ربیعی وزیر کار با اشاره به پنجره مشاغل در سالهای اخیر بیان کرد: پنجره شغلی در سالهای پیش رو و در چند سال گذشته بصورتی باز شده است که شغل ایجاد شده در جامعه پاسخگوی نیازهای آن نیست و بیشترین اعتبارات بخش اشتغال را در تثبیت شغلی و حفاظت از شغل های موجود مصرف می کنیم.
کد خبر: ۵۲۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱ 07 November 2017
نشست اعضای کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان آذربایجان شرقی با حضور علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، نوراله زاده مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید، خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی در سالن اجلاس استانداری تشکیل شد.

در این نشست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پیشی گرفتن تقاضای کار از ایجاد اشتغال در سالهای بعد از سال 1390 عنوان داشت: کار در حوزه اشتغال از سال 1390 به بعد بسیار پیچیده شده است و جنبش های کارگری برای ایجاد شغل و حفظ شرایط کارگری و کار وضعیت دشواری پیش رو دارند.

ربیعی با اشاره به پنجره مشاغل در سالهای اخیر بیان کرد: پنجره شغلی در سالهای پیش رو و در چند سال گذشته بصورتی باز شده است که شغل ایجاد شده در جامعه پاسخگوی نیازهای آن نیست و بیشترین اعتبارات بخش اشتغال را در تثبیت شغلی و حفاظت از شغل های موجود مصرف می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست های وزارت متبوع خود اشاره کرده و بیان داشت: کاهش نرخ بیکاری در هر میزانی که باشد از اولویت های هدف گذاری شده وزارت تعاون، کاذ و رفاه اجتماعی می باشد و تمام  مدیران متبوع این وزارت ملزم به پیگیری این هدف گذاری می باشند. صندوق کارآفرینی امید نیز بعنوان بخشی از این پروژه اشتغال، با سابقه درخشان گذشته می توانند نقش بسزایی در این زمینه ایفا نماید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سالانه 20 هزار نیروی کار در استان آذربایجان‌شرقی وارد بازار کار می‌شود و قطعا ظرفیت استان دو برابر این عدد است.

در ادامه استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بانک های خصوصی نقشی در توسعه استان ندارند، گفت: مشکلات تولید و اشتغال کشور با قوانین و دستورالعمل های موجود برطرف نمی شود.

دکتر مجید خدابخش در نشست مشترک اعضای کارگروه اشتغال، تشکل های کارگری و کارفرمایی، با اشاره به اینکه تولید و اشتغال اصلی ترین برنامه و محور فعالیت دولت تدبیر و امید است، افزود: اگر به دنبال حل مشکلات تولید و اشتغال در کشور هستیم با ساز و کارهای جاری کشور این امر میسر نخواهد بود.

وی اظهار کرد: منابع اصلی مردم در بانک های خصوصی است و بانک های خصوصی نیز هیچ نقشی در توسعه استان ندارند و در مورد بانک های دولتی نیز یا بخشنامه ها ابلاغ نشده و یا منابع در اختیار ندارند.

خدابخش اضافه کرد: اگر همه قوانین و ضوابط حفظ شود کار برای تولید کننده و صادر کننده سخت خواهد بود؛ باید رویه متفاوتی جاری کنیم تا این موضوع اصلی و محوری کشور حل شود.

وی افزود: اگر بیکاری را به عنوان تهدید اساسی کشور مطرح می کنیم باید در حوزه اشتغال، در ساز و کارهای اجرایی کشور وضعیتی مشابه وضعیت فوق العاده اعلام شود.

مسعود پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت تلاش جمعی برای رفع هر گونه بحران گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی آماده همکاری برای رفع معضل موجود در بخش اشتغال هستند.

مسعود پزشکیان در نشست کارگروه اشتغال اذربایجان شرقی افزود: اگر قرار است اشتغال ایجاد شود و صنعت و تولید را رونق دهیم باید هر روز، هر ساعت و هر لحظه برای این موضوع بیاندیشیم و راه حل پیدا کنیم.

وی ادامه داد: معتقدم باید کار کارشناسی در این زمینه انجام شود، اگر در مجلس شورای اسلامی باید کاری شود ما نیز آماده همکاری هستیم.

پیشی گرفتن تقاضای کار از ایجاد اشتغال

وی با اشاره به طرح موضوع ارزش افزوده توسط سخنران های نشست گفت: ارزش افزوده را دولت به مجلس آورد و برای تغییر آن نیز باید دولت طرح خود را به مجلس ارائه دهد.

وی گفت: موظف هستیم برای بیرون آوردن جامعه از بحران وقت بگذاریم و کار کارشناسی و عملی انجام دهیم.

در ادامه معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که 40 درصد اشتغال آذربایجان شرقی را صنعت کارخانه‌ای پوشش می‌‍‌دهد. 

عیسی منصوری با تاکید بر این‌که آذربایجان شرقی جزو استان‌های پیش رو بوده است، اظهار کرد: امیدواریم که در این استان گام‌های جدیدی را برداریم و به دنبال آن شاهد رشد اقتصادی در منطقه و کشور باشیم. 

وی در ادامه افزایش مهاجرت از روستا به شهر را از عوامل اثر گذار در اقتصاد دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت تبدیلی کشاورزی، فرصت‌های شغلی و بهره‌وری را افزایش می‌دهد و از طرفی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی برای منطقه سود آور است. 

ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه نوراله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، خدابخش استاندار آذربایجان شرقی و جمعی از مدیران ارشد وزارتی و استانی در این سفر با حجت السلام و المسلمین دکتر آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز دیدار کردند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار