کد خبر: ۵۵۵۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸ 22 January 2018

نهاوند دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیادی از جمله سراب‌های متعدد است که تاکنون نه تن‌ها متولی این مشخص نشده است بلکه آن‌طور که باید در این سراب‌ها سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری کافی از آن‌ها نشده است.

به گزارش تسنیم , نهاوند شهرستان نهاوند دارای سراب‌ها و جاذبه‌های طبیعی و بکر زیادی است که این ظرفیت‌ها در نوع خود در کشور بی‌نظیر است به طوری که وجود این سراب‌ها، نهاوند را به شهر سراب‌ها معروف کرده است.

سراب‌های گیان، گاماسیاب وفارسبان که از مهمترین سراب‌های نهاوند هستند ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری، جذب گردشگر و ایجاد اشتغال دارند که با سرمایه‌گذاری در این سراب‌ها می‌توان باعث ایجاد رونق اقتصادی در شهرستان شد.

متأسفانه این سراب‌ها متولی خاصی ندارند که بر این سراب‌ها نظارت کافی داشته باشند و آن‌ها را ساماندهی کنند و سراب گاماسیاب و سراب گیان هم به عنوان مهترین سراب‌های نهاوند طی چند سال اخیر با مساعدت استاندار همدان تا حدودی ساماندهی شدند.

بنا بر اظهارات رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ابتدا باید طرح ناحیه تفرج‌گاهی این سراب‌ها را ارائه دهد که بر اساس این طرح
اداره میراث فرهنگی زیرساخت‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری در این سراب‌ها فراهم کند.

از ابتدای امسال، ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی سراب‌های گیان و فارسبان تخصیص پیدا کرده که با وجود این تخصیص اعتبار تاکنون کار ساماندهی در این سراب‌ها آغاز نشده است و این در حالی است که ساماندهی سراب‌ها نیازی به ارائه طرح ناحیه‌ایی تفرج‌گاهی این سراب‌ها ندارد و این نشان می‌دهد که ظرفیت مهم این سراب‌ها در جذب گردشگر، ایجاد سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی شهرستان نادیده گرفته شده است.

متولی سراب‌های نهاوند باید مشخص شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: سراب‌های نهاوند باید ساماندهی شوند و مشخص شود که متولی سراب‌ها چه کسانی هستند که این متولی‌ها بتوانند جوابگو باشند و بر سراب‌ها نظارت داشته باشند.

محسن جانجان اظهار داشت: در جلسه‌ای که در این خصوص با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری و بخشدار گیان برگزار شد مقرر شد که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یک ناحیه تفرجگاهی برای سراب‌های گیان، گاماسیاب و فارسبان تعریف کند که بر اساس این ناحیه (سایت) تفرجگاهی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این سراب‌ها زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در خصوص ساماندهی سراب گیان نیز مقرر شده بود که شهرداری گیان یک طرح مناسب برای این سراب ارائه دهد که طرحی که شهرداری ارائه داده بود متناسب با شرح خدمات اداره منابع طبیعی و اداره میراث فرهنگی نبود و این طرح پذیرفته نشد.

جانجان افزود: امیدورایم که با تغییر مدیریتی که اخیرا در شهرداری گیان اتفاق افتاده است شهردار جدید گیان به طور جد پیگیر تهیه طرح مناسب گردشگری برای سراب گیان باشد.

وی عنوان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان باید طرح ناحیه تفرجگاهی سراب‌های گیان، گاماسیاب و فارسبان را در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار دهند تا ما بتوانیم بر اساس ناحیه تفرجگاهی و نقشه پایه‌ای که در اختیار ما قرار می‌گیرد این سراب‌ها را ساماندهی و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم تا بهره‌برداری لازم از این سراب‌ها صورت بگیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند بیان کرد: همچنین تا آماده شدن طرح ناحیه تفرج‌گاهی سراب‌های نهاوند در صورتی‌که به صورت موقت قسمت‌هایی از سراب گاماسیاب را در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار بگیرد ساماندهی این قسمت‌های سراب در دست اقدام قرار می‌گیرد.

۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی سراب‌های نهاوند تخصیص داده شده است

جانجان اظهار داشت: امسال برای ساماندهی سراب‌های گیان و فارسبان درخواست یک میلیارد تومان اعتبار را داده‌ایم که تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان از این اعتبار تخصیص پیدا کرده است و برای ساماندهی سراب فارسبان که شامل ایجاد پست برق و روشنایی و نصب سکو‌ها در این سراب است منتظر مشخص شدن ناحیه تفرجگاهی این سراب هستیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش گردشگری در نهاوند، گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر فرماندار، نماینده محترم شهرستان و سایر مسئولان مبلغ ۵۰ میلیون تومان اعتباری را که به همایش گردشگری نهاوند اختصاص داده شده بود، تخصیص پیدا کرد.

جانجان تصریح کرد: در نظر داریم که در این همایش راهکار‌های رونق گردشگری را در قالب مقالات از کارشناسان مشهور بگیریم و بعدا از این مقالات در بحث گردشگری شهرستان بهره بگیریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند افزود: این همایش طی سه روز برگزار می‌شود که یک روز از این همایش را برای ارائه مقالات اختصاص می‌دهیم و در روز دوم و سوم همایش از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم که به صورت حضوری از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان نهاوند بازدید کنند تا بتوانیم از این طریق سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در شهرستان جذب کنیم.

وی عنوان کرد: در کنار برگزاری این همایش علمی در نظر داریم که یک جشنواره هم در سراب‌های شهرستان برگزار کنیم.

جانجان به تسهیلات رونق تولید اشاره کرد و گفت: بسته‌های حمایتی خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع دستی و گردشگری در شهرستان در نظر گرفته شده است که این تسهیلات شامل تسهیلات روستایی و عشایری و تسهیلات رونق تولید است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۸۵ پرونده ایجاد اشتغال در بخش صنایع دستی و سه پروانه در خصوص طرح‌های گردشگری داریم که شامل کارگاه‌های روستایی صنایع دستی و احداث مجتمع‌های اقامتی و پذیرایی در شهرستان است که مجموعا برای این طرح‌ها حدود چهار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم با کمک متقاضیان و حمایت مسئولان بتوانیم این میزان تسهیلات را برای شهرستان جذب کنیم.

با جذب سرمایه‌گذار در سراب‌ها باید ایجاد درآمد کرد

فرماندار نهاوند گفت: با جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در سراب‌ها باید ایجاد درآمد کرد و درآمدزایی در این سراب‌ها را نباید فقط مختص به دریافت ورودی به سراب‌ها کرد.

کریم حمیدوند اظهار داشت: شهرداری گیان درآمد‌زایی از سراب گیان را نباید فقط مختص به دریافت ورودی به سراب نماید بلکه باید مستقیم وارد کار شود و از طریق جذب سرمایه گذار و سرمایه‌گذاری در این زمینه اقدام نماید.

وی تصریح کرد: مردم نسبت به دریافت ورودی این سراب که رقم بالایی است معترض هستند ضمن این‌که از این پول برای توسعه گردشگری سراب گیان مبلغی هزینه نمی‌شود.

حمیدوند افزود: بحث جذب سرمایه‌گذار در سراب‌ها خصوصا در سراب گیان باید جدی گرفته شود تا سرمایه‌گذاران بیایند در این سراب سرمایه‌گذاری کنند، چون شهرداری گیان اعتبار ندارد ما نمی‌توانیم منتظر شهرداری باشیم که برای این سراب طرح گردشگری ارائه بدهد، زیرا شهرداری گیان قبلا طرحی برای این سراب ارائه داد که پذیرفته نشده و ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم.

وی عنوان کرد: برای ارائه طرح سرمایه‌گذاری در سراب گیان فرصت کافی به شهرداری گیان داده شده است و برای جذب سرمایه گذار برای سراب گیان باید رقابت ایجاد شود و در این زمینه شهرداری گیان با گرفتن مشاور فنی در اولویت قرار دارد.

فرماندار نهاوند بیان کرد: وقتی که نیمی از اعتباری که امسال برای ساماندهی سراب گیان و فارسبان درخواست داده شده، تخصیص پیدا کرده است چرا اداره میراث فرهنگی تاکنون برای ساماندهی سراب فارسبان پیمانکار تعیین نکرده است و این یک نقص است و من از این شیوه عملکرد گله‌مند هستم.

حمیدوند اظهار داشت: ساماندهی سراب‌ها با تعیین طرح ناحیه تفرج‌گاهی آن‌ها ارتباطی ندارد و اداره میراث فرهنگی نهاوند موظف است هرچه سریعتر نسبت به گرفتن پیمانکار برای ساماندهی سراب فارسبان اقدام کند تا هرچه سریعتر ساماندهی این سراب که شامل ایجاد روشنایی و نصب سکو و ... است در دست اقدام قرار بگیرد.

وی با اشاره به ساماندهی سراب گاماسیاب، تصریح کرد: تاکنون ساماندهی سراب گاماسیاب انجام نشده است، چون اداره میراث فرهنگی می‌گوید متولی سراب گاماسیاب منابع طبیعی است از همین رو تا تاریخ یکم اسفندماه امسال ساماندهی سراب گاماسیاب به اداره میراث فرهنگی واگذار می‌شود و اگر طی این مدت میراث فرهنگی اقدام قابل توجهی انجام نداد ساماندهی این سراب به شورای بخش واگذار می‌شود.

هدف از برگزاری همایش گردشگری در نهاوند جذب سرمایه‌گذار است

حمیدوند با اشاره به برگزاری همایش گردشگری در نهاوند، افزود: از اهداف اصلی برگزاری همایش گردشگری در شهرستان نهاوند که هم‌زمان با پایلوت شدن همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا برگزار می‌شود، جذب سرمایه‌گذار برای شهرستان نهاوند است.

فرماندار نهاوند عنوان کرد: شهرستان نهاوند دارای جاذبه‌های طبیعی بکر و بی‌نظیری در کشور است که قطعا سرمایه‌گذاران با دیدن این جاذبه‌ها برای سرمایه‌گذاری در شهرستان ترغیب می‌شوند و رویکرد ما در برگزاری همایش گردشگری در شهرستان باید جذب گردشگر و جذب سرمایه‌گذار باشد.

وی بیان کرد: باید یک کارگروه در شهرستان تشکیل شود و این کارگروه بروند از استان‌های کوهستانی مثل کرمانشاه، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری بازدید کنند که موارد مشابه در سراب‌ها و جاذبه‌های طبیعی این استان‌ها را در سراب‌های شهرستان نهاوند پیاده کنیم تا با این شیوه بتوانیم یک همایش عملی که نتیجه‌های خوبی برای شهرستان در پی داشته باشد را در شهرستان اجرا کنیم.

حمیدوند اظهار داشت: همین نعمت‌های طبیعی و خدادادی ظرفیت‌های ویژه‌ای را برای شهرستان به وجود آورده است به طوری‌که در حال حاضر ۱۲ سایت پرورش بچه ماهی در گاماسیاب نهاوند وجود دارد که این سایت‌ها نیمی از بچه ماهی کشور را پرورش می‌دهد و این سایت‌ها ۱۲ ماه سال می‌توانند بچه ماهی پرورش دهند که این امکان در هیچ جای کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با وجود این‌که این سایت‌ها در سال‌های اخیر دچار سونامی وی. اچ. اس شدند و این بیماری این سایت‌های پرورش ماهی را دچار مشکلات زیادی کرد، اما خوشبختانه با حمایت‌ها و تسهیلاتی بانکی که به این سایت‌ها شد خوشبختانه دوباره شروع به کار کردند.

فرماندار نهاوند افزود: همه این ظرفیت‌ها و امکانات به خاطر وجود سراب‌ها در شهرستان است و ما باید تلاش کنیم که نهایت استفاده را از این ظرفیت‌ها ببریم و با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه شهرستان استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم با توجه به ظرفیت‌های مهم سراب‌های نهاوند در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شهرستان باید ابتدا متولی این سراب‌ها مشخص شود تا این متولیان نظارت بر سراب‌ها را بر عهده بگیرند و این سراب‌ها هر چه سریعتر ساماندهی و زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار در آن‌ها ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار