معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر افتتاح دو واحد فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار را تحولی ارزشمند در اشتغال و سرمایه گذاری این شهرستان برشمرد و افزود: خوشحال هستیم که این امر مهم در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال رخ می دهد.
کد خبر: ۵۲۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 08 November 2017
فروسیلیس که از مهمترین فروآلیاژهای مصرفی صنایع تولید فولاد و چدن است، با تدبیر دولت یازدهم در شهرستان ملایر پا گرفت و شکوفا شد و با راهبردهای دولت دوازدهم در آستانه تحولی عظیم قرار دارد.

به گزارش ایرنا، سال 93 بود که با حضور دولتمردان تدبیر و امید، نخستین واحد فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار ملایر به بهره برداری رسید تا به واسطه معادن غنی و سرشار سیلیس شهرستان، حرکت قطار توسعه اقتصادی از ایستگاه فروسیلیس ملایر به سمت نقاط مختلف کشور شتاب گیرد.

این در حالیست که ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و میل و رغبت آنان برای سرمایه گذاری در بخش صنایع، با پایان بخشیدن به طرح ایران هراسی، ارایه تصویری حقیقی از کشور و حمایت قاطع دولت تدبیر و امید از صنعت اتفاق افتاد و با توافق برجام ورق برگشت و شرایط برای بهبود اقتصادی مهیا شد.

حال با همت بخش خصوصی و حمایت دولتمردان، این شهرک در آستانه توسعه ای عظیم آن هم در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است و به گفته معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر، در دو ماه آینده دو واحد فروسیلیس شرکت غرب پارس و آذرخش در شهرک صنعتی جوکار با حجم سرمایه گذاری معادل یک هزار و 400 میلیارد ریال آماده بهره برداری می شود.

با توجه به اینکه ملایر بخش عظیمی از معادن سیلیس استان همدان را به خود اختصاص داده است و 33 واحد سیلیس کوبی ازندریان با پروانه بهره برداری مشغول فعالیت هستند، به طور قطع ایجاد شهرک صنعتی برای فرآوری این محصول مهم یک ضرورت به شمار می رفت که از سال 88 عملیات اجرایی آن در زمینی به مساحت 95 هکتار در محور ملایر به همدان در دو راهی جوکار به تویسرکان با حجم سرمایه گذاری 270 میلیارد ریال احداث شد که در نامگذاری اولیه شهرک شیشه امام رضا(ع) و سپس به شهرک صنعتی جوکار تغییر نام یافت.

سال 92 پس از احداث نخستین واحد فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار به مساحت 6.5 هکتار با میزان سرمایه گذاری 470 میلیارد ریال توسط شرکت فروسیلیس غرب پارس، این واحد فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرد که سومین کارخانه تولید کننده فروسیلیس کشور به شمار می رود.

این واحد صنعتی که در فاز نخست سالانه قادر به تولید 12 هزار تن فروسیلیس است، به گفته مدیرعامل شرکت فروسیلیس غرب پارس در طرح توسعه و فاز دوم، ظرفیت تولید سالانه 12 هزار تن فروسیلیسیوم را خواهد داشت.

سیدمحمدباقر میرابوالفتحی در گفت و گو با ایرنا افزود: 700 میلیارد ریال اعتبار معادل سه میلیون و 200 هزار یورو برای ایجاد و راه اندازی فاز دوم این واحد صنعتی هزینه شده است که در دو ماه آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه فروسیلیسیوم تولید شده در داخل کشور و در صنایع فولادسازی، ریخته گری و خودروسازی مصرف می شود، گفت: ما هولدینگ معدن و منابع معدنی خاورمیانه هستیم و مواد اولیه فروسیلیسیوم را برای آنها تولید می کنیم.

میرابوالفتحی اضافه کرد: با داشتن دو معدن سیلیس مشکلی برای تهیه مواد معدنی نداریم و کوک و ذغال سنگ را از داخل کشور و خمیر الکترود را از خارج کشور تهیه می کنیم.

وی با بیان اینکه در فاز نخست 170 فرصت شغلی و در طرح توسعه نیز به همین میزان اشتغال ایجاد می شود، اظهار کرد: همه زیرساخت ها در این شهرک مهیا است، فقط مشکل برق داریم که با پیگیری های فرماندار ویژه ملایر و سایر مسئولان مربوطه قرار است این مشکل توسط برق باختر حل شود.

واحد دومی که قرار است همزمان با طرح توسعه شرکت فروسیلیس غرب پارس در شهرک صنعتی جوکار به بهره برداری برسد، شرکت فروسیلیس آذرخش است که طبق گفته مدیرعامل این شرکت، عملیات اجرایی آن از شهریور 93 آغاز شده و در فاز نخست سالانه قادر به تولید 12 هزار تن فروسیلیس است.

محسن طوبایی در این باره به ایرنا گفت: 700 میلیارد ریال اعتبار برای احداث این واحد صنعتی سرمایه گذاری شده که 90 میلیارد ریال آن از طریق اخذ تسهیلات بانکی و مابقی از سرمایه شخصی است.

وی افزود: تلاش داریم با اجرای طرح توسعه این واحد و تولید سالانه 18 هزار تن فروسیلیس در فاز دوم، در مجموع بتوانیم حدود 30 هزار تن فروسیلیس تولید کنیم.

وی با بیان اینکه این واحد صنعتی نخستین شرکتی است که در کشور به صورت سهامی خاص احداث شده و فعالیت می کند، گفت: در فاز نخست این واحد 130 فرصت شغلی مستقیم و در مجموع 300 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می شود.

توبایی با بیان اینکه در حال مذاکره برای اجرای طرح توسعه این واحد صنعتی هستیم، ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی فاز دوم، دست کم 250 کارگر به صورت مستقیم در هر دو فاز مشغول به کار شوند که فرصتی بسیار مساعد برای ایجاد اشتغال در منطقه بشمار می رود.

وی درباره تهیه مواد اولیه این واحد صنعتی نیز اظهار کرد: مواد اولیه شامل سنگ سیلیس از معادن سیلیس این شهرستان تهیه و خمیرالکترود از کشور چین تهیه می شود که توافق های اولیه برای خرید انجام شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد واحدهای صنعتی فروسیلیس ارز آوری خوبی برای کشور و اشتغال برای جوانان را به دنبال دارد، گفت: اگر برق وارد مجموعه شود، مشکلی در زمینه راه اندازی این واحد صنعتی نداریم.

فرماندار ویژه ملایر نیز در زمینه مشکل تامین برق شهرک صنعتی جوکار، اظهار کرد: با توجه به نیاز این دو کارخانه به ولتاژ بالای برق، موضوع برق رسانی به این واحدهای صنعتی در سطح شبکه توزیع قابل پیگیری و رفع نبود.

عبدالعظیم رضایی افزود: در همین رابطه در جلسه های اخیر با معاون وزیر نیرو، مدیران شرکت برق باختر و نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، موضوع مطرح و مورد پیگیری جدی قرار گرفت.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با اشاره به توافق های پیشین و قرارداد منعقد شده بین واحدهای تولیدی و برق باختر در سال 92 گفت: متاسفانه این قرارداد تاکنون اجرایی نشده بود.

وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده و با مساعدت مدیرعامل برق باختر، مدیران کل صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی استان و نیز تعهداتی که سرمایه گذاران اجرایی می کنند، این مشکل حل شد و در مدت دو ماه آینده شاهد رسیدن برق مورد نیاز به این دو واحد صنعتی و شروع به کار این کارخانه ها خواهیم بود.

رضایی با بیان اینکه از هیچ تلاشی برای افتتاح و احیای واحدهای تولیدی و صنعتی در این شهرستان دریغ نمی کنیم، اظهار کرد: احداث دو کارخانه فراوری سیلیس در شهرک صنعتی جوکار یکی از اولویت های مهم ما بود که از اهمیت و جایگاه بالایی در توسعه اقتصادی شهرستان و پیشگیری از خام فروشی این کانی ارزشمند برخوردار است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر افتتاح دو واحد فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار را تحولی ارزشمند در اشتغال و سرمایه گذاری این شهرستان برشمرد و افزود: خوشحال هستیم که این امر مهم در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال رخ می دهد.

رئیس شهرکت شهرک های صنعتی ملایر نیز زمان شروع عملیات اجرایی شهرک صنعتی جوکار را سال 88 عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سه واحد فروسیلیس در این شهرک مستقر شده اند و با توجه به ایجاد زیرساخت ها و امکانات، مشکلی برای واگذاری زمین به سرمایه گذاران نداریم.

فرشاد فرجی افزود: این دو واحد هم اکنون در حال نصب ماشین آلات جدید هستند و چنانچه پس از بهره برداری با تمام ظرفیت کار کنند، زمینه اشتغال مستقیم برای حدود 500 تن ایجاد می شود که از نظر ایجاد اشتغال پایدار بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی زیرساخت ها همچون آب، برق، تلفن و گاز در هفت شهرک و نواحی صنعتی این شهرستان ایجاد شده و در تلاش برای رفع مسایل و مشکلات واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک ها هستیم.

حدود 71 درصد از معادن سیلیس استان همدان در شهرستان ملایر واقع شده است و سالانه بیش از 400 هزار تن سیلیس استخراج می شود.

این شهرستان دارای هفت شهرک و نواحی صنعتی است که شهرک صنعتی جوکار در راستای استقرار واحدهای تولید فروسیلیس از سال 92 فعالیت خود را آغاز کرد و در 20 کیلومتری شهر ملایر واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار