امینی با اشاره به اینکه در کشور طرحی تحت عنوان طرح کنترل بازار در حال اجرا است، بیان کرد: در این طرح در تمامی استان‌ها نیرو‌های استاندارد به عنوان خریدار نمونه‌هایی را از سطح بازار تهیه کرده‌اند که نزدیک به ۱۴ هزار نمونه در کل استان تهیه شده است.
کد خبر: ۵۷۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 07 March 2018
مدیرکل نظارت براستاندارد صنایع غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه محصولات تراریخته مشمول استاندارد اجباری نیست، گفت: غذای کودک و برنج تنها محصولات تراریخته دارای علامت استاندارد است.

به گزارش، غلامرضا امینی در حاشیه گردهمایی مدیران کیفیت واحد‌های تولیدی و خدماتی استان همدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در کشور بیش از ۶ هزار واحد تولیدی در زمینه صنایع غذایی، کشاورزی، بهداشتی و حلال در تحت پوشش سازمان ملی استاندارد ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه ۶ هزار واحد تولیدی در زمینه صنایع غذایی، کشاورزی، بهداشتی و حلال در کشور بیش از ۱۲ هزار پروانه کاربرد علامت ملی استاندارد را دریافت کردند، افزود: این گواهینامه‌ها حاکی از انطباق فرآورده‌های تولیدی با استاندارد‌های ملی ایران است.

امینی با بیان اینکه هرگاه علامت استاندارد روی فرآورده غذایی مشاهده می‌شود در حوزه غذایی این اطمینان وجود دارد که به دو نکته اساسی توجه ویژه‌ای شده است، گفت: نکته اول آنچه برای سلامتی مردم می‌تواند مضر باشد اعم از آلاینده‌ای شیمیایی، فلزی، فلزات سنگین و سموم منطبق با استاندارد‌ها است و سلامتی لازم را تأمین می‌کند و نکته دوم در برچسب نصب شده بر روی کالا آن اطلاعاتی که از نظر تغذیه‌ای و نحو مصرف برای مردم نیاز است حتماً درج شده است.

مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه کنترل‌های سازمان استاندارد فرایندی دارد که بخشی از این کنترل‌ها در واحد تولیدی از طریق سیستم کنترل کیفیت انجام می‌شود، تصریح کرد: فرآیند دوم در کنترل و نظارت‌ها بازرسی سیستم و بازرسی محصول با نمونه‌برداری است.

امینی با اشاره به اینکه در کشور طرحی تحت عنوان طرح کنترل بازار در حال اجرا است، بیان کرد: در این طرح در تمامی استان‌ها نیرو‌های استاندارد به عنوان خریدار نمونه‌هایی را از سطح بازار تهیه کرده‌اند که نزدیک به ۱۴ هزار نمونه در کل استان تهیه شده است.

وی با بیان اینکه با آزمایش نمونه‌های تهیه شده در سطح کشور خوشبختانه انطباق بیش از ۸۵ درصد در کلیه فرآورده‌ها وجود داشت، ابراز کرد: بیش از ۱۰ درصد از عدم انطباق‌ها جزئی بوده و ممکن است نشانه‌گذاری در این محصولات انجام نشده که هیچ خطری برای سلامتی مردم نداشتند.

مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه ۳ درصد از عدم انطباق‌ها به صورت عمده و نیازمند اصلاح بود که این موارد نیز مشکلی برای سلامت مردم نداشت، تصریح کرد: ۲.۵ درصد از موارد موردتوجه و جدی بود که همکاران ما ورود پیدا کرده و برخورد جدی انجام شد.

ایمنی با اشاره به اینکه بحران جدی در حوزه غذایی نداریم، تأکید کرد: انطباق در حوزه غذایی بسیار بالا است و برخی از شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود از مردم خواهش می‌کنیم که این‌گونه شایعات را که مبنای علمی و اساس ندارد را نپذیرند.

وی با بیان اینکه از جمله شایعات منتشر شده در فضای مجازی استفاده از گوشت حیوانات حرام‌گوشت برای تولید فرآورده‌های گوشتی بود، اظهار داشت: تولید سوسیس و کالباس با گوشت گربه اصلاً با هیچ عقل و منطقی جور در نمی‌آید و این‌گونه موارد از اساس غلط و غیرمنطقی است.

مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی سازمان ملی استاندارد در حوزه کشاورزی تدوین استاندارد‌ها است، بیان کرد: استاندارد‌های لازم در حوزه سموم، آفت‌کش‌ها، کود‌ها و سایر آلاینده‌هایی که می‌توانند در محصولات کشاورزی وجود داشته باشد تدوین و صادر شده است.

امینی تأکید کرد: در حوزه نظارت بر محصولات تراریخته کمیته ایمنی زیستی در کشور وجود دارد که مسئولیت این کمیته با سازمان حفاظت محیط‌زیست است و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط از اعضای این کمیته هستند و سازمان ملی استاندارد جز این کمیته نیست.

وی با تأکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد تنها در دو محصول تراریخته استاندارد لازم را تدوین کرده و امکان آزمون را دارد، اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد تنها در دو محصول غذای کودک و برنج استاندارد لازم را تدوین کرده و امکان آزمون را دارد و از نظر تراریختگی این محصولات کنترل‌های لازم انجام می‌شود.

مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه درهرحال موضوع تراریخته مشمول مقررات استاندارد اجباری نیست، ابراز کرد: ما تنها در همین حد دو محصول توانستیم ورود پیدا کنیم، اما آزمایشگاه‌های سازمان ملی استاندارد آماده انجام آزمایشات لازم را در حوزه محصولات تراریخته دارد و می‌توانیم کمک‌ها لازم را در این راستا داشته باشیم.

امینی با بیان اینکه در استان همدان بیش از ۵۰۰ واحد زیرپوشش اداره کل استاندارد همدان است، ابراز کرد: ضریب نفوذ استاندارد در واحد‌های استان همدان ۱۰۰ درصد است، یعنی هیچ واحد مشمول مقررات استاندارد اجباری در استان همدان وجود ندارد که تحت اقدامات همکاران ما قرار نگرفته باشد.

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۵۲۴ پروانه کاربرد علامت استاندارد در استان صادر شده است که حدود ۷۲۶ نوع فرآورده را تحت پوشش فعالیت‌ها قرار داده، عنوان کرد: از اقدامات خوب انجام شده در همدان بازرسی از مراکز عرضه و توزیع است که علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری که وجود دارد بازدید از بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ واحد عرضه و توزیع انجام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار