درحالی همدان از استعداد‌های ناب در رشته فوتسال بهره می‌برد که حمایت از این رشته ورزشی در استان بسیار ضعیف است و باید بخش خصوصی با ورود به این بخش ناجی فوتسال همدان شود.
کد خبر: ۵۴۸۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ 06 January 2018

درحالی همدان از استعداد‌های ناب در رشته فوتسال بهره می‌برد که حمایت از این رشته ورزشی در استان بسیار ضعیف است و باید بخش خصوصی با ورود به این بخش ناجی فوتسال همدان شود.

به گزارش مهر؛ با توجه به آب‌وهوای سردسیری شهر همدان که عملاً امکان ورزش در بیش از ۶ ماه از سال در فضای باز سخت می‌شود این استان از گذشته تا به امروز در رشته‌های سالنی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و والیبال، بسکتبال، هندبال و فوتسال همواره در لیگ‌های مختلف عملکرد خوبی از خود به‌جای گذاشته اند.

اما عدم‌حمایت و نبود اسپانسر باعث نابودی این تیم‌ها شده به طوری که یکی از رشته‌های کاملاً مستعد همدان فوتسال است و همدان می‌تواند در سطح اول فوتسال کشور حرف برای گفتن داشته باشد.

فوتسال ورزش سالنی محبوب در جهان

فوتسال از ورزش‌های سالنی محبوب در جهان بوده و در ایران نیز از علاقه‌مندان بسیار برخوردار است.

فوتسال ایران در رده‌بندی تیم‌های ملی فوتسال؛ در رتبه ششم جهان و اول آسیا قرار دارد که این موضوع نشان می‌دهد استعداد‌های بسیار نابی در کشورمان فعالیت می‌کنند.

رشته ورزشی فوتسال یکی از رشته‌های بسیار پرمخاطب در استان همدان بوده و همواره نوجوانان و جوانان یک محله و نوجوانان و جوانان یک طایفه با اجاره سالن به فعالیت فوتسالی می‌پرداختند و از همین رو می‌توان گفت: همدان سرشار از استعداد‌های ناب فوتسالی است.

اما باوجود پتانسیل‌ها و استعداد‌های فراوانی که در رشته فوتسال در میان نونهالان، نوجوانان و جوانان پایتخت تاریخ و تمدن وجود دارد، ولی در چند سال اخیر شاهد رکود این ورزش در استان بوده ایم آنچنانکه تیم‌های باشگاهی فوتبال مردان همدان نتوانستند از لیگ دسته سوم هم صعود کنند.

همدان بازیکنان مطرحی را به فوتسال کشور تحویل داد

در چند سال اخیر تنها تیم علی‌صدر بود که با مدیریت عبدالرضا رضائیان و بازیکنان بومی تا آستانه لیگ برتری شدن پیش رفت، اما به دلیل عدم تیم داری هیئت مدیره علی‌صدر به ناگاه تیمی که توانسته بود بازیکنان مطرحی را به فوتسال کشور تحویل دهد و تا آستانه لیگ برتری شدن نیز پیش برود به کل منحل شد تا انتظار حضور تیم‌های همدانی در لیگ‌های برتر و دسته یک فوتسال سال‌به‌سال افزایش یابد.

علی‌صدری‌ها در مردادماه سال ۹۲ با اقتدار در بازی‌های دسته دو فوتسال روی سکو رفتند و مجوز حضور در دسته اول فوتسال باشگاه‌های کشور را کسب کردند و علی‌رغم هزینه‌های سرسام‌آور برخی تیم‌ها علی‌صدر در پایان لیگ یک نتیجه بدی کسب نکرد و با ۲۱ امتیاز در جایگاه ششم جدول ایستاد.

این نتیجه خیلی‌ها را امیدوار کرد تا با توجه به پخته‌تر شدن بازیکنان و همچنین افزایش تجربه کادر فنی و مدیریتی این تیم، علی‌صدر در سال آینده از مدعیان لیگ یک باشد غافل از اینکه مدیریت ارشد این شرکت به بهانه نبود منابع مالی قید تیم داری را زد و تیم را منحل و سهمیه آن را به استانی دیگر واگذار کرد و متاسفانه علی‌رغم زحمات کادر فنی بومی و تلاش‌های عبدالرضا رضائیان مدیرعامل این تیم همه زحمات به باد رفت و بازگشت فوتسال همدان به نقطه صفر شکل گرفت.

پس از علی‌صدر این روز‌ها امید فوتسال دوستان به سرخ‌پوشان است؛ تیمی‌کاملا خصوصی که با کادر مدیریتی و فنی بومی توانسته در لیگ امید گام‌های خوبی را بر دارد.

این تیم در دور برگشت لیگ دسته اول فوتسال امید‌های کشور در گروه دوم این رقابت‌ها با تیم‌های ارژن شیراز، اهورا بهبهان و آساره اندیمشک هم گروه بود و توانست با دو پیروزی و یک شکست به دور بعدی این رقابت‌ها راه یابد.

در مرحله پایانی لیگ دسته یک فوتسال امید‌های کشور تیم‌های مقاومت تهران با ۵ و سرخ پوشان همدان با ۴ امتیاز لیگ برتری شدند.

این مسابقات با حضور چهار تیم مس سونگون تبریز، مقاومت تهران، اهورای بهبهان و سرخ‌پوشان همدان در سالن ۶ هزارنفری انقلاب همدان برگزار شد.

اما این تیم نیز به دلیل توان محدود مالی نمی‌تواند به‌طور کامل در لیگ‌های سطح بالای بزرگ‌سالان کشور عرض‌اندام کند.

مسائل مالی از مشکلات تیم‌های فوتسال همدان است

مدیر عامل تیم فوتسال سرخ پوشان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نحوه شکل‌گیری تیم سرخ‌پوشان همدان اظهار داشت: در سال ۸۸ به‌طور غیر رسمی تیم سرخ پوشان کار خود را آغاز کرد و در اولین حضور خود در مسابقات فوتسال جام رمضان شهر همدان موفق شد در بین ۴۰ تیم شرکت کننده مقام سوم را به خود اختصاص دهد.

سعید بهدوز افزود: با تشکیل تیم‌های پایه موفق شدیم به‌طور رسمی وارد مسابقات فوتسال استانی شویم و در تمامی این رقابت‌ها با همت جوانان و نوجوانان همدانی قهرمان شدیم.

مدیر عامل تیم فوتسال سرخ پوشان همدان بابیان اینکه در سال ۸۹ باشگاه فوتسال سرخ پوشان همدان به‌طور رسمی به ثبت رسید و با بودجه خصوصی کار را خود را آغاز کرد، گفت: این در رشته فوتسال سرمایه‌گذاری کرده و به دلیل توان مالی نمی‌توانیم بیشتر از یک سطحی تیم داری کنیم.

بهدوز عنوان کرد: مسائل مالی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تیم‌های فوتسال همدان است و تیم‌های ملایر و سرخ‌پوشان که بهترین بازیکنان استان را در اختیار دارند، با مشکلات زیادی روبرو هستند.

لزوم ورود بخش خصوصی به فوتسال همدان

وی با اشاره به لزوم ورود بخش خصوصی به فوتسال همدان بیان کرد: فوتسال همدان برای موفقیت خود نیازمند حمایت مسئولان و بخش خصوصی است که متاسفانه به دلیل نبود صنعت در همدان کمتر کارخانه یا نهادی از فوتسال حمایت می‌کند و دلیل پسرفت فوتسال همدان نبود حامیان مالی است.

مدیر عامل تیم فوتسال سرخ پوشان همدان عنوان کرد: فوتسال پایه سرخ‌پوشان همواره در کشور مطرح بوده و موفق شد به لیگ برتر فوتسال امید‌های کشور صعود کند.

بهدوز بابیان اینکه هر سال از سوی ادارات و سازمان‌های دولتی اعتبار زیادی صرف مقابله با آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی می‌شود، گفت: اگر این اعتبارات به سمت ورزش و رشته فوتبال و ایجاد باشگاه در سطح لیگ دسته یک سوق داده شود، می‌توان بخشی از قشر جوان را به سمت ورزش کشاند و از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرد.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه تیم داری حرفه‌ای نیازمند ورود بخش خصوصی است، اظهار داشت: در بیشتر استان‌های کشور، کارخانجات بزرگ در فوتسال تیم داری می‌کنند، اما همدان از نبود حتی یک حامی مالی قدرتمند رنج می‌برد.

علی ضمیری کامل افزود: فوتسال همدان امکانات سخت افزاری خوبی دارد و از وجود استعداد‌های ناب نیز بهره می‌برد و لیاقت داشتن تیمی در لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور را دارد.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان‌همدان با اشاره به حضور تیم‌های، چون سرخ‌پوشان در لیگ‌های کشوری گفت: این استان از نظر مربیان با تجربه و بازیکن مشکلی ندارد بلکه مشکل اصلی همان نبود حامی مالی است، زیرا تیم داری در سطح لیگ برتر، دسته یک یا حتی دسته ۲ هزینه بالایی دارد.

همدان در فوتسال دارای استعداد‌های درخشانی است

وی بابیان اینکه همدان در فوتسال دارای استعداد‌های درخشانی است، بیان کرد: فوتسال استان، همیشه در رده‌های پایه موفق بوده و بازیکنان خوبی از این استان به اردو‌های تیم‌های ملی دعوت‌شده‌اند.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان عنوان کرد: ما از نظر زیرساخت‌ها مشکلی در همدان نداشته‌ام و در چند سال اخیر هر زمان تیم‌های استان نیاز به حمایت داشته اند از آن‌ها حمایت کرده ایم، اما حمایت‌ها نیز محدود است.

همدان به راحتی می‌تواند با ظرفیت‌های بومی خود در سطح اول فوتسال کشور تیم داری کند و اصلا حضور در لیگ برتر فوتسال برای فوتسال همدان دور از دسترس نیست
یکی از فوتبالیست‌های همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت فوتسال همدان اظهار داشت: استان‌همدان از سال‌های بسیار دور تا به امروز همواره در رشته فوتسال حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و استعداد‌های بسیار خوبی نیز در این رشته در همدان فعالیت دارند.

محمدرضا احمدی افزود: همدان به راحتی می‌تواند با ظرفیت‌های بومی خود در سطح اول فوتسال کشور تیم داری کند و اصلا حضور در لیگ برتر فوتسال برای فوتسال همدان دور از دسترس نیست.

این فوتسالیست همدانی با اشاره به ورود شرکت سیاحتی علی‌صدر در زمینه تیم داری گفت: علی‌صدر به راحتی می‌تواند در لیگ فوتسال تیم داری کند، اما با انحلال تیم فوسال خود از این کار شانه خالی کرد.

احمدی عنوان کرد: تیم داری در هر رشته‌ای بدون ورود بخش خصوصی بسیار دشوار و سخت است و اگر می‌خواهیم استان‌همدان در لیگ برتر فوتسال بزرگ‌سالان تیم داری کند باید مسئولان ارشد استان بخش خصوصی را متقاعد به حمایت از ورزش کنند.

با توجه به مطالب مطرح‌شده، می‌توان به این نتیجه رسید که باید مسئولان اعتبارات بیشتری برای فوتسال همدان جذب و زمینه ورود بخش خصوصی به این رشته را فراهم کنند چرا که با حضور تیم‌های از استان در سطوح مختلف لیگ‌های کشوری شور و نشاط در بین علاقمندان به ورزش به خصوص فوتسال افزایش می‌یابد و جوانان از آسیب‌های اجتماعی به دور خواهند بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار