مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار کرد: تمام دشت‌های استان همدان ممنوعه هستند که محدودیت‌هایی در برداشت آب از منابع زیرزمینی آن‌ها اعمال می‌شود، ولی سه دشت اسدآباد، رزن ـ. قهاوند و کبودراهنگ به دلیل برداشت بیش از حد ممنوعه بحرانی هستند.
کد خبر: ۵۶۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳ 17 February 2018
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از بارش ۱۱۴ میلی متری برف و باران در سطح این استان خبر داد و گفت: میزان بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان، منصور ستوده روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای سال آبی ۹۷ ـ۹۶ تاکنون ۱۱۴.۳ میلی‌متر بارش برف و باران در سطح استان رخ داده و هنوز وضعیت ذخایر آبی همدان با این بارش‌ها بهبود نیافته است.

وی با اشاره به اینکه بارش استان در مدت مشابه سال گذشته ۱۹۳ میلی متر و متوسط بلند مدت ۱۸۵ میلی متر بوده است افزود: بارش‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت ۳۸ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: در محدوده مطالعاتی همدان ـ. بهار ایستگاه سد اکباتان ۱۱۱.۵ میلی متر بارندگی رخ داده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۸۵ میلی متر بوده است که ۳۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی میزان بارندگی در ایستگاه وسج محدوده مطالعاتی نهاوند در سال گذشته را ۲۰۲ میلی متر اعلام کرد و گفت: امسال در این ایستگاه ۱۳۹ میلی متر بارندگی گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ستوده بیان کرد: میزان بارش در ایستگاه وراینه محدوده مطالعاتی نهاوند ۱۴۷ میلی‌متر بوده که نسبت به بارش ۳۹۲ میلی متر در مدت مشابه سال گذشته ۶۲ درصد کاهش دارد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی ۹۶ تاکنون در ایستگاه آق کهریز همدان - بهار ۱۱۲.۵ میلی متر بارندگی رخ داده است افزود: میزان بارندگی سال گذشته در این ایستگاه ۱۲۵ میلی متر بوده که کاهش ۱۰ درصدی بارندگی در این منطقه را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اعلام اینکه ایستگاه قهاوند در محدوده مطالعاتی رزن ـ. قهاوند ۷۳ میلی‌متر بارندگی داشته است گفت: میزان بارندگی ثبت شده در این ایستگاه در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۱ میلی متر بوده که مقایسه آن‌ها نشان از کاهش ۴۸ درصدی دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در ایستگاه خمیگان محدوده مطالعاتی رزن - قهاوند ۱۱۴ میلی متر بارندگی ثبت شده ادامه داد: میزان بارندگی امسال در این ایستگاه برابر ۱۰۳ میلی متر بوده که نشان دهنده کاهش ۹ درصدی بارندگی منطقه دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه میزان بارش سال آبی گذشته در همدان بی نظیر بوده و در ۲۰ سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است گفت: به طور متوسط سالانه ۶ میلیارد و ۳۸۸ میلیون متر مکعب حجم بارش‌های استان همدان است، ولی از سوی دیگر با ۶۷ درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم.

وی حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر را ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدید پذیر ۱.۹۴۸ میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی ۷۴۰ میلیون مترمکعب است.

ستوده با اشاره به اینکه همدان از ذخایر آبی مناسبی برخوردار است، ولی باید صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد عنوان کرد: تلاش بر این است تا برای پاییز امسال ذخیره مناسبی را در سد‌های استان همدان نگه داریم تا دچار مشکل نشویم.

وی در ادامه با بیان اینکه استان همدان دارای ۱۳ دشت است عنوان کرد: از این تعداد هفت دشت مستقل و ۶ دشت مشترک با سایر استان‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار کرد: تمام دشت‌های استان همدان ممنوعه هستند که محدودیت‌هایی در برداشت آب از منابع زیرزمینی آن‌ها اعمال می‌شود، ولی سه دشت اسدآباد، رزن ـ. قهاوند و کبودراهنگ به دلیل برداشت بیش از حد ممنوعه بحرانی هستند.

وی بیان کرد: وضعیت منابع زیرزمینی در این دشت‌ها به دلیل اقدامات طرح احیا و تعادل بخشی بهبود یافته و ثبات نسبی پیدا کرده است که ادامه این روند نیازمند همراهی و هماهنگی از سوی مردم و کشاورزان منطقه است.

به گزارش هواشناسی استان همدان سامانه بارشی که از روز جمعه وارد استان همدان شده است و این بارش‌ها تا اواخر روز دوشنبه ادامه دارد.

به گزارش هواشناسی در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین بارش‌ها در اسدآباد با ۳۳ میلی متر و کمترین بارش‌ها در ملایر با ۹ میلی متر ثبت شده است و بارش‌های شهر همدان در ایستگاه فرودگاه ۱۶ میلی متر گزارش شده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار