کد خبر: ۵۱۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳ 04 November 2017
شهرسازی همدان به گونه ای است که میدان های شهر دایره‌ای و شعاعی به‌ هم پیوسته اند و این نوع شهرسازی همدان را منحصر به‌ فرد کرده است.

تپه هگمتانه در قلب شهر همدان به معنای محل تجمع است و از قدیمی‌ترین آثار تمدن ایران و پایتخت مادها بوده است که پس از دوره ماد و در زمان هخامنشیان پایتخت ییلاقی باقی ماند.
 
تپه هگمتانه باقی‌مانده شهری بزرگ که نخستین پایتخت ایران بوده است. در این تپه بسیاری از آثار به ‌جا مانده از تمدن قدیمی ایران کشف شده اند که در موزه‌های معروف جهان نگهداری می‌شوند.
 
موزه هگمتانه و موزه تاریخ طبیعی همدان از مهمترین موزه های های این شهر است.
 
موزه تاریخ طبیعی همدان مجموعه‌ای است کم‌ نظیر از انواع گونه‌های حیوانی و گیاهی و طبیعی اقلیم ایران است. 
 
موزه مفاخر و مشاهیر همدان هم در خانه تاریخی بیژن تأسیس شده است. در این موزه مجسمه‌هایی از افراد سرشناس از جمله حبقوق نبی، بوعلی سینا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل و دکتر ایراندخت میرهادی نگهداری می‌شود.
 
شیر سنگی نماد همدان است. تپه‌ای که ‌اکنون تندیس شیر سنگی بر آن جای گرفته تپه‌ای باستانی است. این تندیس به‌ همراه قرینه‌اش نخست در دروازه شهر همدان قرار داشته است و اعراب به ‌هنگام فتح همدان آن را «باب‌الاسد» یا دروازه شیر نامیده‌اند؛ اما بعدها در طی جنگ‌ها یکی از شیرها کاملاً نابود شد و دیگری آسیب جدی دیده است.
 
مجسمه آسیب ‌دیده تا 1328شمسی روی زمین رها شده بود تا اینکه مهندس هوشنگ سیحون طراح و معمار آرامگاه بوعلی سینا، آن را در وسط میدانی به همین نام قرار داد.
 
گرفتن عکس یادگاری با این شیر سنگی یکی از ضرورت‌های سفر گردشگری به همدان محسوب می‌شود.
 
آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخ ‌الرئیس ابن‌ سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا، در مرکز شهر همدان، واقع شده است همچنین آرامگاه باباطاهر عریان، شاعر نام‌آور رباعی‌سرا نیز در میدان باباطاهر قرار دارد.
 
مجموعه تاریخی - ‌تفریحی گنج نامه همدان هم در میدان گنج نامه و در 5 کیلومتری شهر همدان، کنار کتیبه‌های کهن و آبشار گنج نامه، واقع شده است. 
 
کتیبه قدیمی گنج نامه از دوران ساسانیان باقی مانده که به این منطقه اهمیتی تاریخی بخشیده است. 
وجود آبشار با آب‌ و هوای مطبوع کوهستان و چشم‌انداز زیبای دشت میشان برای علاقه‌مندان به گردشگری مجموعه‌ای کامل فراهم آورده است. 
 
در سال‌های اخیر تله‌کابین این منطقه راه اندازی شده که با استقبال مسافران و گردشگران مواجه شده است.

خبرگزاری صدا و سیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار