استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: بابا طاهرعریان شاعر و عارف نامی ایران به مرحله‌ای از عرفان رسیده بود که از زندگی فارغ و به جنونی الهی مبتلا شده بود که فراتر از عاقل‌ها بود.
کد خبر: ۵۷۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 01 March 2018
استاد فلسفه دانشگاه تهران گفت: بابا طاهرعریان شاعر و عارف نامی ایران به مرحله‌ای از عرفان رسیده بود که از زندگی فارغ و به جنونی الهی مبتلا شده بود که فراتر از عاقل‌ها بود.

به گزارش ایرنا؛ نصرالله پور جوادی در همایش' هزاره بابا طاهر' در دانشگاه بوعلی سینا همدان به تشریح نظریات فلاسفه و نویسندگان درباره جنون بابا طاهر پرداخت و گفت: در نظر افلاطون ۲ دسته مجنون وجود دارد دسته اول کسانی که به حد عقل متعارف عموم مردم نرسیده اند و قادر به معاش نیستند و دسته دوم کسانی را شامل می‌شود که نه تنها به مرحله عقل متعارف رسیده بلکه از این حد نیز فراتر رفته اند.

وی اضافه کرد: عین القضات این درجه را ' فرای عقل' می‌نامد که مختص انبیاء و اولیاء الهی است و بابا طاهرنیز از این دسته انسان‌ها بود.

پور جوادی گفت: مطابق با نظریه افلاطون عنصری الهی در درون این دسته انسان‌ها می‌نشیند و آنان را از حالت طبیعی خارج کرده و جذبه‌ای فوق العاده به آن‌ها می‌بخشد.

وی بابا طاهر را شاعری حقیقی دانست که عشق به تمام نیکویی‌های مطلق الهی از او یک دیوانه عاقل ساخته بود.
این مدرس برجسته دانشگاه به مقوله دیوانگی بابا طاهر در کتاب‌های بسیاری از قدیم تاکنون اشاره کرد و گفت: عده‌ای بابا طاهر را شیفته گونه، برخی دیوانه عاقل نما معرفی کرده اند که در عین حال بسیار مورد احترام و تکریم مردم بود.

پورجوادی به داستان دیدار بوعلی سینا و بابا طاهر اشاره کرد و افزود: در برخی کتب قدیم آمده که بابا طاهر با وجود آنکه دیوانه است، اما عقلش بالاتر ابن سینا به نظر می‌رسد و مساله‌ای از نجوم را برای ابن سینا حل می‌کند.

وی در ادامه به هویت بابا طاهر در کتابی که تالیف کرده پرداخت و گفت: بابا طاهر در نظر مردم شخصیتی افسانه‌ای و اسطوره‌ای است و بزرگان و دانشمندانی که قبل از قرن پنجم می‌زیسته اند، مانند بایزید بسطامی حالت افسانه و اسطوره به خود می‌گیرند.

استاد فلسفه دانشگاه تهران، بابا طاهر را یک شاعر حقیقی دانست که ارتباط و اتصال با مراتب بالاتر دارد و شعر‌های اصیل می‌سراید.

وی با بیان اینکه بابا طاهر نخستین شاعر صوفی مسلکان بود، اظهار کرد: بسیاری از اشعار متداول که خوانده می‌شود، متعلق به بابا طاهر نیست، به طور قطع شعری که لفظ عشق در آن به کار رفته باشد مربوط به بابا طاهر نیست، چون بابا طاهر در زمانی زندگی می‌کرد که هنوز اینگونه عاشقانه سرودن شکل نگرفته بود.

پورجوادی همچنین گفت: اشعار به زبان فارسی هم متعلق به بابا طاهر نیست، زیرا زمانی که بابا در همدان زندگی می‌کرد هنوز زبان فارسی خراسانی به این منطقه وارد نشده بود و زبان فهلوی رایج بود.

سال ۹۶ از سوی استاندار همدان به نام بابا طاهر، عارف و شاعر دوبیتی سرای همدانی نامگذاری شد و همایش ملی' هزاره بابا طاهر' در همین راستا با حضور صد‌ها محقق و پژوهشگر زبان ادبیات فارسی با ارائه ۸۳ مقاله علمی در موضوع 'بابا طاهر شناسی' از سراسر ایران در دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار شد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار