نیکبخت گفت: یکی از مشکلات اجرای این طرح مستقر بودن آهن فروشان در این خیابان است که رایزنی ها با میراث فرهنگی برای عبور خودروها از داخل پارکینگ این مجموعه در حال انجام است.
کد خبر: ۵۱۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۱ 23 October 2017
استاندار همدان گفت: تپه باستانی هگمتانه آیینه میراث تاریخی کشور است و آزاد سازی حریم آن با حفظ و ارائه نقشه اشتغال مردم منطقه باید باشتاب و بدون درنگ انجام شود.

به گزارش ایرنا؛ محمد ناصر نیکبخت در نشست بررسی مسائل پیاده راه خیابان اکباتان همدان افزود: در دنیا تپه ای به اهمیت هگمتانه وجود ندارد و این افتخار و داشته ای برای کشور ایران است و ای کاش تاکنون کارهای آن به اتمام می رسید.

وی با انتقاد از فعالیت پارکینگ در جوار حریم تپه هکمتانه افزود: برای رفع مشکل آهن فروشان و کسبه این منطقه با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور مسیری برای تردد در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: تپه هگمتانه اثر ارزشمندی است که حفظ این میراث برای استان همدان بسیار ارزشمند است اما کسب و کار و رضایت و اشتغال مردم هم برای ما مهم است.

وی با بیان اینکه باید اشتغال کسبه را با حفظ میراث فرهنگی داشته باشیم ادامه داد: تملک در تپه هگمتانه باید ادامه یابد تا عرصه به صورت کامل آزاد شود.

استاندار همدان ادامه داد: طرح پیاده راه همدان یکی از موفق ترین طرح های این شهر است که یک بازآفرینی در شهر همدان ایجاد کرده که در طرح جدید پیاده راه، میدان امام خمینی (ره) شهر همدان به 2 خیابان بوعلی و اکباتان وصل می شود.

نیکبخت گفت: یکی از مشکلات اجرای این طرح مستقر بودن آهن فروشان در این خیابان است که رایزنی ها با میراث فرهنگی برای عبور خودروها از داخل پارکینگ این مجموعه در حال انجام است.

وی اظهار کرد: مشاغل خیابان اکباتان نیز نیازمند بازنگری هستند و باید لوازمی در این محدوده به فروش برسد که زیبنده این منطقه گردشگری باشد.

شهردار منطقه 2 شهر همدان نیز گفت: 59 میلیارد ریال برای اجرای طرح پیاده راه میدان امام خمینی (ره) و خیابان اکباتان در بودجه سال 96 شهرداری پیش بینی شده است.

رضا ابرار خرم افزود: 6 ماه زمان برای اجرای این طرح پیش بینی شده و در 2 نوبت صبح و شب کارگران مشغول به فعالیت خواهند بود.
250 واحد صنفی خرید و فروش آهن در این مسیر مستقر هستند.

طرح پیاده راه در خیابان بوعلی همدان نیز در سطح 20 هزار متر مربع سال گذشته اجرا شد.

تپه باستانی هگمتانه که قدمت آن به دوران مادها باز می گردد با وسعتی حدود 40 هکتار در دل بافت قدیمی شهر همدان و در حد فاصل خیابان های اکباتان، شهدا و بلوار هگمتانه واقع شده است و با توجه به اشارات تاریخی و برداشت های اولیه محققان علوم تاریخ و باستان شناسی به عنوان هگمتانه باستانی و در برگیرنده کاخ ها و آثار دوره ماد و هخامنشی معرفی شده است.

عملیات آزاد سازی این اثر مهم باستانی از خانه های مسکونی و تجاری که بر روی آن واقع شده بود از حدود سال 1347 آغاز و تا سال 1353حدود 15هکتار آن به عنوان فاز اول خریداری و تملک شد و کاوش های باستان شناسی از سال 1362 توسط کارشناسان مجرب سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.

به طور کلی تپه هگمتانه در طول سالیان اخیر بارها مورد حفاری باستان شناسان داخلی و خارجی قرار گرفته است و در طول حفاری های انجام شده آثار ارزشمند و بی نظیری همچون لوح زرین ، کوزه شکسته ، بشقاب نقره ای و پایه ستون سنگی یافت شده که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آنها است.

ماحصل کاوش های علمی انجام شده پیدایش شهری باستانی و گسترده است، ساخت و سازهای این شهر باستانی عبارت است از معابری به فاصله های مساوی و موازی یکدیگر که در حد فاصل آنها واحدهای ساختمانی مشابه و قرینه یکدیگر احداث شده است.

از جمله ویژگی های شهر باستانی هگمتانه، معماری و طرح و نقشه منظم این شهر بوده که در بین آثار باستانی به دست آمده کم سابقه بوده و مجموعه بی نظیر و جذابی را در دل شهر همدان به وجود آورده که به صورت گسترده ای مورد استقبال و بازدید گردشگران ایرانی وخارجی است.

همچنین وجود 2 کلیسای 'گریگوری استپان' و کلیسای 'حضرت مریم' نیز بر غنای فرهنگی و تاریخی سایت هگمتانه افزوده و آن را به نقطه گردشگری ویژه ای در شهر همدان تبدیل کرده است.

در شرق این تپه باستانی نیز موزه هگمتانه در زیر بنای 600 مترمربع قرار دارد که در آن آثار سنگی، سفالی، استخوانی و فلزی از دوره های پیش و پس از اسلام به نمایش در آمده و در راهرو و تالار سمت راست موزه تپه هگمتانه، اشیای کشف شده از تپه هگمتانه نگهداری می شود.

اشیای موزه تپه هگمتانه شامل 2 بخش اختصاصی و استانی است و مجموعه تابوت های سنگی و سفالی مربوط به دوره پارتیان که از میدان شیر سنگی همدان به دست آمده اند و خمره ها و سنگ های تزیینی با نقوش زیبا و سنگ قبرهای دوران مختلف اسلامی، شاخص ترین آثار کشف شده استانی هستند که در سالن مرکزی و راهروی سمت چپ موزه قرار داده شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار