وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ارتباط با صندوق‌ها نیاز به جراحی بزرگ داریم، گفت: نسل‌های آینده باید از صندوق‌ها بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۵۲۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸ 12 November 2017
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ارتباط با صندوق‌ها نیاز به جراحی بزرگ داریم، گفت: نسل‌های آینده باید از صندوق‌ها بهره‌مند شوند.

به گزارش تسنیم، علی ربیعی در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان با بیان اینکه هماهنگی نمایندگان مجلس استان همدان را تکان می‌دهد اظهار داشت: همبستگی نخبگان و ایجاد کانون‌های توسعه در استان می‌تواند توسعه همدان را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی همدان خیلی خوب است و باید آن را توسعه داد افزود: سرمایه داران همدان را به سرمایه‌گذاری در استان تشویق کنیم ضمن اینکه از نمایندگان استان همدان که حامیان دولت هستند قدردانی می‌کنم.

ربیعی با بیان اینکه یازدهمین سفر استانی را در طول این دولت به همدان دارم عنوان کرد: یک هزار و 167 واحد صنعتی در استان همدان داریم که 27 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی، 28 درصد مربوط به بخش صنعت و 45 درصد در بخش خدمات است که ظرفیت خالی اشتغال در خدمات داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 25 درصد تسهیلات ما در45 درصد اشتغال هزینه شده است افزود: این موضوع نشان دهنده این است که قیمت شغل پایین است و این یکی از دلایل آن است و در بخش کشاورزی و صنعت وضعیت و نسبت‌ها طبیعی است.

ربیعی با تأکید بر اینکه جهت گیری اشتغال آینده استان همدان می‌تواند در بخش خدمات باشد عنوان کرد: نگرانی را در استان داریم که 26 واحد مشکال دار داریم که 6 مورد آن حاد است و 711 شغل را در استان تهدید میکند که اولین سیاست ما تثبیت شغل است.

وی افزود: باید تثبیت اشتغال را  ارکان مختلف داشته باشیم و طی بررسی هایی که داشتیم تمام مشکلات به پول بر نمی‌ گردد و علت، مدیریت، عدم بازار مناسب، نبود بازار مصرف، اختلاف سهامداران، لطمه از تحریم و غیره بررسی شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه هدف گذاری 20 هزار ایجاد شغل در استان همدان منطقی بوده، اظهار داشت: در همدان11 هزار و 401 شغل ایجاد شده و بیمه شده به تعداد شش هزار نفر بوده و همیشه نسبت شغل رسمی به غیر رسمی دو به یک بوده است و اکنون به هر دلیلی مشاغل غیر رسمی افزایش یافته است و بر این اساس نسبت بین 6 هزار بیمه شده و 11 هزار شغل ایجاد شده واقعی است.

ربیعی تصریح کرد: اکنون 50 درصد مشاغل به این سمت رفته است و باید مراقب ریزش نیروی کار باشیم ضمن اینکه این عدد خوبی است که می توانیم با آن کار را به پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه حدود 340 میلیارد تومان از 20 هزار میلیارد تومان سهم استان است که نیمی از آن ابلاغ شده است گفت: سعی داریم تا بتوانیم نرخ سود رابه 16 و در برخی نقاط نرخ‌ها را حتی یک الی دو درصد کاهش دهیم و با همین اهرم هرچه که استان جذب داشته باشد ما سهمیه را افزایش می‌دهیم و در این صورت همدان می‌تواند استان اول باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در مورد اشتغال روستایی 155 میلیارد تومان به استان همدان اعتبار تخصیص یافته است و 6 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی قرار شد تا تخصیص یابد و بانک‌ها نیز به همین میزان را آورده داشته باشند و تصمیم گرفتیم با صندوق صحبت کرده و پول را زودتر در اختیار بانک‌ها قرار دهیم و این را اهرمی برای سه درصد کنیم تا به شش درصد برسیم.

ربیعی تصریح کرد: سهم استان از تسهیلات رونق تولید 460 میلیارد تومان است و 19 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبارات امید ما بوده که تا کنون 20 هزار و 400 میلیارد آن پرداخت شده و شش میلیارد تومان دیگر نیز می‌توانیم به استان پرداخت کنیم.

وی اظهار داشت: در بخش گردشگری و بوم‌گردی ظرفیت همدان بالا است ولی متاسفانه بخشی از آن مسافرگردی شده و بخشی در پوشاک و منسوجات، بخشی در صنایع دستی و رسته هایی که برای آن تعیین شده مشخص است، در کشاورزی نیز همینطور ضمن اینکه نباید به آب و خاک فشار بیاوریم البته مشکل همدان در این بخش حاد نیست ولی باید با مشاغل در کنار کشاورزی وضعیت موجود را حفظ کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: کشش اشتغال پوشاک زیاد است و بررسی کردیم که با وجود 210 شغل موجود در بخش پنبه و نساجی و غیره نظام تعرفه‌ای را قرار دادیم و می توانیم ماهانه یک میلیون شغل تنها در بخش پوشاک داشته باشیم.

ربیعی با بیان اینکه اتصال با چندین شرکت معتبر خارجی برقرار شده و تولید ایران صادر می‌شود گفت: در بخش صنایع غذایی و تولید مواد غذایی، در بخش انرژی‌های نو، کسب و کارهای ورزشی و فرهنگی به تعداد کم پیش بینی شده و امیدواریم با اعتبارات در رسته‌های پیش بیین شده بتوانیم به خوبی کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه با صراحت می‌گویم ما سیاست اشتغال نداشتیم تصریح کرد: تا کنون سیاست تولید را داشتیم و بررسی کردیم که مشکل ما در نساجی در رنگرزی است و یا در کفش مشکل طراحی بوده است، در بخش زنبور عسل هر کندوی ما 8 کیلو عسل تولید می‌کند در صورتی که متوسط 16 تا 40 کیلو در سایر کشورها تولید عسل دارند ضمن اینکه ما نمی‌توانیم آن را صادر کنیم پس تولید باید افزایش یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در بخش گردشگری اکثر وام‌ها را به بخش هتل بردیم در حالیکه باید بوم گردی را افزایش دهیم و به شما این اطمینان را می‌دهم که با یک فکر نو و رسته بندی شده می توانیم با سیاست اشتغالی که امسال در پیش گرفتیم موفق شویم ضمن اینکه دیگر سیاست تولید اشتغال ایجاد نمی‌کند و باید از سیاست اشتغال به تولید برسیم.

وی با اشاره به اینکه باید با مزیت روستا و شهرستان خود را تطبیق دهیم گفت: ساختارهای خوبی وجود دارد و در فنی و حرفه‌ای اقدامات خوبی انجام شده ضمن اینکه اگر کشور بخواهد متحول شود به تکنسین نیاز داریم و در این زمینه با کمبود روبه رو هستیم.

ربیعی تصریح کرد: حدود 3 سال است که با وزارت علوم کارهایی را آغاز کردیم و ایده‌ای را از مقام معظم رهبری گرفتیم و اکنون در پادگان‌ها مستقر شدیم و به 200 هزار نفر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را ارائه می‌دهیم ضمن اینکه در گلوگاه‌ها مستقر شدیم تا کار کنیم و در استان نیز به طور قطع می‌توانیم حرکت خوبی داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: تعداد مشاغل رسمی در استان همدان 11 هزار و 401 شغل  است که 6 هزار نفر از آنها دفترچه داشتند که این نیازمند همکاری همگان است تا این مشاغل رسمی شود و برای این کار نیازمند این هستیم تا پول بیمه را پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای رسمی کردن شغل نیاز داریم تا مدتی هزینه بیمه آنها را خود پرداخت کنیم افزود: این سیاست بازار کار و اشتغال است و ما برای مداخله در بازار کار پولی تعیین نکرده‌ایم.

ربیعی تصریح کرد: تامین اجتماعی در بخش رانندگان و قالی بافان یک ریال پول دریافت نمی‌کند و دیگر کشش اضافه کردن نداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه می‌خواهیم فقر مطلق را محدود کنیم عنوان کرد: در بحث فقر جهت گیری دولت مقابله با شکنندگی جامعه است و با توجه به اینکه شکنندگی فقط در حوزه اقتصادی نیست و در اجتماعی نیز مطرح است و دولت برنامه دارد تا فقر را محدود کند.

وی با اشاره به اینکه استان همدان 1448 بازمانده از تحصیل داشت که بودجه مختصری را برای آن اختصاص دادیم افزود: ورودی‌های مدارس و سنی ثبت را گرفتیم و مورد بررسی قرار دادیم.

ربیعی تصریح کرد: در کودک آزاری، همسر آزاری و خودکشی آمار استان پایین است و در حوزه اعتیاد نیاز به کار بیشتری است و در بخش پیشگیری نیز آمادگی همکاری داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: مقابله با فقر، آسیب‌ها، بیکاری و اصلاح صندوق‌ها و ساختار بانکی را دولت مد نظر قرار دارد و خوشبختانه دیگر فقر درمان را در کشور نداریم و در سایر ابعاد فقر باید برنامه ریزی کنیم تا آن را محدود کنیم.

ربیعی بیان کرد: در مورد صندوق‌ها به جراحی نیاز داریم و اکنون تعادل صندوق ها بهم خورده است، خوشبختانه تأمین اجتماعی سرپاست و نیاز به اصلاحات داریم و بازنشسته 45 سال زیاد داریم که نیاز به تجدید نظر دارد و باید فکری برای آن شود.

وی با اشاره به اینکه نیاز به سخت کوشی داریم، عنوان کرد: باید تقویت داخل را مد نظر داشته باشیم شرایط کشور می‌گوید که 5 الی 10 سال فرصت داریم که بر این اساس سخت کوشی و تلاش و عقلانیت دو امر واجب است که باید به آن توجه کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از هم افزایی دستاورد کمی داشتیم و باید دستاوردهای ناشی از هم‌افزایی را داشته باشیم تصریح کرد: دولت صیفی کار نیستیم و دولت گردو کاریم و باید کاری کنیم که نسل‌های آینده بتوانند از صندوق‌ها بهره مند شوند ضمن اینکه یک میلیون فزایش مستمری هنر نبوده است.

ربیعی با بیان اینکه حق نداریم حتی در مورد یک تومن اشتباه کنیم افزود: باید با عقلانیت و کارشناسی برنامه‌ریزی و کار کنیم و سخت کوشی و عقلانیت دو امری است که باید مورد توجه قرار گیرد پس ساختارها همدیگر را تقویت نمی‌کنند، عقلانیت و سخت کوشی و مدارا سه اصلی است که باید مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: باید بنیان‌هایی را ایجاد کنیم که دولت‌های آینده بر روی این بنیان‌ها کار کنند و ببینیم چقدر اشتغال ایجاد کردیم و سهم استان را از جی تی پی افزایش دهیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار