رئیس جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی در همدان تصریح کرد: اگر دهه‌های مختلفی ایجاد شود آرام آرام ابهت عزاداری از بین می‌رود و مردم نمی‌توانند حرمت آن را حفظ کنند، دهه‌سازی در بین مسلمین به ضرر دین است این مسائل جزء شعائر دین نیست و نباید مردم را خسته کرد.
کد خبر: ۵۵۹۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 31 January 2018
استاد حوزه علمیه همدان با نکوهش دهه‌های مختلف عزاداری غیر از مصیبت امام حسین (ع) بیان کرد: اگر کسی احترامی قلبی برای ائمه (ع) قائل است حقایق و شعائر را ترویج دهد نه اینکه افراط و عزاداری را در جامعه به یک جریان تبدیل کند.

به گزارش ایکنا؛ حجت الاسلام حبیب‌الله شعبانی، استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به اینکه اخیرا دهه‌های عزاداری حضرات معصومین (ع) با عناوین دهه محسنیه، دهه باقریه و... به گوشمان می‌رسد، اظهار کرد: عزاداری و اصل عزاداری برای اهل بیت مورد تشویق معصومین علیهاسلام بوده است و در مقام عمل نیز سیره عملی عزاداری برای ائمه سفارش شده است، به خصوص عزاداری برای امام حسین (ع).
 

وی با اشاره به مدت زمان عزاداری خاطرنشان کرد: آنچه که سیره علمای گذشته و مسلمین بوده باید حفظ شود دهه‌های عزاداری تنها در دهه محرم، دهه آخر صفر و سه روز برای ایام فاطمیه اول و دوم است.

وی افزود: آنچه که در بین مسلمانان و علما از ابتدا عرف بوده مانند آیت الله حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم و حتی برخی از علمای نجف هم بسیاری از مردم در عزاداری حضرت فاطمه (س) سه روز عزاداری می‌کرده‌اند.

دهه‌سازی عزاداری‌ها به ضرر اسلام است/ حقایق و شعائر معصومین را رواج دهیم نه افراط در عزاداری رابرگزاری دهه‌های محسنیه، باقریه و... شرعی نیست

وی در ادامه بیان کرد:، اما اینکه دهه‌های متعددی با عناوین مختلف زینبیه، باقریه، محسنیه، صادقیه و... داشته باشیم، شرعی نیست حتی برای ایام فاطمیه چراکه چهره مذهب را خراب می‌کنند.

رئیس جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی در همدان تصریح کرد: اگر دهه‌های مختلفی ایجاد شود آرام آرام ابهت عزاداری از بین می‌رود و مردم نمی‌توانند حرمت آن را حفظ کنند، دهه‌سازی در بین مسلمین به ضرر دین است این مسائل جزء شعائر دین نیست و نباید مردم را خسته کرد.

وی گفت: اگر شخصی دائما زیارت عاشورا بخواند و برای مصیبت ائمه و بخصوص امام حسین (ع) گریه کند سنگینی مصیبت از بین نمی‌رود و بزرگی مصیبت همچنان برقرار است، اما اینکه عزاداری تبدیل به جریان در جامعه شود این مذموم است.

شعبانی افزود: با توجه به اینکه روایتی از امام رضا علیهاسلام در مورد دهه بودن عزاداری امام حسین وجود دارد، اما در مورد شهادت سایر ائمه دهه سازی به ضرر اسلام است، بخصوص اینکه تبدیل به یک جریان در جامعه شود این کار به مصلحت اسلام نیست.

عزاداری مرسوم ایام فاطمیه ۳ روز است نه ده روز

وی خاطرنشان کرد: با برگزاری دهه‌های فاطمیه و اتصال فاطمیه اول به فاطمیه دوم باعث می‌شود که حدود یک ماه چهره شهر عزادار شود که این امر مورد تایید نیست بلکه عزاداری مرسوم و صحیح در ایام فاطمیه ۳ روز و یا در فاطمیه دوم نهایتا پنج روز است.

شعبانی با اشاره به مراسمات مشکی پوشان فاطمیه و پوشیدن لباس مشکی در ایام غیر از عزای امام حسین (ع) بیان کرد: پوشیدن لباس مشکی حتی در باب استحباب هم موکد نیست.
استاد حوزه علمیه همدان تاکید کرد: اگر ایام عزاداری‌ها کم باشد مانند سه روز، مردم هم استقبال بهتری و هم تاب و تحمل بیشتری دارند. 

وی در پایان اذعان کرد: اگر کسی احترام قلبی برای ائمه علیهاسلام قائل است حقایق و شعائر ایشان را ترویج دهد نه اینکه افراط در عزاداری را در جامعه به یک جریان تبدیل کند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار