندیدای ثبت جهانی است افزود: موزه لطفعلیان، یخدان میرفتاح، پارک تاریخی سیفیه، بازار تاریخی ملایر، اتلال تاریخی پری، گوراب، انوج و... از جمله آثار تاریخی این شهرستان است.

جلیلی اضافه کرد: در حوزه صنایع دستی نیز بیش از ۱۲ رشته فعال در شهرستان وجود دارد که صنعت منبت با ۴ هزار و ۳۰۰ کارگاه و ۸ هزار و ۳۰۰ صنعتگر به صورت مستقیم و ۲۰ هزار نفر غیر مستقیم شاخص‌ترین صنعت در ملایر است.

رئیس میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه شهرستان ملایر پایتخت مبل و منبت کشور است ادامه داد: بیش از ۵۰ نمایشگاه در روستا‌ها به مجموعه نمایشگاه‌های مبل منبت شهرستان اضافه شده است.

وی گفت: مرواربافی، قلم زنی، گیوه دوزی، گلیم بافی، سبد بافی، معرق، جاجیم بافی، ساز سنتی و ... از دیگر صنایع دستی این شهرستان است، گفتنی است ساز سنتی ملایر دارای دو مهر اصالت از سوی سازمان یونسکو و نشان ملی دارد.

بزرگترین مشکل صنعت مرواربافی؛ نبود نیروی کار متخصص

جلیلی با بیان اینکه مرواربافی یکی دیگر از صنایع دستی مطرح و فعال در شهرستان است ادامه داد: مرواربافی عبارت است از بافت اشیاء و وسایل مختلف با استفاده از ساقه‌های تازه‌ی گیاهان یا ترکه که مروار نام دارد، ملایر بزرگترین تولیدکننده صنعت دستی مرواربافی در کشور است که مروار آن نیز از خود شهرستان تامین می‌شود و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر در این رشته فعالیت دارند.

رئیس میراث فرهنگی ملایر عنوان کرد: نبود نیروی کار متخصص در مرواربافی از جمله مشکلات این صنعت در ملایر است که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در روستا‌ها و مناطق مختلف شهر به دنبال جذب نیروی کارآمد در این حوزه هستیم در صنعت قلم زنی نیز ۱۲ کارگاه در سطح شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: پروانه ساخت دو خانه بوم گردی در روستا‌های مانیزان و طجر شهرستان ملایر صادر شده است که اولین روستای هدف گردشگری با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان افتتاح و دومین خانه بوم گرد با ۱۷۰ میلیون تسهیلات سال آینده افتتاح می‌شود.

جلیلی از کلنگ‌زنی رستوران و آکواریوم در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ متر در مجتمع الماس ملایر خبر داد و گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال ساختن است.

این مقام مسئول اشاره‌ای به تسهیلات بخش اشتغال در حوزه میراث فرهنگی داشت و اظهار کرد: دولت تسهیلات بسیار خوبی با عناوین مختلف، مشاغل خانگی، اشتغال پایدار روستایی و عشایری، اشتغال فراگیر، اشتغال در حوزه گردشگری و ... با سود پایین جهت ایجاد اشتغال به ویژه در روستا‌ها پرداخت می‌کند.

اشتغالزایی برای ۳۷۵ نفر در حوزه مشاغل خانگی

وی با بیان اینکه در سال جاری برای ۳۷۵ نفر اشتغال ایجاد شده است ادامه داد: در حوزه مشاغل خانگی از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۷۶ پرونده کاری در این مجموعه تشکیل شده است که از این تعداد ۱۵۶ پرونده با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند گفتنی است تسهیلات این حوزه متناسب با طرح‌های قابل اجرا متفاوت است.

جلیلی اضافه کرد: در حوزه اشتغال پایدار روستایی و عشایر ۱۶۰ پرونده تشکیل شده است که از این تعداد ۱۰۳ پرونده مورد تایید اداره کار و ۵۷ پرونده دیگر مورد تأیید کمیته فنی استان قرار گرفت.

رئیس میراث فرهنگی ملایر گفت: تشکیل ۲۸ پرونده در حوزه اشتغال فراگیر و معرفی ۱۵ پرونده به بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات، ثبت نام ۱۱ نفر در سامانه بهین یاب و ۳۷۰ نفر در سامانه رصد جهت دریافت تسهیلات اشتغال همگی تحقق یافته است.

همدان میزبان دو رویداد گردشگری آسیایی است

وی اظهار کرد: همدان در سال ۲۰۱۸، میزبان دو رویداد پایتخت گردشگری آسیا و میزبانی نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری UNWTO است که این رویداد‌های بین‌المللی می‌تواند فرصت مناسبی برای معرفی همدان و شهرستان ملایر در جوامع ملی و بین‌المللی باشد.

جلیلی اضافه کرد: برگزاری جشنواره مبل و منبت، افتتاح دستکند شهر سامن، برگزاری جشنواره شیره پزی و جشن ثبت انگور ایران با محوریت ملایر در سازمان جهانی غذا از برنامه‌هایی است که می‌توان در رویداد همدان ۲۰۱۸ جهت معرفی هرچه بیشتر ملایر و جذب گردشگران به این شهرستان از آن بهره گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار