حجت‌الاسلام حسنی حلم با اشاره به اینکه گسترش فضای مجازی در خانواده‌ها تغییراتی ایجاد کرده است عنوان کرد: امروزه فرزندان خانواده‌ها در سبد فرهنگی خود با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و رسانه‌های مدرن روبه رو هستند که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرایند تاثیر گذاری در خانواده را هدف قرار داده است.
کد خبر: ۵۳۸۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 16 December 2017
مدیر ستاد اقامه نماز استان همدان عنوان کرد: بیش از ۲۰۰ اثر به دبیرخانه بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز و فضای مجازی ارسال شده است که در راستای رهنمون‌های مقام معظم رهبری و پیرو توافق نامه بین دستگاهی جهت تولید محتوای نماز و توزیع درمیان مخاطبان انجام می‌گیرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید مرتضی حسنی حلم، مدیر ستاد اقامه نماز استان همدان،پنجشنبه، ۲۳ آذرماه در اجلاس استانی نماز و فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی می‌تواند محتوای مورد نیاز فرهنگی را در قالب برنامه‌های متنوع، جذاب و زیبا بر اساس ذائقه مخاطب در سریع ترین زمان ممکن به میلیون‌ها نفر انتقال دهد.

وی افزود: در سال‌های اخیر رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه فضای مجازی باعث شده اغلب افراد جامعه به ویژه جوانان زمان زیادی از وقت خود را با ابزارهای مختلف تکنولوژی در زمینه‌های مختلف سرگرمی تفریحی آموزشی سپری کنند.

حجت‌الاسلام حسنی حلم اضافه کرد: آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که آیا سطح آگاهی کاربران از نظر فنی و فرهنگی هم‌پای این تکنولوژی تکامل داشته است؟ آیا خانواده‌ها می‌توانند به نحو احسن بر عملکرد فرزندان در فضای مجازی نظارت داشته باشند؟ مسئولین فرهنگی آموزشی به فکر مقابله با آسیب‌های فضای مجازی هستند؟

مدیر ستاد اقامه نماز ادامه داد: در گذشته تنها راه انحراف جوانان فضای واقعی بود، والدین می‌توانستند با کنترل رفتار فرزندان خود در رفت و آمد دوستان ناباب و همکلاسی‌های هم سن و سال آنها نظارت لازم را داشته باشند اما امروزه فضای مجازی از قبیل ماهواره، اینترنت شبکه‌های اجتماعی موبایل و ... سبب شده که والدین نتوانند نظارت لازم بر رفتار و کردار فرزندان خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه در واقع امروزه رفتار جوانان تحت تاثیر فضای مجازی شکل گرفته است گفت: در گذشته نهاد خانواده به عنوان اولین نهاد تربیتی و سپس آموزش و پرورش نقش موثر و اساسی بر تربیت و شکل دهی شخصیت برعهده داشته اند اما امروزه با توجه به نقش پررنگ رسانه‌های مختلف در فضای مجازی تا حدود زیادی نقش خانواده‌ها و آموزش و پرورش کمرنگ شده است و همین مسئله سبب شده جنبه‌های منفی برخی رسانه‌ها رفتار جوانان و نوجوانان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

حجت‌الاسلام حسنی حلم با اشاره به اینکه گسترش فضای مجازی در خانواده‌ها تغییراتی ایجاد کرده است عنوان کرد: امروزه فرزندان خانواده‌ها در سبد فرهنگی خود با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و رسانه‌های مدرن روبه رو هستند که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرایند تاثیر گذاری در خانواده را هدف قرار داده است.

وی گفت: برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای به طور تخصصی تمام تمرکز خود را بر مقوله خانواده نهاده‌اند و پیام مشترک برنامه‌های این شبکه‌ها ترویج خانواده‌های بی سامان و از هم گسیخته، عادی جلوه دادن خیانت همسران به یکدیگر و عادی جلوه دادن رابطه دختر و پسر پیش از ازدواج است.

این مقام مسئول یادآور شد: ازبین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و شکاف نسلی یکی از این تغییرات است، ناتوانی خانواده‌ها در تربیت فرزندان، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش نرخ مجردی، افزایش روابط دختر و پسر، مهریه‌های سنگین و تنوع طلبی جنسی از آسیب‌های فضای مجازی است.

وی اظهار کرد: بحران هویت، اختلال در شکل گیری شخصیت جوانان، کم شدن روابط خانوادگی، گسترش مسائل غیر اخلاقی، افتادن در دام روابط نامشروع، سوء استفاده‌های جنسی تغییر در سبک زندگی افراد از دیگر آسیب‌های شبکه های اجتماعی است.

حجت‌الاسلام حسنی حلم افزود: در گذشته دسترسی به فضای مجازی این گونه آسان نبود ولی امروزه به جهت تنوع موبایل‌ها دسترسی به آن، چنان گسترش یافته که حتی کودکان در سنین پایین به این ابزار دسترسی دارند این روز‌ها استفاده از برنامه‌های تلفن همراه به شدت رایج شده است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان ادامه داد: به وجود آمدن شبکه‌های مختلف در فضای مجازی علاوه بر فوایدی که دارد دارای آسیب‌های زیادی نیز است که در سال‌های اخیر برای استفاده از این فضا نیاز به داشتن رایانه و اینترنت پر سرعت بود اما در حال حاضر با پیشرفت فناوری‌های نوین دسترسی به آن به آسانی صورت می‌گیرد.

وی ابراز کرد: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، دریافت مشاوره از متخصصان مجرب و آموزش و اطلاع رسانی به جامعه هدف به عنوان مخاطبان اصلی، برگزاری کلاس‌های آموزشی همگانی در مدارس دانشگاه و مساجد، افزایش آگاهی خانواده‌ها با نظارت اصولی با فرزندان، برخورد جدی با متخلفان فضای مجازی، افزایش آگاهی مردم، برگزاری میز گردهای رسانه ای با حضور کارشناسان و شناساندن آسیب‌ها از جمله راهکار‌های مقابله با آسیب‌های فضای مجازی است.

حجت‌الاسلام حسنی حلم گفت: بیش از ۲۰۰ اثر به دبیرخانه بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز و فضای مجازی ارسال شده است که در راستای رهنمون‌های مقام معظم رهبری و پیرو توافق نامه بین دستگاهی جهت تولید محتوای نماز و توزیع درمیان مخاطبان انجام می‌گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار