شاهرخی معاون استاندار همدان در آئین افتتاحیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: امیدواریم از این مسیر بتوانیم شادی و نشاط را برای کودکان و نوجوان رقم زنیم ضمن اینکه این جشنواره با اعتلای هنر ارزشمند تئاتر بتواند مفاهیم ارزشمند تاریخ و هنر ایران اسلامی را بیش‌ازپیش بازگو کند.
کد خبر: ۵۳۲۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶ 02 December 2017
آیین بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان در حالی برگزار شد که دارای حاشیه‌هایی نیز بود.

به گزارشتابناک همدان؛ منطقه همدان، آیین بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امروز ۱۰ آذرماه ساعت ۱۰ صبح در مجتمع ابن‌سینا با ازدیاد جمعیت به‌ویژه کودکان و با قرائت قرآن توسط یک نوجوان خوش‌صدا آغاز شد.

این برنامه با طنین سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در فضای سالن پی گرفته شد که بعدازآن کودکانی بالباس سنتی به اجرای سرود و نقالی آغاز این دوره از جشنواره را جشن گرفتند.

نقالان کوچک، همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین را بسیار هنرمندانه به مهمانان حاضر در جشنواره معرفی کردند اما سروصدای بیش‌ازحد کودکان حاضر در سالن و رفت‌وآمد های بسیار مردم اجازه بهره‌مندی بهتر از هنرنمایی این عزیزان رانداد.

بعدازآن حمیدرضا رضای مجد ( عمو حمید) مجری محبوب کودک و نوجوان همدان سعی کرد فضا را شادتر کرده و کودکان را به جست‌وخیز وادار کرد.

سپس فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن تبریک هفته وحدت و ابراز خرسندی از قرار گرفتن این دوره از جشنواره در هفته وحدت گفت: امید است نمایش‌هایی که در این جشنواره شرکت دارند بتوانند لحظات خوبی را برای کودکان و نوجوانان رقم زنند.

همچنین در ادامه پیام وزیر ارشاد توسط مدیرکل ارشاد استان همدان قرائت شد. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به این جشنواره اعلام کرده که برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بیانگر تلاش و پشتکاری است که نزدیک به ربع قرن تجربه دارد.

عبادی به قرائت پیام وزیر ارشاد پرداخت و گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در محضر بزرگان این هنر در همدان شناخته‌شده است.

وی ادامه داد: این جشنواره رویدادی است که اکنون جایگاه شایسته‌ای برای عرضه توانایی هنرمندان ایران اسلامی در کنار میهمانان سایر کشورهای جهان یافته است.

عبادی اضافه کرد: صداقت و صفای کودکی، سرمایه‌ای کم‌نظیر و راهگشا برای عبور از مسائل امروز به‌ویژه در دوران استیلای ظواهر گوناگون فنّاوری به شمار می‌رود و با بهره‌گیری از ظرفیت هنر تئاتر می‌توانیم غبار از چهره رؤیاهای ناب و صادقانه کودکی بزداییم.

عبادی در ادامه این پیام خاطرنشان کرد: بجاست تا در این آوردگاه، از دریچه هنر ارزشمند تئاتر، نور امید را بیش‌ازپیش بر قلب‌های کوچک و مهربان فرزندان ایران عزیز بتابانیم و به‌وسیله جادوی نمایش بکوشیم زمینه شکوفایی و پویایی آینده‌سازان این سرزمین را بانشاطی برخاسته از فرهنگ ناب ایرانی در عرصه‌های گوناگون زندگی فراهم آوریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: چه آنان که بر روی صحنه، آفرینش هنری می‌کنند و چه آنان که در پس‌صحنه در تلاش برگزاری هر چه باشکوه‌تر این رویداد بزرگ هنری هستند وظیفه سنگینی بر عهده‌دارند.

وی افزود: به‌تمامی مجریانِ برنامه این رویداد بزرگ و اثرگذار هنری، هنرمندان و گروه‌های نمایشی داخلی، میهمانان محترم از سایر کشورها،استادان و صاحب‌نظران، مدیران و مسئولان برگزارکننده، حامیان و نیز مردم مهربان و هنردوست همدان درود می‌فرستم و با آرزوی برگزاری موفق این جشنواره از خداوند مهربان برای اهالی هنر تئاتر ایران روزهای روشن‌تر و پویاتری آرزومندم.

سپس بعد از اجرای نمایش کوتاهی توسط هنرمندان کیک فانتزی توسط مدیر کاظمی دبیر این دوره از جشنواره در رؤیای کودکانه و شادی کودکان بریده شد.

کاظمی در سخنرانی کوتاه خود با زبان کودکانه این دوره از جشنواره را یک جشن تولد دانست و آن را به کودکان همدانی تبریک گفت.

وی اظهار کرد:  در مدتی که در همدان بودم میزبانی خوبی را دیدم و افتخار می‌کنم که  جشنواره در این شهر برگزار می‌شود.

وی ضمن توضیح مفهوم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برای کودکان و نوجوانان حاضر در سالن خاطرنشان کرد: خوشحال هستیم که تئاتر کودک و نوجوان راداریم.

وی بابیان اینکه ما بزرگ‌ترها برای شادی کودکان تئاتر می‌سازیم، تصریح کرد: امروز تولد تئاتر کودک و نوجوان است و ما آن را جشن می‌گیریم چراکه او ۲۴ ساله شده است  و امیدواریم این جشنواره همیشه شاد باشد و هرساله لباس‌های زیبا بر تن کرده و در سالن‌های بهتری برگزار شود. 

کاظمی ادامه داد: کودکان و نوجوانان برای دیدن  تئاترها تا ۱۵ آذر به سالن‌ها بیایید و همچنین قصه‌ها را مطالعه کردن و از بزرگ‌ترها هم بخواهید برایتان قصه بگویند.

معاون استاندار همدان سخنران بعدی این مراسم بود و در ابتدا از کودکان و نوجوانانی که در استان کرمانشاه دچار خسارات ناشی از زلزله شدند یادکرد و این جشنواره را تقدیم به آنان کرد.

وی ادامه داد این جشنواره به‌عنوان رویداد فرهنگی جشن و شادی را به دنبال داشته و دارد ضمن اینکه حضور تمامی هنرمندان و صاحبان اندیشه در حوزه تئاتر را در همدان به فال نیک می‌گیریم.

شاهرخی افزود: امیدواریم از این مسیر بتوانیم شادی و نشاط را برای کودکان و نوجوان رقم زنیم ضمن اینکه این جشنواره با اعتلای هنر ارزشمند تئاتر بتواند مفاهیم ارزشمند تاریخ و هنر ایران اسلامی را بیش‌ازپیش بازگو کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان بیان کرد: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان باید در همه شهرستان‌های استان قابل‌استفاده برای عموم مردم باشد که  خوشبختانه به این منظور برنامه‌ریزی‌شده است.

شاهرخی ابراز کرد: برای تمام هنرمندان و صاحب‌نظران اندیشه و هنر که در این جشنواره شرکت کرده‌اند آرزوی موفقیت دارم.

رضا فیاض هنرمند پیشکسوت تئاتر سینما که سال قبل نیز در  افتتاحیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حضور داشت دقایقی روی سن حاضر شد و با میهمانان جشنواره و مردم همدان سخن گفت.

وی ضمن تقدیر از هنرمندان و پیشکسوتان حوزه تئاتر یادآور شد: باید خیابان‌های شهر همدان به مناسبت این جشن بزرگ  شلوغ و پر از نشاط باشد.

وی تصریح کرد: همه باید بدانند که در همدان جشن بزرگی برپاشده چراکه این اتفاق سالی یک بار رخ می‌دهد و همه باید قدر آن را بدانند.

فیاضی با اشاره به اینکه این جشنواره بین‌المللی بوده و بی‌سابقه است افزود: باید کارناوال‌ها را در خیابان‌ها به راه انداخت و تقاضا می‌کنم هر طوری که شده از این برنامه حمایت شود.

این هنرمند کشورمان بابیان اینکه از خانم کاظمی سپاسگزارم که این مسئولیت سنگین را پذیرفته و این جشنواره را برگزار کرده است از  خانواده‌ها  خواست که مشوق تئاتر باشند.

اجرای نمایش طنز و آموزشی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود اما بازهم به علت شلوغی سالن کسی متوجه صحبت‌های بازیگران نشد.

به گزارش ایسنا، آنچه در این برنامه مشهود بود بی‌نظمی سالن و سروصدا بسیار زیاد کودکان حاضر در مراسم بود که اجازه شنیدن سخنرانی‌ها را نیز به ما نمی‌داد.

ظرفیت سالن به‌کلی پرشده بود و افراد زیادی سر پا ایستاده بودند این موضوع گویای این بود که شرکت در مراسم برای عموم آزاد بود.

راستش را بخواهید برایم سؤال بود که چرا برعکس سال قبل از میهمانان خارجی و ترجمه این دوره از جشنواره خبری نبود؟

از طرفی عدم حضور استاندار در این رویداد بزرگ فرهنگی سؤال‌برانگیز بود، چراکه انتظار می‌رفت آقای نیکبخت به‌عنوان مدیر ارشد استان در این آیین حضور می‌یافت.

لازم به ذکر است بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، ۱۰ تا ۱۵ آذرماه با حضور گروه‌های ایرانی و  بین‌المللی در شهر همدان به دبیری مریم کاظمی برگزار می‌شود که مراسم افتتاحیه آن امروز نهم آذرماه در همدان برگزار شد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار