ستوده با بیان اینکه از 100 میلیارد مترمکعب مصرف آب در کشور 60 میلیارد مترمکعب از آب زیرزمینی و 40 میلیارد مترمکعب نیز از آب سطحی است، ابراز کرد: این میزان آب 90 درصد در بخش کشاورزی، سه درصد در بخش صنعت و هشت درصد در بخش شرب و بهداشت استفاده می‌شود.
کد خبر: ۵۱۳۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷ 23 October 2017
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان از استفاده بیش از ۶۰ درصد منابع آبی تجدیدپذیر در همدان خبر داد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف ۱۱۰ میلیون مکعب آب با انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت انجام شده است.

به گزارش تسنیم همدان، منصور ستوده در اولین همایش زیستی پدافند غیرعامل با محوریت آب اظهار داشت: آبی که در چرخه طبیعت وجود دارد از یک حالت به حالت دیگر تبدلی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 85 درصد ایران در مناطق خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته و منابع آب تجدیدپذیر در ایران نسبت به دیگر کشورها کمتر است، افزود: متوسط بارندگی و تبخیر آب در ایران بسیار کم است.

ستوده با بیان اینکه متوسط 240 میلی‌متر بارندگی کشور حدود 411 میلیارد مترمکعب در کشور است، عنوان کرد: از این میزان 294 میلیارد مترمکعب تبخیر، 92 میلیارد مترمکعب آب‌های سطحی و 25 میلیارد مترمکعب آب‌های زیرزمینی است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با تأکید بر اینکه 13 میلیارد مترمکعب آب‌های سطحی از دیگر کشورها وارد ایران می‌شود تصریح کرد: میزان منابع آب زیرزمینی با میزان آب‌های ورودی 56 میلیارد مترمکعب است که 60 درصد آن استفاده می‌شود.

ستوده با بیان اینکه از 100 میلیارد مترمکعب مصرف آب در کشور 60 میلیارد مترمکعب از آب زیرزمینی و 40 میلیارد مترمکعب نیز از آب سطحی است، ابراز کرد: این میزان آب 90 درصد در بخش کشاورزی، سه درصد در بخش صنعت و هشت درصد در بخش شرب و بهداشت استفاده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین خسارت کاهش سطح آب‌های زیرزمینی تشدید بحران‌های اجتماعی است، عنوان کرد: در استان همدان 90 سانتی‌متر الی یک متر سالیانه کاهش آب‌های زیرزمینی اتاق می‌افتد که بیشترین میزان کاهش آب‌های زیرزمینی با 40 متر مربوط به کبودرآهنگ است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با تأکید 24 فروچاله در دشت‌های کبودرآهنگ، رزن و قهاوند به دلیل کاهش شدید منابع آبی به وجود آمده است، تصریح کرد: سرانه آب تجدید پذیر تابع از جمعیت است و با افزایش جمعیت این سرانه کاهش می‌یابد.

ستوده با اشاره به اینکه همدان با کمبود منابع آبی تجدید پذیر مواجه است، بیان کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده سهم آب تجدیدپذیر هر فرد 7 هزار مترمکعب است.

وی با بیان اینکه در همدان میزان آب تجدیدپذیر برای هر نفر یک هزار و 672 مترمکعب است، عنوان کرد: بر اساس شاخص‌های پیش‌بینی‌شده برای سرانه آب در صورتی که منابع آب تجدید پذیر منطقه‌ای به یک هزار و 700 مترمکعب برسد با تنش آبی مواجه می‌شود که در این خصوص می‌توان گفت که همدان از مناطق مواجه شده با بحران آبی است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با تأکید بر اینکه بیش از 60 درصد از آب تجدیدپذیر در کشور ایران و استان همدان مصرف می‌شود، ابراز کرد: در مقایسه با کشورهای خارجی در ایران وابستگی محصولات کشاورزی به آبیاری بسیار زیاد و مزارع دیمی در کشاورزی بسیار کم است.

ستوده اظهار داشت: 3 حوزه آبریز به استان سبب شده است منابع تجدیدپذیر آبی به 2 هزار و 907 میلیون مترمکعب برسد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان دارای 13 دشت است، بیان کرد: 5 دشت استان با استان‌های دیگر مشترک است که بهره‌برداری از همه این دشت‌ها ممنوعه اعلام شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه سه سد که ظرفیت مخازن بالایی دارند و منع تأمین آب همدان ملایر و تویسرکان است، عنوان کرد: شهرهای کبودرآهنگ و قهاوند بیشترین منابع آب زیرزمینی را دارند.

ستوده با تأکید بر اینکه تصویب طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی در کشور اقدام مناسبی است که زمینه اجرای چندین طرح انسداد چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از برداشت اضافی و هوشمند کردن چاه‌ها با نصب کنتورها را فراهم می‌کند، گفت: یکی از اولویت‌ها و هدف‌گذاری‌های آب منطقه‌ای با همکاری جهاد کشاورزی ثابت نگه‌داشتن روند افت آب‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در 110 میلیون مکعب آب از محل انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت انجام شده است، افزود: سازمان جهاد کشاورزی در راستای استفاده بهینه از آب اصلاح الگوی کشت، توجه به کشت گلخانه‌ای و کاشت محصولات کم آب را موردتوجه قرار دهد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه از سال 92 تاکنون 2 هزار و 437 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است، تأکید کرد: طول این چاه‌ها 84 کیلومتر بوده و سبب صرفه‌جویی در 204 میلیون مترمکعب آب شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار