رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان گفت: همدان هم‌اکنون در کشور از جایگاه ویژه‌ای در فدراسیون‌های کوهنوردی برخوردار است و تعامل بسیار مطلوب با این فدراسیون سبب شده تا میزبانی رویدادهای مهم را در رشته‌های کوهنوردی، سنگنوردی و یخنوردی داشته باشیم.
کد خبر: ۵۱۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰ 24 October 2017
همدان از دیرباز به عنوان پرورش‌دهنده کوهنوردان بزرگ کشور، میعادگاه فاتحان قلل ایران زمین به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، ورزش کوهنوردی بیش از نیم قرن در همدان از سابقه درخشان برخوردار است و بزرگان کوهنوردی کشور برخاسته از این استان هستند.

در واقع کوهنوردی همدان شناسنامه تاریخی در این رشته ورزشی در ایران محسوب می‌شود، کوهنوردانی که از رشته کوه الوند اوج گرفته و توانستند جزء فاتحان بزرگ دنیا، با فتح قلل مرتفع قاره‌های مختلف نام خود را آوازه ورزش کوهنوردی در جهان کنند.

در چند دهه اخیر نیز استان همدان همواره عرصه ظهور افتخارآفرینان بزرگی در این رشته ورزشی نظیر تیمسار محمدجعفر اسدی نخستین ایرانی فاتح قله هشت هزار متری، جلال چشمه‌قصابانی فاتح دوبار قله اورست و چندین قله هشت هزار متری دیگر، حمید اولنج فاتح قله اورست، شادروان فریدون اسماعیل‌زاده از مربیان بزرگ سنگنوردی کشور، شادروان حسین طالبی‌مقدم از بزرگان عرصه مربیگری دیواره‌نوردی کشور دیگر شخصیت‌های ارزنده بوده است.

همچنین کوهنوردانی نظیر محمود اجل و سایر بزرگان ادامه‌دهنده راه این کوهنورد فقید که توانستند با تلاش فراوان کوهنوردی کلاسیک و غیرحرفه‌ای را به سمت انجام برنامه‌های ورزشی مدون و حساب‌شده سوق دهند، جزو نوابغ این رشته به شمار می‌روند.

در این بین کوهنوردان مطرحی نظیر اجل، اسماعیل‌زاده، ابریشمی، افراشته و حسین طالبی‌مقدم همگی از دنیا چشم فرو بسته‌اند و در کنار آنها تیمسار محمدجعفر اسدی(نخستین ایرانی فاتح قلل ۸ هزار متری)، جلال چشمه‌قصابانی(تنها ایرانی فاتح ۲ بار قله اورست)، حمیدرضا اولنج، حسن نجاریان فاتحان اورست و چندین و چند عضو تیم ملی و فاتحان قلل مرتفع جهان، همدان را به عنوان میعادگاه فاتحان اورست مطرح ساخته‌اند.

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان در این‌باره به ایسنا می‌گوید: همدان هم‌اکنون در کشور از جایگاه ویژه‌ای در فدراسیون‌های کوهنوردی برخوردار است و تعامل بسیار مطلوب با این فدراسیون سبب شده تا میزبانی رویدادهای مهم را در رشته‌های کوهنوردی، سنگنوردی و یخنوردی داشته باشیم.

علیرضا گوهری می‌افزاید: کوهنوردی رشته‌ای بر پایه معنویات است و رقابت در آن معنا ندارد بر همین اساس در نهایت آرامش و سادگی موجود در طبیعت انسان‌های بزرگ در دل کوهستان برای متولیان ورزش تربیت می‌شوند.

وی بیان می‌کند: ورزش کوهنوردی پیشینه تاریخی در همدان دارد و امروزه این رشته ورزشی با بهترین امکانات موجود به ویژه پناهگاه‌های مجهز در ارتفاعات در حال رشد و پیشرفت چشمگیر است.

گوهری خاطرنشان می‌کند: از سال 86 تا کنون پناهگاه‌هایی را در ارتفاعات احداث شد ضمن اینکه پناهگاه‌های قبلی را نیز مورد تجهیز قرار گرفتند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان نیز در این‌باره به ایسنا می‌گوید:  همدان طبق دیدگاه فدراسیون پایلوت مهم در توسعه ورزش کوهنوردی و سنگنوردی کشور است و دستگاه ورزش استان همدان نیز تا کنون حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از این رشته‌های ورزشی داشته است.

رسول منعم بیان می‌کند: از سال 86 تا کنون پناهگاه‌هایی را در ارتفاعات احداث و تجهیزات مورد نیاز کوهنوردان را در این مکان‌ها مستقر کرده‌ایم و معتقدیم یکی از بهترین استان‌ها به لحاظ دارا بودن تجهیزات کوهنوردی در ارتفاعات هستیم.

وی ضمن قدردانی از عملکرد مجموعه هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان خاطرنشان می‌کند: نام همدان با داشتن کوهنوردان برجسته و باتجربه همواره در ایران زمین می‌درخشد.

منعم با اشاره به جایگاه کوهنوردی در توسعه توریسم گردشگری ورزشی می‌گوید: در سال‌های اخیر میزبان صدها کوهنورد از استان‌های مختلف کشور بوده‌ایم و این رشته ورزشی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار