دکتر خیراندیش گفت: ایدز بیشتر از آنکه یک بیماری عفونی باشد یک آسیب اجتماعی است که دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وسیعی است و بدون توجه به تمامی عوامل موثر بر گروه های پرخطر، در پیشگیری از شیوع این بیماری موفق نمی شویم.
کد خبر: ۵۳۳۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲ 04 December 2017
رئیس مرکز بهداشت همدان اظهار کرد: 61 درصد مبتلایان به اچ.آی.وی این شهرستان بر اساس آخرین بررسی های و آمارها به دست آمده تا پایان شهریور سالجاری، قشر جوان هستند.

به گزارش ایرنا؛ دکتر محمد خیراندیش در همایش دانشجویی ایدز با محوریت 'پیشگیری از ابتلا به اچ.آی.وی در جوانان' اظهار کرد: 796 نفر در استان همدان به ویروس اچ.آی.وی مثبت مبتلا هستند که بیش از 61 درصد آنها در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند.

وی افزود: شایعترین عامل ابتلا به بیماری ایدز در گذشته استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین مصرف کنندگان موادمخدر بود ولی هم اینک روابط جنسی محافظت نشده مهمترین راه انتقال این ویروس بشمار می رود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان بیان کرد: آمار مبتلایان به ایدز به علت روابط جنسی محافظت نشده در حال افزایش است و این وضعیت نگرانی را در بین مسئولان حوزه بهداشت و درمان افزایش می دهد.

دکتر خیراندیش گفت: ایدز بیشتر از آنکه یک بیماری عفونی باشد یک آسیب اجتماعی است که دارای ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وسیعی است و بدون توجه به تمامی عوامل موثر بر گروه های پرخطر، در پیشگیری از شیوع این بیماری موفق نمی شویم.

وی ادامه داد: ممهمترین راه انتقال این ویروس در جهان تماس های جنسی محافظت نشده است و این ویروس می تواند از مرد آلوده به زن و بالعکس منتقل شود.

وی گفت: امسال طبق آخرین آمار ارایه شده 36 هزار و 571 نفر در ایران ناقل ویروس اچ.ای.وی هستند که تاکنون 10 هزار نفر از آنها به دلیل بیماری ایدز جان باختند و 15 هزار نفر در حال درمان هستند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: 52 درصد مبتلایان به ایدز در کشور بین 25 تا 34 سال سن دارند که نشان می دهد ابن بیماری در بین جمعیت جوان شیوع بیشتری دارد.

دکتر خیر اندیش افزود: ترس از انگ و بدنامی موجب شده است که بیماران از مراجعه به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری خودداری کنند در حالیکه این رویه منفی باید اصلاح شود.

وی اظهارکرد: 49 مرکز و پایگاه مشاوره بیماری های رفتاری در شهرستان همدان اقدام به انجام آزمایش اچ.آی.وی به صورت رایگان می کنند که نتیجه این آزمایش ها محرمانه است.

وی با عنوان اینکه برای درمان بیماری ایدز تاکنون واکسنی تهیه نشده است، افزود: هشت قلم دارو پیش بینی شده برای درمان این بیماری به یک قلم داروی ترکیبی تبدیل شده است تا مصرف آن برای بیمار آسان و قابل تحمل باشد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان تاکید کرد: مراجعه به هنگام و مصرف داروهای تجویز شده موجب کاهش دامنه بیماری و افزایش عمر افراد می شود.

خیراندیش درباره علت برگزاری این همایش برای جوانان، گفت: جوانان درصد بالایی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و این قشر برای مبادرت به رفتارهای پر خطر کنجکاو هستند.

وی با عنوان اینکه جوان ها بحران های عاطفی، تحصیلی و مالی فراوانی دارند، اضافه کرد: اچ.آی.وی با فقر و طلاق و دیگر آسیب های اجتماعی رابطه دو سویه دارد؛ یعنی فردی که دارای مشکلات زیادی است اقدامی برای درمان بیماری خود نمی کند.

وی هدف این همایش را ارائه خدمات به نوجوانان، کاهش شیوع به ویروس اچ.آی.وی برای نوجوانان و افزایش آگاهی این طیف در خصوص عواقب رفتارهای پرخطر عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز در این همایش بیان کرد: پیشتر کسی نمی توانست در جلسه ای از ویروس اچ.آی.وی و بیماری ایدز سخن به میان آورد؛ اما هم اینک باید با اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات در این حوزه، به بزرگترین هدف و تعهد کشورهای جهان برای سال 2030 یعنی پایان دادن به ویروس اچ.آی.وی تلاش کرد.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان تاکید کرد: بسیاری از افراد معتقدند انجام آزمایش ایدز و دیدن آنها از سوی دیگران در حال ارائه این آزمایش، یک ننگ بزرگ است؛ در حالیکه باید به این باور برسیم که همه در معرض مبتلا به این ویروس هستند.

دکتر امیری ادامه داد: گسترش علم پزشکی باعث استفاده از داروهای ترکیبی برای درمان اچ.آی.وی شده و تاثیرات مثبت در کنترل این بیماری دارد.

وی با اشاره به آمارهای کشوری اظهار کرد: باید به این موضوع مهم توجه داشت که یک بیمار حامل ویروس اچ.آی.وی سالانه 16 هزار دلار بر سیسم بهداشت و درمان کشور هزینه وارد می کند.

همایش دانشجویی ایدز با محوریت 'پیشگیری از ابتلا به اچ.آی.وی در جوانان'به میزبانی مرکز بهداشت شهرستان همدان با حضور دانشجویان 15 دانشگاه این استان در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

هشتم تا چهاردهم آذرماه هفته ایدز نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار