آیت‌الله موسوی اصفهانی با بیان اینکه به این ترتیب وحدت واقعی با توجه به این آیات تفسیر می‌شود، عنوان کرد: قرآن كريم در صريح‏ترين آيه خود در مورد وحدت، همه مؤمنان را به چنگ زدن به ريسمان الهى و پرهيز از تفرقه فرا خوانده و فرموده است: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا؛و همگي به ريسمان خدا ( قرآن و اسلام و هر گونه وسيله ارتباط ديگر) چنگ زنيد، و پراكنده نشويد!»(آل عمران/آیه۱۰۳) این آیه شریفه از مسلمانان می‌خواهد که با اسلام از دنیا خارج شوند، از این رو اعتصام به ریسمان الهی با توحید منهای نبوت پیامبر و لوازم آن صادق نیست.
کد خبر: ۵۳۵۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲ 08 December 2017
عضو شورای خبرگان رهبری با بیان این که تنها مستکبران و دشمنان اسلام از تفرقه بین امت اسلامی سود می برند، وحدت عملی امت اسلام را ضروری دانست.

به گزارش ایکنا؛ آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی اظهار کرد: در ماه ربیع‌الاول به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص)، در فاصله ۱۲ تا۱۷ ربیع‌الاول در بسیاری از کشورهای اسلامی، هفته وحدت برگزار می‌گردد، آنچه که از لابه لای احادیت و متون دینی گزارش شده این است که در تاریخ ولادت پیامبر بین مسلمانان اختلاف نظری وجود دارد که بنا به نظر بیشتر اهل سنت ۱۲ ربیع الاول و بنابر نظر شیعه ۱۷ ربیع الاول را روز ولادت رسول گرامی اسلام می‌دانند که این ایام از سوی امام خمینی (ره) ، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است .

وی با بیان اینکه محور وحدت در دیدگاه قرآنی «توحید» و در مرتبه دیگر دین اسلام است لذا قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) را به سوی اهل کتاب می‌فرستد و از آنان برای پیوستن به شعار توحید و جدایی از غیر او دعوت می کند، ادامه داد: «ای پیامبر! به اهل کتاب بگو، بیایید بر اساس کلمه‌ای که بین ما و شما مشترک است، غیر از خدا را نپرستیم و یکدیگر را در برابر خداوند به عنوان رب و پروردگار نگیرید(یعنی وحدت داشته باشید) پس اگر روی برگرداندند بگویید، شاهد باشید که ما اهل تسلیم در برابر حق هستیم».


قرآن همه را به پرهیز از تفرقه فراخوانده است

آیت‌الله موسوی اصفهانی با بیان اینکه به این ترتیب وحدت واقعی با توجه به این آیات تفسیر می‌شود، عنوان کرد: قرآن كريم در صريح‏ترين آيه خود در مورد وحدت، همه مؤمنان را به چنگ زدن به ريسمان الهى و پرهيز از تفرقه فرا خوانده و فرموده است: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا؛و همگي به ريسمان خدا ( قرآن و اسلام و هر گونه وسيله ارتباط ديگر) چنگ زنيد، و پراكنده نشويد!»(آل عمران/آیه۱۰۳) این آیه شریفه از مسلمانان می‌خواهد که با اسلام از دنیا خارج شوند، از این رو اعتصام به ریسمان الهی با توحید منهای نبوت پیامبر و لوازم آن صادق نیست.

وی با تأکید بر اینکه قرآن مسلمانان را برادر خوانده و به وحدت سفارش می‌کند، گفت: واژه «حبل»، در اصل به معنای وسیله‌ای است که انسان توسط آن به مقصد و حاجت خود برسد، مانند ریسمانی که انسان با چنگ زدن به او خود را از ته چاه و مانند آن نجات دهد؛ شأن نزول آیه شریفه که دو قبیله «اوس» و «خزرج» هستند، این خصوصیت را داشته‌اند که به طور دسته جمعی به «حبل الله» متمسک شده‌اند و از این قضیه زمانی نگذشت که آثار سعادت و حلاوت نعمت‌های الهی در زندگی برای آنان پدیدار گشت.

وی تشریح کرد: همه پیامبران در طول تاریخ، انسان‌ها را به وحدت در عقیده و عمل، دعوت می‌کردند و پیامبر گرامی اسلام (ص) با ایجاد وحدت بین طوایف و قبایل مختلف مسلمان، بگونه‌ای انسجام و هماهنگی به وجود آورد که جنگ‌های صد ساله قبیله‌های «اوس» و «خزرج» در سایه اسلام به محبت و مودت مبدل گشت.

توحید، مرز اتحاد است

وی افزود: آیه شریفه مذکور نشان می‌دهد که مرز اتحاد «توحید» است و مشرکان و کافران که بر محور غیر توحید حرکت می‌کنند، در وحدت دینی پذیرفته نخواهند شد؛ در تبیین محور وحدت، آیات دیگری نیز وجود دارد که اعتقاد به رسول خدا، اعتقاد به اولی الامر و قبول حکم را اضافه می‌کند.

وی اذعان کرد: به اعتقاد مفسران، بهترين مصداق براى ريسمان الهي قبل از هرچيز خود قرآن است، چنانكه پيامبرگرامی (ص) در روايتى، قرآن را ريسمان الهى توصيف كرده كه ميان آسمان و زمين كشيده شده است علاوه بر آن قرآن نيز از مؤمنان خواسته است تا در منازعات و اختلافات خود به خداوند رجوع كنند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: قرآن کريم تفرقه را ناشی از روحیه خود محوري و کینه ورزی نسبت به یکدیگر می‌داند و متذکر می‌شود که گذشتگان نیز بر اثر داشتن چنین روحیه‌ای از رسیدن به اهداف متعالی باز ماندند لذا اين کتاب الهي از وحدت قلبی میان انسان‌ها به عنوان نعمتی از نعمت‌های الهی نام می‌برد که خداوند به واسطه آن، انسان‌ها را به زندگی سعادتمندانه رهنمون می‌سازد.

وی تأکید کرد: حضرت علی(ع) نیز گرچه مسیر خلافت را ناحق می‌دیدند و آنان را در مقابل فرمان خداوند و رسول عصیانگر می‌یافتند، اما به خاطر مصلحتی مهم‌تر، ابراز مخالفت نمی‌نمودند که سخنان امام در این زمینه بسیار درس آموز است؛ این کلمات بیانگر آن است که وحدت اسلامی که غالبا با حیات واقعی مسلمانان همراه است، بر حق دیگری گرچه حق معصومی چون علی(ع) باشد مقدم است.

وی گفت: این وحدت در حقیقت ائتلاف است و بالاتر از وحدت «گذشت» از هر آن چه را که قطب مخالف آن را برنمی تابد، و بسنده کردن بر هرچه «از حق» که در نظر قطب مخالف مناسب می‌نماید؛ آنچه از مجموع مفاهیم قرآنی، بیانات و سیره پیامبر و امامان معصوم (ع) فهمیده می‌شود، این است که همواره حفظ نظام اسلامی و مصالح عمومی بر منافع شخصی و گروهی مقدم بوده است و اینان از هر اقدامی که تفرقه و شکاف میان جماعت اسلامی را به دنبال داشته باشد، اگرچه نفع شخصی در آن می‌دیده‌اند، احتراز می‌کرد‌اند.

وی با تأکید بر اینکه منظور از وحدت مسلمانان این است که همه مسلمانان با وجود دیدگاه‌ها و سلیقه‌های متفاوت، در برابر دشمنان مشترک هماهنگ و منسجم عمل کنند، اظهار کرد: وحدت به معنای کنار گذاشتن مذاهب و آراء آن و ایجاد مذهب جدید نیست بلکه از دیدگاه قرآن ضرورت و اهمیت اتحاد از اساسی‌ترین مسائل اجتماعی و دینی مسلمانان است.

آیت‌الله موسوی اصفهانی افزود: هدف واحد در سایه پرستش خدایی واحد، هشدار قرآن به پیامد اختلاف، چنگ زدن به ریسمان الهی و...، از بارزترین موارد تأکید قرآن بر وحدت است و به خاطر همین موضوع، هفته وحدت به خاطر انسجام و اتحاد بیشتر امت مسلمان نام‌گذاری شده تا به همدلی و وحدت بیشتر مسلمانان منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: هفته وحدت، هفته خرم گل‌های زیبای بهاری است و ایام شادی‌بخش مسلمان و عید فرخنده احمد و پیشوای بزرگ جهان تشیع، حضرت امام جعفر صادق(ع)است؛ شرایط کنونی مسلمین مانند عصر رسول گرامی(ص) است و به همین جهت نیازمند شناخت سیره پیامبر در برخورد با مردم و امت مسلمان عصر پیامبر (ص) باشیم تا با عمل به آن سیره شریف در مقابل تهدیدهای دشمنان و تکفیری ها ایستادگی و مقاومت نمایند.

وی اذعان کرد: چه شیعه و چه اهل سنت نباید رفتار و عمل تفرقه انداز داشته باشند و اگر همه مسلمانان دنیا دست به دست هم دهند هیچ دشمنی و هیچ داعشی نمی‌تواند بر آنها غلبه پیدا کند؛ خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی با اتحاد قوی که دارند در مسیر اسلام در حرکت هستند، مشاهده‌ می‌کنیم که در دوران دفاع مقدس براداران اهل سنت در این عرصه پیش‌قدم بودند و هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی دارای نماینده هستند و طلاب حوزه‌های علمیه که وظیفه تبلیغ و ترویج مکتب نورانی اسلام را به عهده دارند، وحدت را به عنوان یکی از شاخه‌های اسلام مورد توجه قرار دارند.


ولادت پیامبر اکرم(ص)، درخشش نور رحمت بر گیتی است

وی ولادت پیامبر( ص) را درخشش نور رحمت و محبت بر سر تا سر گیتی عنوان کرد و گفت: خدای تعالی از مادری همانند حضرت آمنه بزرگ ترین ارمغان بشریت و مظهر عطوفت و رحمت را به انسانهای خسته از خشونت و کینه و عداوتهای شیطانی تقدیم داشت؛ خداوند در مورد پیامبرش فرمود:تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.»

وی افزود: به راستی که پیامبر اکرم(ص)جلوه بارز زیباترین صفات الهی از جمله رحمت، محبت، شفقت، مودّت، رأفت و عطوفت است.وجود رسول اکرم (ص) سرشار از فضیلت‌های انسانی و صفت‌های پسندیده و سیر و سلوکی پایدار بود که از بزرگی، اصالت و خوی ناب وی را حکایت می کرد. خداوند او را نیکو تربیت فرمود و از گزند محیطی که در آن می زیست، در امان نگاه داشت.

وی اظهار کرد: پیامبر خدا (ص) آراسته به سجایای نیکوی اخلاقی بود، به همین دلیل خدای متعال او را در قرآن بدین صفت توصیف فرمود: «وإِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظیم.» بنابراین برجسته ترین نمونه کمال انسانی و شایسته‌ترین الگوی مسلمانان است و از این رهگذر، خداوند به ما فرمان داده است که از او پیروی کنیم و برای دست یابی به رضوان الهی، به آموزه های وی عمل کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه استان همدان تأکید کرد: خدای سبحان، مؤمنان را در قرآن مخاطب قرار داد و فرموده است: «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللّه ِ اُسْوَةٌ حَسَنةٌ لِمَنْ کان یَرْجُواللّه َ وَ الیومَ الآخِرَ و ذَکَرَللّه َ کَثیرا.؛ برای کسانی که به خدا و روز قیامت امیدوارند و خدا را زیاد یاد می کنند، رسول خدا بهترین الگو است.»(احزاب:۲۱)این آیه، خود قوی ترین دلیل و بزرگ ترین گواه بر این است که رسول خدا(ص) از شایسته‌ترین اخلاق و پسنده‎ترین فضیلت های انسانی بهره‌مند بوده است.

وحدت بزرگترین ویژگی امت اسلام است

عضو شورای خبرگان رهبری  با اشاره به تأکید آیات و روایات درباره بر وحدت مسلمین در برابر مستکبران و دشمنان اسلام افزود: همه راه هایی که به سوی وحدت امت منتهی می شود را باید پیگیری کرد چرا که در عزت و اقتدار امت اسلام در سایه وحدت محقق می شود.

وی با بیان این که فعالیت کشورهای اسلامی باید در راستای وحدت مسلمین باشد، اظهار کرد: قرآن می فرماید کافران ولایتی بین خود علیه مسلمانان برقرار کرده اند و اگر امت اسلام وحدت و انسجام نداشته باشد در فتنه و فساد غوطه ور خواهد شد.

وی با اشاره به آیه«إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» ادامه داد: وحدت بزرگترین ویژگی امت اسلام است از این رو همه فعالیت ها و برنامه های مسلمین و کشورهای اسلامی باید در این زمینه تعریف شود، فرمایش قرآن و اهل بیت(ع) درباره اهمیت وحدت و مفسده های تفرقه افکنی را همواره باید در نظر داشته باشیم.

آیت الله موسوی اصفهانی با تأکید بر این که تنها مستکبران و دشمنان اسلام از تفرقه بین امت اسلامی سود می برند، ابراز کرد: امت اسلام باید با توجه به شرایط حساس کنونی با تکیه بر مشترکات در راستای وحدت اسلامی قدم بردارند تا شاهد ناکامی دشمنان در توطئه های شوم آن ها علیه اسلام باشیم.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که ضمن حفظ اصول و عقاید می توان با تکیه بر مشترکات اتحاد اسلامی را شکل داد، وحدت عملی امت اسلام و کشورهای اسلامی را به دور از شعار ضروری دانست.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار