نوراله زاده گفت: در ۲ سال گذشته صندوق کارآفرینی امید با ایجاد و راه اندازی صندوق‌های اعتباری خرد محلی برنامه ویژه‌ای برای اشتغال زنان روستایی داشته است. عمده مشکلات این زنان دسترسی به منابع مالی و بازار فروش محصولات بود که با راه اندازی این صندوق‌ها و ایجاد شبکه فروش محصولات تا حد بسیاری این مشکلات مرتفع گردید. 
کد خبر: ۵۶۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰ 07 February 2018

دکتر عطور حسین علی الموسوی، مدیرکل حمایت اجتماعی از زنان وزارت کار و امور اجتماعی کشور عراق و هیأت همراه بمنظور بهره گیری از تجربیات کشورمان در حوزه حمایت اجتماعی از زنان و چگونگی اعطای وام‌های خرد به مشاغل خانگی باحضور در دفتر نوراله زاده، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با وی دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید؛ نوراله زاده در این نشست ضمن ارائه گزارشی درخصوص فعالیت‌های صندوق اظهار داشت: صندوق کارآفرینی امید متولی تامین مالی کسب و کار‌های خرد و کوچک در ایران است که سه گروه از افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: گروه اول مورد حمایت صندوق، اقشار با درآمد پایین هستند که دسترسی محدودی به منابع مالی دارند، گروه دوم کسب و کار‌های غیر رسمی هستند که امکان مراجعه به شبکه بانکی را ندارند و گروه سوم کسب و کار‌های نوپا هستند که در مرحله آغازین فعالیت هستند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درخصوص نحوه حمایت صندوق از بانوان اظهار داشت: بخش قابل توجهی از نظام تامین مالی ما معطوف به زنان است که از آن جمله می‌توان به کسب و کار‌های خانگی زنان، پرداخت تسهیلات به زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست، صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی و... اشاره کرد.

نوراله زاده گفت: در ۲ سال گذشته صندوق کارآفرینی امید با ایجاد و راه اندازی صندوق‌های اعتباری خرد محلی برنامه ویژه‌ای برای اشتغال زنان روستایی داشته است. عمده مشکلات این زنان دسترسی به منابع مالی و بازار فروش محصولات بود که با راه اندازی این صندوق‌ها و ایجاد شبکه فروش محصولات تا حد بسیاری این مشکلات مرتفع گردید. 

وی افزود: ابزار‌های مختلفی در دنیا برای این امر مورد سنجش و استفاده قرار گرفته است، ولی مدل صندوق‌های اعتباری خرد محلی با فرهنگ بومی ما سازگاری بیشتری داشته است و طی دو سال گذشته مجموعاً در ۶۰۰ روستا، ۶۰۰ صندوق خرد محلی ایجاد شد و با دریافت اعتبار از صندوق کارآفرینی امید این صندوق‌ها هر یک با مکانیزم بومی و محلی خود آغاز به پرداخت تسهیلات به زنان روستایی کردند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه با اشاره به برنامه‌های آتی از ایجاد و راه اندازی ۱۰۰۰ صندوق خرد محلی در ۱۰۰۰ روستا خبر داد.

در ادامه دکتر عطور حسین علی الموسوی، مدیرکل حمایت اجتماعی از زنان وزارت کار و امور اجتماعی کشور عراق ضمن قدردانی از این فرصت همکاری اظهار داشت: مشترکات بسیاری در بحث فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق وجود دارد و در سال ۱۳۹۴ نیز بمنظور گسترش همکاری‌ها یادداشت تفاهمی بین وزارت کار و امور اجتماعی عراق و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران منعقد شد.

سرپرست و سخنگوی هیات عراقی ضمن تشریح برنامه‌های سازمان متبوع خود در حمایت از بانوان اظهار داشت: پشتیبانی از بانوان بی سرپرست، سرپرست خانوار، خود سرپرست، معلولین و ازکارافتادگان از جمله برنامه‌های حمایتی این سازمان است.

وی افزود: قبل از هجوم داعش این بانوان حقوق ماهیانه دریافت می‌کردند، ولی به دلیل مضایقه مالی بعد از شرایط جنگ در حال حاضر فعالیت‌های ما در دو محور مهارت آموزی و راه اندازی کسب و کار خانگی و پرداخت وام‌های کوچک متمرکز شده است.

دکتر عطور الموسوی ضمن تشریح مشکلات زنان سرپرست خانوار گفت: این بانوان علاوه بر نیاز‌های اقتصادی مشکلات روحی دارند که ما معتقدیم با توانمندی اقتصادی این زنان می‌توانند وارد اجتماع شوند و توانمندی‌های اجتماعی شان را بازیابی کنند و بازتاب آن را نیز در خانواده و فرزندان شاهد خواهیم بود.

مدیرکل حمایت اجتماعی از زنان وزارت کار و امور اجتماعی کشور عراق همچنین در رابطه با آشنایی با دستورالعمل‌ها و سازوکار پرداخت تسهیلات به زنان سرپرست خانوار و مشکلاتی که احیانا در این حوزه وجود دارد اظهار تمایل کرد.

در ادامه مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کارآفرینی روحی گفت: کارآفرینی روحی به معنای ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس برای بانوان است و برای این منظور صندوق از راه اندازی چندین مرکز مشاوره کارآفرینی روحی حمایت کرده است.

نوراله زاده افزود: افراد برای ارتقای سطح زندگی نیازمند شناسایی توانمندی‌های خود هستند تا با شناخت و استفاده از این توانمندی‌ها در راستای رفع نیاز‌ها و بهبود کسب و کار گام بردارند. در کارآفرینی روحی به کمک تمرین‌ها و راهنمایی‌های لازم توانایی‌های بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شوند.
 
تلاش صندوق کارآفرینی امید برای ایجاد اشتغال بانوان با صندوق های مالی خرد

وی همچنین درخصوص فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه بانوان به انعقاد تفاهم نامه با دستگاه‌های مربوطه از جمله معاونت امور زنان نهاد ریاست جمهوری و سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی اشاره کرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: بیش از ۱۰ رسته فعالیت در حوزه صنایع دستی مورد حمایت صندوق قرار گرفته است و از آنجائیکه عمده تولیدکنندگان صنایع دستی بانوان هستند و بخش زیادی از این تسهیلات به زنان پرداخت شد.

نوراله زاده حمایت مالی بمنظور حضور زنان در نمایشگاه‌های سالیانه، حمایت از بانوان در حوزه گردشگری و اقامتگاه‌های بوم گردی، صندوق‌های اعتباری خرد محلی و حمایت از خیریه‌های اشتغالزا را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه برشمرد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در پایان بمنظور گسترش همکاری‌ها و توانمندسازی و آموزش گروهی از بانوان عراقی در حوزه‌های ذکر شده اعلام آمادگی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار