کد خبر: ۵۱۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 30 October 2017
کوروش؛ از افسانه تا واقعیت

باستان_گرایی روندی است که از دوره پهلوی اول آغاز شد و در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی شدت گرفت. نیاز رژیم وقت برای هویت‌یابی و اصالت سازی برای خود به تقویت این روند با تأکید بر پروژه‌هایی مثل جشن_های_۲۵۰۰ ساله انجامید.
ازجمله نمادهای ویژه این جریان، "کوروش" است که به‌عنوان اولین پادشاه هخامنشی از وی یاد می‌شود.

جالب اینجاست که بدانید تا حدود یک قرن پیش به قبل، ایرانیان هیچ شناختی از وی نداشته و نامی از او در ادبیات شفاهی و تاریخ مکتوب نزد فارسی‌زبانان یافت نمی‌شد. پدران ما تاریخ اساطیری و باستان را بانام همچون طهماسب، جمشید، فریدون، کیکاووس و... می‌شناختند و ازاین‌رو که شما صد سال پیش هیچ ایرانی را پیدا نمی‌کنید که نامش کوروش باشد.

اما نام کوروش در منابع یهودی موجود بوده و با همین ضبط در کتاب عهد عتیق مشاهده می‌شود. یهودیان به‌واسطه آن‌که وی را ناجی بنی‌اسرائیل از بابل می‌دانند، او را تقدیس می‌کردند.

در یک سده اخیر باستان شناسان و خاور پژوهان غربی -که عمدتاً یهودی یا یهودی_تبار بودند- نام کوروش را بر زبان‌ها طرح کرده و کم‌کم ایرانیان با این نام‌آشنا شدند.

این روزها در فضای مجازی جملات زیادی منسوب به کوروش نقل می‌شود وعده‌ای نیز با تجمع در مقبره‌ای وی مراسم واره ای را به اجرا درمی‌آورند. جالب‌تر اینجاست که حتی آنچه به‌عنوان مقبره_کوروش معرفی می‌شود تا یک سده پیش به این عنوان شناخته نمی‌شد و اهالی این منطقه و گردشگران آن را به‌عنوان مزار مادر_حضرت_سلیمان می‌شناختند.

اکنون اسناد مکتوب چندانی از کوروش به‌جا نمانده جز چند سنگ‌نبشته و لوحی که به وی منسوب شده است. اما همه اینها - در صورت صحت- صرفاً تصویر یک پادشاه قدرتمند را از وی ترسیم می‌کند،نه یک شخصیت اخلاقی و یا حکیم فرزانه و امثال آن. حتی نوع رفتارش با بابلی‌ها -مطابق روایت منسوب به خودش- نیز بیش از آنکه یک امر اخلاقی باشد نوعی تدبیر سیاسی است. 

برخی وی را همان ذوالقرنین قرآن می‌دانند و البته این ادعا را به علامه_طباطبایی صاحب تفسیر المیزان منتسب می‌کنند. درحالی‌که علامه فقید صرفاً او را به نقل از ابوالکلام_آزاد به‌عنوان یکی از گزینه‌های محتمل معرفی کرده است.

تنها وجه شبه موجود میان کوروش موجود در منابع تاریخی و ذوالقرنین قرآنی سفر یا کشورگشایی به سرزمین‌های دور است که البته امثال اسکندر مقدونی نیز چنین ویژگی‌ای داشته‌اند.

به‌هرتقدیر کوروش -مطابق روایت‌های موجود- صرفاً یک پادشاه_مقتدر است، چیزی که در تاریخ ایران مشابه آن در دوره پیشااسلامی و اسلامی کم نبوده‌اند: 

داریوش هخامنشی 
اردشیر اول ساسانی 
انوشیروان ساسانی 
عباس صفوی 
نادر افشار

نویسنده: دکتر علی چگینی (دکترای تاریخ سیاسی اسلام)

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
متاسفانه در حالی که کشورهای دیگر مانند کره جنوبی وترکیه با ساخت سریالهای پرهزینه سعی در ارائه تاریخ سازی وقهرمانهای ملی دارند بعضی افراد در داخل میخواهند قهرمانهای تاریخی ما رو دایی جان ناپلئونی به یهود وانگلیس نسبت دهند که جوانهای ما دچار بی هویتی وپوچی شوندکه اخرش خودکشی است ویا اینکه قهرمانهای خودشون رو از کشورهای دیگر مثل کره جنوبی (جومونگ و...)وترکیه(کوزی و...)انتخاب کنندکه اخرش مهاجرت به کشورهای دیگراست.واقعا متاسفم.
فخری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
بسیار زیبا و مختصر مطلب نوشته شده است ....امیدوارم هم وطنان عزیزمان تحت تاثیر اکاذیب صهیونیست ها وفتنه های آن ها قرار نگیرند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
سلام؛
ولی این دلیل نمیشود که ما به آن بی احترامی کنیم. هنوز هم ایرانیان از کوروش به بزرگی یاد میکنند. همانطور که ما مسجد ها و امامزادگان را مرمت میکنیم وظیفه مان هست از این مکانهای ایرانی هم نگهداری کنیم. همین مکان اگر در کشورهای عربی بود الان این وضعیت نداشت. تمام دنیا میراث لیران را به غارت میبرند و لدی مسئولان ما ارزش اینها را درک نمیکنند.
کاوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
چیزی که هویت شخصیتهای تاریخی در گذشته های دور را تشکیل می دهد صفات و رفتارهایی است که مردمان به آنها نسبت می دهند. در حقیقت کشف واقعیت های 2500 سال قبل اصولا امکان پذیر نیست. وقتی مردم کورش را با صفاتی مثل عدل و بخشندگی حکمت توصیف می کنند در حقیقت او را محمل این صفات نیکو قرار می دهند. امروز چیزی از جسم و جان و خاندان کورش بر جا نیست و از این انتساب صفات نیکو به وی چیزی نمی رسد اما یک ملت با باور این که پادشاهی عادل و نیکو خصال در گذشته ای دور داشته که بیشتر مناطق جهان در توحش میزیسته اند می تواند سربلند تر زندگی کند. می تواند به کودکانش بیاموزد که در عین قدرتمندی بخشنده باشند و حقوق دیگران را رعایت کنند. با این اوصاف چه اصراری داریم کسی را که مردم به جهت خصال نیکویش می ستایند و در حقیقت به واسطه او آن خصال نیکو را ستایش می کنند فاقد آن خصایل معرفی کنیم در حالی که شاهدی هم بر بد کنشی وی نداریم. بیایید به اعتقادات مثبت مردم احترام بگذاریم.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
جناب دکتر با این حرفها می خواهید چی را ثابت کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟


اگر شما آن زمان بودید که پا به پای باستان شناسان کاووش کنید خوب بود و الان میتونسید اینجور و یا حتی بهتر نقد کنید. بهتره به جای نفی کردن نقد بهتری ارایه بدید و یا حداقل خودتان در زمینه باستان شناسی یک باستان کاو باشید و صفحه به صفحه تاریخ این مرز و بوم را به ما مردم عادی بشناسانید.
سوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
اگر یک تاریخ نویس "سیاسی اسلامی" چیزی غیر از این می نوشت باید تعجب می کردیم.
سرباز کوروش بزرگ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
ایران ستیزی و نفی بزرگان ایران جای تعجب داره. در یک متن خبری از تابناک به حق در مورد کوروش و روز کوروش مطلبی نوشته شده بود که متاسفانه بعد از چند ساعت حذف شد . بهتره مدیران تابناک این خبرگزاری را محل قلم فرسایی ایرانستیزان قرار ندهد. پاینده ایران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
کوروش ساخته و پرداخته سلطنت طلبها و یهودیان است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
درود بر شرفت استاد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار