سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه برای تمام دشت‌های استان جهت برداشت آب محدودیت های اعمال شده و ممنوعه ارزیابی شده اند، گفت: سه دشت اسدآباد، رزن - قهاوند و کبودرآهنگ به دلیل برداشت بیش از حد 'ممنوعه بحرانی' هستند.
کد خبر: ۵۲۶۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ 18 November 2017
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه برای تمام دشت‌های استان جهت برداشت آب محدودیت های اعمال شده و ممنوعه ارزیابی شده اند، گفت: سه دشت اسدآباد، رزن - قهاوند و کبودرآهنگ به دلیل برداشت بیش از حد 'ممنوعه بحرانی' هستند.

به گزارش ایرنا؛ منصور ستوده در جمع خبرنگاران اضافه کرد: این استان دارای 13 دشت است که از این تعداد هفت دشت مستقل و 6 دشت با سایر استان‌ها مشترک است.
وی اظهار کرد: وضعیت منابع زیرزمینی در این دشت‌ها به دلیل اقدامات طرح احیا و تعادل بخشی بهبود یافته و ثبات نسبی پیدا کرده است که ادامه این روند نیازمند همراهی و هماهنگی از سوی مردم و کشاورزان منطقه است.

ستوده در ادامه با بیان اینکه سال آبی گذشته یک هزار و 966 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در بخش‌های مختلف استان همدان مصرف شده که بیشترین مصرف مربوط به بخش کشاورزی بوده است گفت: از منابع آب زیرزمینی استان همدان یک هزار و 761 میلیون مترمکعب معادل 90 درصد در بخش کشاورزی، 146 میلیون مترمکعب معادل هفت درصد در بخش شرب و بهداشت و 59 میلیون مترمکعب معادل سه درصد در بخش صنعت مصرف شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان درباره پتانسیل منابع آبی استان همدان براساس آمار درازمدت نیز گفت: میانگین نزولات جوی در استان همدان 329 میلی متر و متوسط حجم نزولات جوی سالانه استان همدان 6 هزار و 434 میلی متر است.

ستوده میزان پتانسیل منابع آب تجدید شونده استان همدان را 2 هزار و 907 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‌های سطحی از این میزان 780 میلیون مترمکعب و سهم آب‌های زیرزمینی 2 هزار و 127 میلیون مترمکعب بوده است.

وی با اعلام اینکه متوسط کسری مخزن دشت‌های استان همدان 230 میلیون مترمکعب است عنوان کرد: میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی در استان همدان یک هزار و 966 میلیون مترمکعب است.

به گزارش ایرنا همدان از جمله استان هایی است که در سال های گذشته تجربه تلخ خشکسالی و بحران آب را سپری کرده است و سطح آبهای زیرزمینی دشت های همدان سالانه یک متر افت داشت و با توجه به بحران کم آبی، میزان افت سطح آبهای زیر زمینی استان در 6 ماه اول سال 92 به چهار متر هم رسید.

افزایش دما در برخی از روزهای تابستان سال 92 گاهی به بالای 42 درجه سانتیگراد نیز رسید و این در حالی بود که میزان بارش ها در همان سال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تا 44 درصد کاهش داشت و همدان را در بین استان های کشور به رتبه 31 از نظر میزان بارندگی ها رساند.

بحران کم آبی در روستاهای همدان در سال 92 روز به روز افزایش یافت و بر اساس آمارهای موجود بیش از نیمی از روستاهای شهرستان همدان در آن سال با تانکر آبرسانی می شد.
چالش کم آبی و بی آبی در آن سال ها روستاهای همدان را درگیر مشکلات فراوانی کرد و این روند به گونه ای بود که هر روز چشمه ای در نقطه ای از همدان خشک یا آب آشامیدنی یکی از روستاها قطع می شد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه دولتمردان به موضوع مهم و حیاتی آب ، اختصاص اعتبارات ویژه و اجرای طرح های مهم از جمله طرح احیا و تعادل بخشی و از سوی دیگر افزایش بارش ها و انسداد چاه های غیر مجاز موجب شد تا استان همدان از بحران کم آبی خارج شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار