کد خبر: ۵۲۹۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲ 26 November 2017
نه به خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان، تجاوز به حقوق بشر است.

۲۵ نوامبر معادل (پنجم آذر) به‌عنوان روز جهانی رفع خشونت علیه زنان برگزیده‌شده است. 
این روز برای یادآوری عزم همگانی مبارزه با خشونت علیه زنان انتخاب‌شده است، از پیامدهای تبعیض علیه زنان و پافشاری بر عدم برابری زنان و مردان است که همچنان یک معضل جهانی است.

خشونت علیه زنان اصطلاحی است که برای توصیف کلی کارهای خشونت‌آمیز علیه زنان به‌کار می‌رود، در اصل هرگونه عمل خشونت‌آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب بدنی، جنسی یا روانی زنان شود تعریف‌شده است.

خشونت کلامی، جنسی، تجاوز، تن‌فروشی اجباری، خشونت علیه زنان کارمند، مستخدمین زن، خشونت در زندان، خشونت‌های نگاهی و رفتاری و...از انواع خشونت‌هایی است که برزنان اعمال می‌شود.

به‌نوعی می‌توانیم آزار و اذیت زنان در خیابان‌ها، اتوبوس ها و مکان‌های عمومی که زنان را هدف تحقیر قرار می‌دهند، همه را در عجین بودن فرهنگ‌ها با زن‌ستیزی دانست.

در جامعه امروز نوع خاصی از خشونت علیه زنان در فضای مجازی انجام می‌گیرد که شکل مدرن آن را می‌توان در وب‌نوشت‌ها و وب‌سایت اینترنتی دید.

سازمان‌ها و کشورهای جهان در این راستا می‌کوشند با برنامه‌های گوناگون با خشونت علیه زنان مبارزه کنند.

سازمان ملل متحد در این راستا ۲۵ نوامبر را روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان اعلام کرده است و ۲۵ نوامبر تا ۱۰ دسامبر (۵ آذر تا ۲۰ آذر) باهدف ارتقای سطح آگاهی عمومی و بسیج مردم سراسر دنیا برای تغییر نامیده شده است.

رنگ این نماد نارنجی است، بیاییم از همه مردم دعوت کنیم در این تاریخ از رنگ نارنجی استفاده کنند تا به‌عنوان نمادی از آینده‌ی بهتر و بدون خشونت باشد.

بَنا بر یک نظرسنجی ۶۶ درصد زنان ایرانی حداقل یک‌بار مورد خشونت قرارگرفته‌اند.

به امید روزی که خشونت علیه زنان ریشه‌کن شود.

 نویسنده، کارگردان و طراح تئاتر "زنی در آستانه فصلی سرد" با محوریت خشونت علیه زنان


خشونت علیه زنان، تجاوز به حقوق بشر است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار