رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: ۱۴ هزار تن گیاه دارویی در استان همدان تولید می‌شود که این استان رتبه سوم کشوری را در این زمینه داراست و حتی در برخی از گیاهان دارویی ازجمله رازیانه و گشنیز رتبه اول را به خود اختصاص داده به طوریکه بیش از ۹۰ درصد رازیانه کشور در همدان تولید می‌شود.
کد خبر: ۵۷۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 07 March 2018
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان مطرح کرد
پیش‌بینی جذب ۴۰۰ میلیاردی اعتبارات اشتغالزایی در بخش کشاورزی همدان
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه اعتبارات خوبی در بخش اشتغالزایی تجهیز شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از منابع اشتغالزایی در استان همدان جذب شود.

به‌گزارش ایسنا، منطقه همدان، منصور رضوانی‌جلال چهارشنبه ۱۶ اسفند در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی وجود دارد، اظهار کرد: ۱۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات اشتغالزای استان منجر به عقد قرارداد شده است.

فعالیت ۱۰۲ هکتار گلخانه در همدان

وی با اشاره به جذب ۱۶۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در بخش زراعت استان، تصریح کرد: ۳۱۱ میلیارد تومان اعتبارات اشتغال توسعه روستایی برای استان همدان اعلام شده که تا کنون ۱۳۵ میلیارد تومان پرونده به بانک‌های‌عامل معرفی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۲ هکتار گلخانه در استان همدان فعال است، افزود: با توجه به اینکه بهره‌برداران به این نتیجه رسیدند که باید در بحث مصرف آب صرفه‌جویی کنند به سمت ایجاد گلخانه روی آوردند به‌طوریکه گلخانه‌های خوبی در سطح استان احداث شده و بیش از ۵۰ هکتار گلخانه نیز در دست احداث است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان احداث گلخانه را از اولویت‌های این سازمان دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه حرکت خوبی که در استان در زمینه احداث گلخانه صورت گرفته است و با وجود شرایط آب و هوایی خاص استان، پیش‌بینی می‌شود همدان به عنوان قطب گلخانه‌ای کشور در سال‌های آینده مطرح شود.

تدارک اقلام مورد نیاز شب عید

رضوانی‌جلال درباره تأمین اقلام مورد نیاز شب عید استان، گفت: از بین رفتن ۱۹ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در کشور باعث کمبود تخم‌مرغ در بازار شده است که این کمبود با نزدیک شدن به ایام نوروز و در زمان اوج تقاضا خود را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول با تأکید براینکه در استان همدان با اقدامات دامپزشکی و کمک مرغداران هیچ کانون آنفلوانزایی ایجاد نشد، بیان کرد: ۳۷ هزار شانه تخم‌مرغ با قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان از طریق مرغداران همدانی تأمین و توزیع شده همچنین ۵ نوبت تخم‌مرغ وارداتی از طریق شرکت پشتیبانی امور دام استان وارد شده که ۲۰ هزار شانه تخم‌مرغ به صورت سیار در نقاط مختلف استان توزیع شده است.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه میوه شب عید استان همدان حمل و ذخیره شده است، افزود: بیش از ۲۵۰۰ تن سیب و پرتقال برای ایام نوروز تأمین و ذخیره شده است که قیمت و زمان توزیع آن در کارگروه تنظیم بازار مشخص خواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۷۲ تن برنج ۱۱۲۱ هندی و ۱۰۹ تن برنج هومالی در استان همدان درحال توزیع است و منتظر هستیم سهیمه بعدی استان نیز ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینکه مرغ منجمد به اندازه کافی در سردخانه‌های استان موجود است، یادآور شد: به اندازه کافی مرغ منجمد برای ایام عید استان همدان تدارک دیده شده و از اکنون برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ گرم ۱۰۵ تن مرغ منجمد توزیع شده است.

راه‌اندازی شهرک سبزی در همدان با مشکل زمین و آب مواجه است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره احداث شهرک سبزی در همدان، اظهار کرد: سطح کشت سبزی آلوده در همدان را به حداقل رساندیم به طوریکه شهرک سبزی به منظور کاهش سطح سبزی آلوده در همدان، بحث شهرک سبزی در ۲ سال اخیر در دستور کار قرار گرفت و پیگیری شده است.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه آب و زمین از محدودیت‌های طرح شهرک سبزی است، ادامه داد: در همدان ۳ نقطه مشخص شد، اما ۲ نقطه مناسب نبود و یک نقطه نیز مالکان کنار نیامدند، اما در بخش بلوار آیت‌الله نجفی مجوز حفر ۲ حلقه چاه مجوز گرفته شده تا حداقل از کشت سبزی آلوده خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه برنامه داریم از ظرفیت گلخانه‌ها در تولید سبزی استفاده شود، گفت: تلاش داریم فضایی در حاشیه شهر همدان که از لحاظ آب و خاک مناسب باشد را برای سبزی کاری تدارک ببینیم.

اجرای ۱۴۱ هزار هکتار آبیاری نوین در همدان

وی با تأکید بر اینکه استان همدان یکی از استان‌های پیشرو در مدیریت آب است، خاطرنشان کرد: ۱۴۱ هزار هکتار آبیاری نوین در استان همدان اجرا شده که نسبت به اراضی مستعد آبی استان استان ۸۵ درصد است.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه ۱۷۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای آبیاری نوین استان در نظر گرفته شده است، بیان کرد: احداث گلخانه، کشت نشائی، کشاورزی حفاظتی، کشت گونه‌های کم‌آب‌بر در راستای مدیریت آب و مصرف بهینه از آب در بخش کشاورزی صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان ۲۶ درصد اشتغال استان را دربخش کشاورزی دانست و افزود: ۲۹ درصد ارزش افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است به‌طوریکه سالانه ۶۵۰۰ میلیارد تومان محصول کشاورزی در این استان تولید می‌شود.

صادرات ۲۴۶ میلیون دلار محصول کشاورزی از همدان

وی با اشاره به تولید سالانه ۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان، تأکید کرد: استان همدان ۴.۵ درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

رضوانی‌جلال یادآور شد: در ۱۰ ماهه امسال ۲۴۶ میلیون دلار محصول کشاورزی از استان همدان صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۷ میلیون دلار افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ۲۵ درصد محصولات کشاورزی ضایعات بود، گفت: خوشبختانه در استان همدان ۱۵۵ هزار تن سردخانه فعال وجود دارد که ضایعات محصولات کشاورزی را به زیر ۵ درصد رسانده و هم اکنون ۲۰۰ هزار تن سردخانه در حال احداث است.

بی‌میلی کشاورزان برای ورود به صنایع تبدیلی گیاهان دارویی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: ۱۴ هزار تن گیاه دارویی در استان همدان تولید می‌شود که این استان رتبه سوم کشوری را در این زمینه داراست و حتی در برخی از گیاهان دارویی ازجمله رازیانه و گشنیز رتبه اول را به خود اختصاص داده به طوریکه بیش از ۹۰ درصد رازیانه کشور در همدان تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: در استان همدان ۱۱۰ هکتار زعفران و ۱۳۰ هکتار گل‌محمدی کشت شده که برای ایجاد صنایع تبدیلی گیاهان دارویی ظرفیت تولید را بالا ببریم و بعد وارد صنایع تبدیلی شویم.

رضوانی‌جلال با اشاره به بی‌میلی کشاورزان برای ورود به صنایع تبدیلی گیاهان دارویی، گفت: با وجود اینکه مشوق‌های خوبی در زمینه صنایع تبدیلی درنظر گرفته شده، اما هنوز کسی در زمینه صنایع تبدیلی گشنیز و رازیانه در شهرستان نهاوند ورود نکرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان از تحقق ۹۶ درصدی اهداف اقتصاد مقاومتی در این سازمان خبر داد و یادآور شد: در ۱۱ ماهه امسال بیش از ۹۶ درصد از اهداف اقتصاد مقاومتی تحقق یافته و در برخی از محصولات حرکات خوبی در استان صورت گرفته است که امیدوارم این عدد به ۱۰۰ برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار