مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: دیواره بانک ملی یک اثر خاص و واجد ارزش با یک نماد دوره خاص است، بنابراین نمی‌توان آن دیواره را برداشت، اما اینکه اوقاف معتقد به بازگشایی درب بقعه متبرکه شاهزاده حسین از بانک ملی به سمت میدان است، باید دید نظر آن‌ها چگونگی انجام این کار است.
کد خبر: ۵۶۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶ 13 February 2018
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان از اتمام کار کاوش در میدان امام (ره) خبر داد و گفت: طرح سایت ـ. موزه به سازمان میراث فرهنگی در تهران ارسال شده و اکنون منتظر مصوبه سازمان برای ابلاغ اجرایی هستیم.

به گزارش فارس، علی مالمیر با بیان اینکه کار کاوش در میدان امام (ره) همدان به پایان رسیده است، اظهار کرد: کاوش در میدان امام (ره) با همان میزان کشف اثر تاریخی به پایان رسید و اثر خاص دیگری طی کاوش صورت گرفته، کشف نشد.

وی بیان کرد: آثار تاریخی برای مرمت به آزمایشگاه و کارگاه انتقال یافته و پس از مرمت مجدد به میدان بازگردانده و در سایت موزه‌ای که طراحی و اجرا خواهد شد، نگهداری می‌شود.

*طرح سایت ـ. موزه میدان امام (ره) به زودی اجرایی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه مجوز سایت ـ. موزه از دفتر امور موزه‌های میراث فرهنگی اخذ شده است، تصریح کرد: طرح سایت ـ. موزه به از سوی مشاور آماده شده و در شورای فنی سازمان اداره‌کل نیز مصوب و به سازمان میراث فرهنگی در تهران ارسال شده و اکنون منتظر مصوبه سازمان برای ابلاغ اجرایی هستیم.

وی در خصوص چگونگی طرح سایت ـ. موزه نیز گفت: آنچه در طرح مهم است، اینکه طرح باید یک طرح زیبا و خاص باشد به طوری که هم به لحاظ اقلیم همدان پاسخگو بوده و هم به جهت اینکه میدان امام (ره) یک اثر ثبت ملی است، اغتشاش بصری برای جداره‌های میدان ایجاد نکرده و سیما و منظر آن را تحت شعاع قرار ندهد.

مالمیر یادآور شد: طرح سایت ـ. موزه طرحی است که ملاحظات فنی و میراث فرهنگی در آن انجام شده، جداره‌های اثر ملی در نظر گرفته شده و وضعیت اقلیم و کارکردی طرح دیده شده است.

* پاکسازی جداره‌های میدان امام (ره) در برنامه قرار دارد

وی در پاسخ به اینکه آیا برای پاکسازی جداره‌های میدان نیز برنامه‌ای دارید، گفت: پرداختن به جداره‌های میدان و دو پیاده‌راه بوعلی و اکباتان می‌تواند پروژه پیاده‌راه را تکمیل کند و باید حذف زوائد بصری و مرمت نقاطی که مورد نیاز است، دیده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با تأکید بر اینکه بخشی از پاکسازی جداره‌های میدان امام (ره) به بخش خصوصی برمی‌گردد، بیان کرد: اگر کسی مالک مغازه‌ای است، باید ورود کرده و در قالب مشارکت مجموعه‌های میراث فرهنگی و شهرداری بتوان جداره‌ها را از زوائد پاک و مرمت کرد.

وی با اشاره به اینکه در پاکسازی جداره‌ها هم میراث فرهنگی و هم شهرداری دخیل است، گفت:، اما بخش خصوصی در میدان امام (ره) و ۶ خیابان اصلی آن نیز باید وارد کار شوند، زیرا برخی املاک وجود دارد که مالک آن‌ها را سرقفلی کرده و یا وراث با هم اختلاف نظر دارند و به راحتی اجازه مرمت نمی‌دهند.

*بانک ملی میدان امام (ره) حذف نشدنی است

مالمیر در خصوص وضعیت بانک ملی میدان امام (ره) و بازگشایی مسیر بقعه متبرکه شاهزاده حسین (ع) از سمت میدان نیز گفت: میراث فرهنگی در این خصوص ذی‌مدخل نیست.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به ثبت ملی بودن جداره‌های میدان، هیچگونه تغییری نباید در آن ایجاد شود، گفت: اینکه بانک ملی حذف شود به معنای حذف تکه‌ای از جداره میدان است و این مسئله نشدنی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان یادآور شد: دیواره بانک ملی یک اثر خاص و واجد ارزش با یک نماد دوره خاص است، بنابراین نمی‌توان آن دیواره را برداشت، اما اینکه اوقاف معتقد به بازگشایی درب بقعه متبرکه شاهزاده حسین از بانک ملی به سمت میدان است، باید دید نظر آن‌ها چگونگی انجام این کار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار