میزبانی رویداد «همدان ۲۰۱۸» سبب شده تا انتظار‌ها برای زیباتر شدن نوروز ۹۷ افزایش یابد و مسئولان به تکاپو بیفتند تا تبدیل هگمتانه از معبر به مقصد گردشگری رنگ واقعیت بگیرد.
کد خبر: ۵۶۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷ 14 February 2018
میزبانی رویداد «همدان ۲۰۱۸» سبب شده تا انتظار‌ها برای زیباتر شدن نوروز ۹۷ افزایش یابد و مسئولان به تکاپو بیفتند تا تبدیل هگمتانه از معبر به مقصد گردشگری رنگ واقعیت بگیرد.

به گزارش مهر؛ رفته‌رفته که به ماه‌ها و روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم جنب‌وجوش و تکاپو برای آماده‌سازی شهر و استان همدان برای میزبانی از مسافران نوروزی قوت می‌گیرد.

مسئولان در هر بخش با تلاش و کوشش؛ آماده‌سازی زیرساخت‌ها را سرعت می‌دهند تا شاید تلاششان در افزایش میزان رضایت مردم و مسافران به ثمر بنشیند.

همدان هنوز نتوانسته به مقصد گردشگری نوروزی تبدیل شود

استان همدان هرساله در ایام نوروز میزبان مسافران داخلی و خارجی است، اما باوجود تلاش‌های بسیار هنوز نتوانسته به مقصد گردشگری نوروزی تبدیل شود.

فاصله کوتاه و زمان اندک مسافرت از استان‌های غربی و مرکزی به همدان فاکتوری است که شاید بتوان از آن برای تبدیل کردن همدان به مقصد گردشگری بهره برد.

از سوی دیگر مطرح‌شدن همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸ سبب شده تلاش‌ها باقوت دوچندانی پیش رود تا شاید قدمی در معرفی بهتر همدان صورت گیرد.

متأسفانه برخی مشکلات سبب شده تلاش‌ها و خدمات‌رسانی آن طور که باید به چشم نیاید
با تمام امتیازاتی که همدان برای تبدیل‌شدن به مقصد مسافرت‌های نوروزی و حتی تابستانی داراست، اما متأسفانه برخی مشکلات سبب شده تلاش‌ها و خدمات‌رسانی آن طور که باید به چشم نیاید.

کارشناس گردشگری استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه شهر باید به نحو مطلوبی برای میزبانی از گردشگران آماده شود تا خاطره‌ای خوش از همدان در ذهن مسافران حک شود، گفت: در این صورت میل گردشگران و مسافران برای حضور مجدد در شهر همدان بیشتر خواهد شد.

لیلا غفاری بابیان اینکه شهر تاریخی همدان بیش ازآنچه تصور می‌شود از ظرفیت‌های گردشگری برخوردار است، عنوان کرد: اینکه معرفی جاذبه‌های شهر همدان به چند اثر تاریخی محدود شود صحیح نیست و باید شرایطی به وجود آید که مسافران با ظرفیت‌های همدان بیش‌ازپیش آشنا شوند.

برخی مشکلات آزاردهنده است

وی با تأکید بر اینکه هرسال در ایام حضور مسافران در شهر‌های مختلف استان همدان برخی مشکلات آزاردهنده است، گفت: وجود همین افراد کارتن به دست در معابر اصلی شهر همدان و هدایت مسافران به مکان‌ها و اقامتگاه‌هایی که شاید شرایط مناسبی ندارد سال‌هاست به معضلی جدی تبدیل‌شده و علی‌رغم برگزاری جلسات متعدد و بررسی جوانب موضوع؛ همچنان پابرجاست.

کارشناس گردشگری استان همدان به برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ نیز اشاره کرد و با تأکید بر اینکه میزبانی این رویداد توسط همدانی‌ها امتیازی است که کمتر استانی از آن برخوردار است، ادامه داد: باید از فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را داشت و ایام نوروز را فرصتی برای معرفی همدان در سطح جهانی دانست.

نباید برنامه‌های نوروز امسال تکراری و همچون نوروز‌های گذشته برگزار شود

غفاری بابیان اینکه نباید برنامه‌های نوروز امسال تکراری و همچون نوروز‌های گذشته برگزار شود، گفت: در سال‌های نه‌چندان دور همدان جایگاهی در گردشگر پذیری نداشت، اما با تلاش‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل‌شده، اما هنوز در جایگاه بالایی از این منظر قرار ندارد.

وی به موقعیت مکانی همدان در نقشه جغرافیایی ایران اشاره کرد و بابیان اینکه فاصله دو ساعت و ۴۰ دقیقه‌ای همدان با تهران امتیاز ویژه‌ای است که به‌واسطه آن می‌توان مسافرانی که از تهران به شمال کشور راهی می‌شوند را به سمت همدان کشاند، گفت: باید در معرفی این ظرفیت‌ها به مردم تلاش کرد.

چند سالی است حال و هوای نوروز همدان بهتر شده و حضور مسافران در شهر مشهود است
یکی از شهروندان همدانی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه چند سالی است حال و هوای نوروز همدان بهتر شده و حضور مسافران در شهر مشهود است، گفت: درست است که مسئولان برای میزبانی شایسته از مسافران تلاش می‌کنند، اما متأسفانه برنامه‌ها به ماه‌های پایانی سال محدودشده و در فرصت کوتاهی انتظار ایجاد تحول در شهر رادارند.

بتول مسگریان بابیان اینکه چند ماهی است فضای سبز شهر همدان آشفته بوده و چهره نامناسبی دارد، گفت: در سال‌های قبل و در این ایام شاهد شادابی نسبی فضای سبز بودیم، اما در حال حاضر انگار توجهی به این مقوله نمی‌شود.

وی بابیان اینکه نباید برنامه‌ریزی‌ها به فرصتی محدود ختم شود بلکه باید برای شهر و استان همدان برنامه‌های بلندمدت و حداقل سالانه ارائه داد، گفت: شهر باید به‌گونه‌ای آماده شود که در هر مقطعی از سال که مسافر در آن وارد می‌شود اینکه برای میزبانی از وی تلاش شده را احساس کند.

باید در برخی موارد آداب برخورد با مسافران را به شهروندان آموزش داد

وی نظافت همگانی شهر را اولویت برشمرد و بابیان اینکه باید در برخی موارد آداب برخورد با مسافران را به شهروندان آموزش داد، گفت: همه نیاز‌های یک مسافر زیرساخت عمرانی و سخت‌افزاری نیست بلکه باید برخی فرهنگ‌سازی‌ها نیز صورت گیرد.

مسگریان معرفی اصولی، مناسب و صادقانه جاذبه‌های شهری به گردشگران و تلاش برای نگه‌داشتن رضایتمندانه هر چه بیشتر گردشگر در شهر با ایجاد تمهیدات لازم را مورد تأکید قرارداد و گفت: تلاش برای ایجاد انگیزه برای سفر مجدد گردشگران به شهر و تشویق دیگران برای همراهی با آن‌ها در سفر‌های بعدی باید موردتوجه باشد.

وی اجرای جشنواره‌ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی، ورزشی و هنری در ایام مختلف سال به‌طور منظم و برنامه‌ریزی‌شده برای جذب گردشگران را در تحقق این امر مهم و مؤثر خواند.

ورودی شهر‌های استان همدان و به خصوص شهر همدان باید نظم و انضباط خاصی به خود بگیرد
در همین خصوص معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه زیر ساخت گردشگری زمینه لازم برای اشتغال را فراهم می‌کند، گفت: ورودی شهر‌های استان همدان و به خصوص شهر همدان باید نظم و انضباط خاصی به خود بگیرد.

محمودرضا عراقی بابیان اینکه این امر به مرور زمان با کسب تجربه و فراهم شدن بودجه عملیاتی می‌شود، گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان همدان باتوجه به در پیش بودن رویداد «همدان ۲۰۱۸» در اولویت قرار دارد.

وی محور توسعه استان همدان را گردشگری عنوان کرد و گفت: با همکاری بخش‌های عمومی، خصوصی و دولتی زیرساخت‌های تخصصی گردشگری با رویکرد خوب استان در حال پیشرفت بسیار مناسبی است.

مدیران در حال تلاش برای افزایش زیر ساخت‌های گردشگری استان هستند

عراقی افزود: مدیران در حال تلاش برای افزایش زیر ساخت‌های گردشگری استان هستند و مهمترین فاکتور در زمینه پیشرفت گردشگری استان نقش آفرینی عموم مردم در این زمینه است که باید شناخت خوب و عمیقی از صنعت گردشگری استان داشته باشند.

وی به نقش تاثیر گذار رسانه‌ها در گردشگری استان همدان اشاره کرده وگفت: رسانه‌ها نقش موثری در این مقوله می‌توانند ایفا کنند و نقش این قشر باید به گونه‌ای باشدکه مردم به عنوان فعال گردشگری نقش آفرینی کنند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز از شکل‌گیری ستاد خدمات سفر برای نوروز ۹۷ همدان خبر داد و بابیان اینکه پارسال ۱۳۷ عنوان برنامه در ایام نوروز برگزار شد، گفت: ۱۱ کمیته در ستاد خدمات سفر استان همدان فعال است.

ضرورت ساماندهی دست‌فروشان همدان

علی خاکسار به حساسیت برنامه‌ها با توجه به میزبانی همدان از دو رویداد جهانی اشاره کرد و بابیان اینکه باید در اماکن پر گردشگر شهر همدان برنامه‌ای برای ساماندهی دست‌فروشان داشته باشیم؛ گفت: باید برنامه‌های فرهنگی ایام نوروز به همراه محتوا و تاریخ اطلاع‌رسانی شود.

خاکسار با اشاره به‌ضرورت استقرار پایگاه دائمی اطلاع‌رسانی به مسافران در ورودی‌های شهر عنوان کرد: نوروز امسال ۳۲۹ هزار نفر از گردشگران در اماکن تاریخی و ۲۱۳ هزار نفر در اماکن تفریحی و توریستی استان همدان حضور یافتند و ۱۹۱ هزار نفر از اماکن و جاذبه‌های طبیعی بازدید کردند و ۳۴۶ هزار نفر نیز در همدان اقامت داشتند.

رضایت ۵۰ درصدی گردشگران نوروزی از میزبانی همدان

خاکسار میزان رضایتمندی گردشگران از همدان را خوب دانست و افزود: در نظرسنجی از ۲ هزار گردشگر در همدان ۵۰ درصد رضایتمندی خوبی از میزبانی داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان نیز در گفتگو با مهر در خصوص ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی در استان همدان گفت: طی سال‌های گذشته خدمات به نسبت مطلوبی به مسافران نوروزی ارائه شد.

برنامه‌های نوروزی با محتوای «همدان، ۲۰۱۸» انجام می‌شود
علی مالمیر با ابراز امیدواری مبنی بر ارائه خدمات بهتر در نوروز ۹۷ به مسافران همدان گفت: برنامه‌های نوروزی با محتوای «همدان، ۲۰۱۸» انجام می‌شود.

مالمیر بابیان اینکه دبیرخانه این رویداد در حال حاضر با همکاری شهرداری و استانداری در مرکز همایش‌های بین‌المللی و قرآنی همدان متمرکزشده و آماده دریافت هرگونه نظرات و پیشنهاد‌ها برای برگزاری بهتر این رویداد فرهنگی در همدان است، گفت: برنامه‌های فرهنگی در قالب برنامه‌های بومی و محلی در زمان معین به گردشگران اعلام و اطلاع‌رسانی شود.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی ورودی‌های شهر همدان در حال انجام است، افزود: کار‌ها برنامه‌ریزی‌شده و به‌مرور انجام می‌شود.

شهردار همدان نیز بابیان اینکه هرسال از اوایل اسفندماه ستادی برای فضاسازی داخلی شهر همدان در شهرداری تشکیل می‌شود، گفت: از نیمه اسفندماه به بعد عملیات فضاسازی شهری با همکاری سازمان زیباسازی و فضاسازی شهری آغاز می‌شود.

عباس صوفی بابیان اینکه ساماندهی ورودی‌های شهر در حال انجام است، گفت: برای گردشگران نوروزی ارائه اقلام فرهنگی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در برنامه قرار دارد.

امکان حذف دست‌فروشان وجود ندارد

وی عنوان کرد: ساماندهی دست‌فروشان شهر به‌خصوص دست‌فروشان گنج‌نامه در دستور کار قرارگرفته است چراکه با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه امکان حذف دست‌فروشان وجود ندارد.

وی بابیان اینکه امسال سالی متفاوت برای حضور مسافران در همدان است، گفت: برای میزبانی شایسته از مسافران تلاش می‌شود.

طبق آنچه عنوان شد نوروز امسال باید برای همدان با تمام نوروز‌های گذشته متفاوت باشد چراکه امسال همدان در یک اتفاق خوشایند و بی سابقه میزبان چند رویداد فرهنگی گردشگری در سطح جهانی است و میزبانی از دو رویداد جهانی و حتی راه اندازی دانشگاه دی ۸ و پذیرش دانشجوی خارجی در کنار این دو میزبانی اهمیت موضوع را دو چندان کرده است.

شهروندان انتطار دارند نوروز امسال همدان از تمام سال‌های گذشته زیباتر باشد
علاوه برتاکیدات همیشگی استاندار، معاون امور عمرانی استاندار، اعضای شورای شهر؛ شهردار همدان نیز در روز معارفه اش بر این موضوع مهم یعنی اصلاح ورودی‌های شهر و زیبایی داخل شهر تاکید کرد و حال همین موضوع باعث شده که شهروندان انتطار داشته باشند که نوروز امسال همدان از تمام سال‌های گذشته زیباتر باشد تا مقدمه‌ای برای میزبانی از این دو رویداد بین المللی در سال آینده باشد.

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه ارائه آموزش‌های لازم به دست‌اندرکاران خدمات‌رسانی به گردشگران ازجمله هتلداران، رانندگان تاکسی و فروشندگان ضروری است تا با ارائه رفتار مناسب به گردشگران محیطی امن برای گردشگران ایجاد شود.

در همین خصوص می‌توان با تشکیل کمیته‌های تخصصی در حوزه گردشگری و بهره‌مندی از دانش و توان نخبگان و فرهیختگان و تلاشگران این عرصه در بخش خصوصی و ایجاد یک جریان اجتماعی در شهر به‌منظور باورپذیری عمومی در پذیرش گردشگری به‌عنوان یک صنعت پاک، درآمدزا، فرهنگی و سالم از سوی شهروندان، نقش مؤثری در این عرصه ایفا کرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که رونق صنعت گردشگری در همدان منوط به فرهنگ‌سازی، آموزش عمومی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و شکل‌گیری باور عمومی برای تبدیل همدان به یک شهر گردشگری است و شهروندان انتطار دارند نوروز امسال برای همدان زیبا و متفاوت باشد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار