رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه امنیت کشور ما ناشی از تلاش‌های بسیج است، تصریح کرد: دشمنان برای صدمه به جمهوری اسلامی داعش را طراحی کردند تا تهدیدات دائمی علیه ما دنبال کنند که خوشبختانه مدافعان حرم اجازه رشد به آنها ندادند.
کد خبر: ۵۳۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸ 27 November 2017
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، فناوری را دارای قابلیت‌های بسیاری برای کمک به پیشرفت بشر که تهدیداتی را نیز دارد، اعلام کرد و  گفت: باید آسیب و تهدیدات این تکنولوژی را شناخته و از قابلیت‌های آن استفاده کنیم که متأسفانه برخی از مسئولان ما فرهنگ استفاده درست از فناوری را ندارند.

به گزارش ایسنا،سردار غلامرضا جلالی یکشنبه 5 آذر در شورای پدافندغیرعامل استان همدان، با تأکید بر اینکه سواد سایبری مسئولان باید بالا رود، اظهار کرد: 3 تعریف از فناوری وجود دارد؛ یکی اینکه فناوری فقط سرویس و خدمات است، دوم اینکه فناوری فقط تهدید است و باید آن را دور ریخت و سومی که درست‌ترین تعریف است به ما می‌گوید آسیب و تهدیدات فناوری را باید بشناسیم و از قابلیت‌های آن برای پیشرفت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه آمیختگی تهدید و فناوری نوعی حمله غیرنظامی است، اضافه کرد: در پدافند غیرعامل دو نوع تهدید طبیعی و انسان‌ساز وجود دارد که تهدیدات طبیعی مانند سیل، زلزله، سونامی، طوفان و ... هستند که تغییر نمی‌کنند اما تهدیدات انسان‌ساز همیشه در حال تغییر است بنابراین باید در پدافند غیرعامل تهدیدات را مرتب رصد کنیم.

تهدیدات در لایه فناوری خود را نشان می‌دهند

جلالی با اشاره به اینکه در واقع تهدیدات در لایه فناوری خود را نشان می‌دهند و بر همین اساس شناخت آن مسأله واجبی است و باید مراقب باشیم صدمه نبینیم، به شکل‌گیری پدافند غیرعامل در ایران اشاره کرد و گفت: این موضوع به دستور رهبر انقلاب اسلامی در سال 82 مطرح شد چرا که پدافند غیرعامل موضوع مهمی برای مقابله با تهدیدات است به طوریکه همه کشورها از پدافند غیرعامل برای دفاع از کشور خود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های دفاع غیرعامل که در راستای مأموریت ما قرار دارد، فرهنگسازی است، ادامه داد: برای فرهنگسازی در ابتدا تولید ادبیات این حوزه و پرداختن به آن و گام دوم آموزش و توزیع و نشر این علم است. در بحث تبلیغات نیز ارائه، تکثیر و حمایت اعمال  می‌شود. در گام بعدی تکرار این مباحث اهمیت دارد تا در اذهان مردم تبدیل به باور شود. اگر ما این چهار موضوع را روند حرکت فرهنگی بدانیم، در گام اولیه که تولید ادبیات با موضوع دفاع غیرعامل در حوزه فرهنگ است، باید ابتدا این موضوع را طراحی شود. ما همه تلاشمان بر این است که به کمک دستگاه‌های فرهنگی این حوزه از ادبیات را جا بیندازیم و تعریف مکانی و بعد مقایسه تطبیقی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید کاملا این موضوع را در حوزه فرهنگ توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: اکنون تهدیدات مردم‌محور شده‌اند بنابراین رویکرد پدافند غیرعامل هم رویکرد مردم‌محوری است و باید پدافند غیرعامل از مردم حفاظت کند.

جلالی با بیان اینکه رویکرد اخیر در جنگ‌ها این است که به زیرساخت‌های یک کشور که مرتبط با تأمین نیازهای مردم است، حمله شود، گفت: زیرساخت‌هایی از جمله آب، غذا، امنیت، بهداشت، سرپناه، ارتباطات و انرژی در این بین اهمیت زیادی دارند و ما در کشور برای استفاده از این زیرساخت‌ها در شرایط بحرانی باید یک مدل مدیریتی داشته باشیم و مسئولان ما باید آموزش دیده و تمرین کنند که در شرایط اضطراری چگونه نیازهای مردم را تأمین کنند.

امنیت کشور ما ناشی از تلاش‌های بسیج است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امنیت کشور ما ناشی از تلاش‌های بسیج است، تصریح کرد: دشمنان برای صدمه به جمهوری اسلامی داعش را طراحی کردند تا تهدیدات دائمی علیه ما دنبال کنند که خوشبختانه مدافعان حرم اجازه رشد به آنها ندادند.

وی با تأکید بر اینکه در سراسر منطقه تلاطم امنیتی وجود دارد، اضافه کرد: خوشبختانه با تدابیر مقام معظم رهبری توانستیم راهبردهای آمریکا در منطقه را شکست دهیم. کشور ما به کمک روسیه که ابرقدرت است، رفت و جبهه متحد تشکیل داد و همچنین منافع خود را حفظ کرد.

پیروزی نیروهای مردمی در سوریه علیه داعش با الگو‌گیری از بسیج میسر شد

استاندار همدان نیز با اشاره به اینکه پیروزی نیروهای مردمی در سوریه علیه داعش با الگو‌گیری از بسیج میسر شد، اظهار کرد: برای پدافند غیرعامل در گذشته فرهنگ‌‌سازی خوبی نشده بود اما اکنون در بین مردم اطلاع‌‌رسانی شده و در بطن و متن جامعه کاربردی است.

محمدناصر نیک‌بخت با اشاره به وجود دفاع‌های مختلف تصریح کرد: در دفاع نظامی در تمامی جبهه‌‌ها رزمندگان و جان برکفان ایران اسلامی به دفاع پرداختند که به زعم وزیر امور خارجه اگر فداکاری این رزمندگان نبود شاید میز مذاکرات راه‌اندازی نمی‌شد.

وی ادامه داد: شهدای مدافع حرم و به ویژه 14 شهید استان همدان توانستند در دفاع نظامی طومار خبیث قبیله نفاق و پلیدی را با همراهی آزادی‌خواهان جهان برچینند.

نیک‌بخت با بیان اینکه این حرکت ارزشمند حاصل زحمات و تلاش‌های سردار شهید همدانی بود، ادامه داد: سردار همدانی الگوی بسیج را در سوریه تجویز کرد و دفاع مردمی در سوریه و عراق سبب شد تا با الگوبرداری از بسیج ایران توفیقاتی را کسب کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه کشور از تعرض این خشونت‌ها مصون باشد، اجازه ندادیم به مرز کشور برسند و در بیرون از مرزها خدمات مستشاری شایسته‌ای را ارائه کردیم که اگر این خدمات نبود شاید در همدان و کرمانشاه باید با تروریسم می‌جنگیدیم.

نیک‌بخت تأکید کرد: دفاع غیرنظامی نیز باید در متن جامعه ایجاد شود و در این‌گونه دفاع هر کشوری به گونه‌های مختلفی می‌تواند مورد تعرض قرار گیرد که دشمنان از آن استفاده می‌کنند.

انسداد 2 هزار حلقه چاه غیرمجاز در همدان

استاندار همدان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حفظ زیرساخت‌‌ها باید تلاش می‌کردیم که در استان از آن دریغ نکردیم، یادآور شد: در حوزه‌های آب و محیط زیست تلاش بسیاری شد به طوریکه در صرفه‌جویی آب خدمات شایسته‌ای انجام شد و 28 چاه را که به طور مداوم برای نیروگاه شهید مفتح استفاده می‌شد، با انتقال پساب فاضلاب به نیروگاه از آنها استفاده نشد و از فرونشست زمین جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: دو هزار حلقه چاه در همدان مسدود شده و در زمینه الگوی کشت کم‌آب‌بر سازمان جهادکشاورزی استان همدان کشت‌های جایگزین را معرفی کرده و کشاورزان نیز همکاری دارند.

نیک‌بخت خاطرنشان کرد: در بخش گلخانه‌‌ها نیز در استان همدان چندین گلخانه بالای 25 هکتار در دست اجراست همچنین از کل اراضی مستعد آبی استان 85 درصد را آبیاری مدرن اجرا کردیم که در کشور بی‌سابقه است از کل اراضی کشاورزی 50 درصد آبیاری مدرن دارد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار