مصلای همدان که از 20 سال گذشته کلنگ‌زنی شده و از چهار سال قبل کار اجرایی آن شروع شده است، اکنون سال‌هاست از نبود اعتبار رنج می‌برد که این امر می‎طلبد مسئولان کشوری و استانی نگاه ویژه‌ای به این پروژه فرهنگی ـ مذهبی داشته باشند.
کد خبر: ۵۱۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 22 October 2017
مصلای همدان که از 20 سال گذشته کلنگ‌زنی شده و از چهار سال قبل کار اجرایی آن شروع شده است، اکنون سال‌هاست از نبود اعتبار رنج می‌برد که این امر می‎طلبد مسئولان کشوری و استانی نگاه ویژه‌ای به این پروژه فرهنگی ـ مذهبی داشته باشند.

به گزارش فارس، دارالمومنین همدان سال‌های سال است که آئین سیاسی ـ عبادی نماز جمعه را در حسینیه امام (ره) برگزار می‌کند که باوجود توسعه محوطه این حسینیه، اما در روزهای داغ تابستان و ایام سرد زمستان نمازگزاران با مشکلاتی مواجه می‌شوند زیرا ظرفیت آن پاسخگوی حجم نمازگزاران در ایام خاص نیست.

شهر همدان با قدمت بالا و برخورداری از ظرفیت‌ منحصر به فردی که در برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و مذهبی دارد از چندین سال قبل با اختصاص زمینی در مرکز شهر و بر فراز تپه‌ای ساخت مصلی را در دستور کار قرار داد، مصلایی که سالیان سال است وضعیت ساخت آن تغییری نکرده است.

مردم همدان چند سالی است که نماز عید فطر خود را در تپه مصلی به پا می‌دارند که شاید این مسئله موجب شود مسئولان از نزدیک در جریان ساخت مصلی قرار گرفته و برای جذب اعتبار به این مجموعه فرهنگی و مذهبی تلاش کنند، اما گویا مشکل نبود اعتبار بسیار جدی‌تر از این‌هاست.

مصلی همدان که اتمام احداث آن نمای زیبایی به شهر بخشیده و موجب سروسامان دادن به این نقطه از شهر می‌شود، در چند سال گذشته درگیر کمبود اعتبار شده و باوجود انتقاد مسئولان از جمله امام جمعه شهر همدان، همچنان پیشرفتی حاصل نشده است.

بسیاری از شهروندان از طولانی شدن ساخت مصلای همدان ناراضی هستند زیرا هر سال در حین اقامه نماز عید فطر با مشکلات زیادی مواجه هستند که می‌طلبد با اتمام احداث این مجموعه فرهنگی، به نارضایتی شهروندان نیز پایان داد.

امام جمعه همدان بارها در تریبون نماز جمعه و حتی جلسات مختلف از نبود اعتبار برای این پروژه فرهنگی و طولانی شدن روند ساخت این مجموعه انتقاد کرده‌ و با بیان اینکه در سفر مقام معظم رهبری تصمیم بر احداث مصلایی برای همدان گرفته شد، بر این اساس تپه مصلی با موقعیت بسیار استراتژیک و در قلب شهر مد نظر قرار گرفت.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با اشاره به این‌که برای احداث این مصلی ظرفیت حضور 45 هزار نفر در نظر گرفته شد، بیان کرد: اگر خیرین و مردم همدان کمک کنند این مصلی احداث شود، نسل‌های بعدی نیز از این مصلی بهره‌مند خواهند شد.

وی اضافه کرد: مصلای نماز جمعه همدان در فراز تپه‌ای از سال 83 کلنگ‌زنی شده اما به دلیل کمبود اعتبارات عملیات اجرایی آن متوقف شده است.

*مصلی پروژه استانی است/ اعتبار استانی می‌خواهد

بر همین اساس معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به تشریح مباحث اعتباری این پروژه پرداخت و اظهار کرد: پروژه مصلی از دو محل تأمین اعتبار می‌شود، یکی از طریق اعتبارات شورای عالی ائمه جمعه و سالانه تخصیص داده و هزینه می‌شود.

زمانی با بیان اینکه اعتباراتی نیز از سرجمع اعتبارات استان به این پروژه اختصاص می‌یابد، ادامه داد: در شهرستان همدان پروژه‌ها دسته‌بندی شده، زیرا با توجه به اینکه همدان مرکز استان است، پروژه‌های با عملکرد استانی از سرجمع اعتبارات شهرستان کسر شده و از اعتبارات استانی به آن اختصاص یابد.

وی با تأکید بر اینکه بدون کسر اعتبار پروژه‌های استانی از شهرستان، همدان متضرر می‌شد، افزود: این پروژه به همراه موزه مصلی و حوزه علمیه که پروژه‌های با عملکرد استانی هستند، از اعتبارات شهرستان کسر شدند تا به صورت استانی تأمین اعتبار شوند.

معاون برنامه‌ریزی و عمرانی فرماندار همدان با بیان اینکه در حال حاضر تنها مشکل عدم پیشرفت این پروژه نبود اعتبار است، اضافه کرد: این مجموعه با مدیریت امام جمعه همدان، پروژه مسوول پیگیری دارد و بعید می‌دانم مشکلی غیر از نبود اعتبار داشته باشد.

*مصلی از نبود اعتبار رنج می‌برد

مسئول هماهنگی امور مصلی بزرگ همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس علت توقف پروژه را نبود اعتبار دانست و اظهار کرد: حدود دو تا سه سال است که اعتبار مدنظر پروژه اختصاص نیافته و موجب تعطیلی آن شده است.

مصطفی وزینی با بیان اینکه مصلی همدان در سه فاز پیش‌بینی شده است، بیان کرد: برای فاز نخست آن که برای اقامه نماز با ظرفیت 15 هزار نفر در نظر گرفته شده است، تا قبل از سال 94 حدود 17 میلیارد تومان نیاز داشتیم اما اکنون با افزایش قیمت 25 میلیارد تومان نیاز دارد.

وی ادامه داد: هر سال خود آیت‌الله محمدی با اشرافیت به موضوع و صحبت با استاندار پیگیر این مسئله هستند و مسئولان نیز عدم اعتبار را مشکل اصلی می‌دانند.

مسئول هماهنگی امور مصلی بزرگ همدان با بیان اینکه قرار بود در سفر رئیس جمهور مطرح شده و اعتباری تخصیص یابد، گفت: سفر رئیس جمهور به همدان انجام شد اما خبری نشد.

وی با اشاره به اینکه در سفر معاون اول رئیس جمهور نامه‌ای مبنی بر اختصاص 3 میلیارد تومان به این پروژه داده شد، اما تخصیص نیافت، افزود: به همراه نمایندگان مجلس به صورت حضوری نزد معاون رئیس جمهور هم رفتیم که با روی خوش پذیرای ما شدند اما رقمی اختصاص نیافت.

وزینی با بیان اینکه حدود 20 سال پیش کلنگ مصلی توسط آیت‌الله نوری همدانی زده شد، بیان کرد: از سال 92 کار اجرایی این پروژه به همت آیت‌الله محمدی آغاز شد و با پیگیری امام جمعه تاکنون 17 میلیارد تومان کار انجام شده است.

وی با بیان اینکه 10 میلیارد تومان اعتبار در سال‌های ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به این پروژه اختصاص یافت، گفت: اگر سال بعد آن نیز 20 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص می‌یافت، اکنون تمام شده بود زیرا در آن سال‌ها قرارداد پروژه 30 میلیارد تومان بسته شده بود.

مسئول هماهنگی امور مصلی بزرگ همدان خاطرنشان کرد: مجموعه کنونی مصلی نیز با 12 میلیارد تومان به این مرحله رسیده است که اگر همه اعتبار اختصاص می‌یافت، پروژه به این روز نمی‌افتاد.

وی با بیان اینکه در مصلای اصفهان به خوبی کار شده در حالی که چندین برابر پروژه همدان است، بیان کرد: مصلای همدان که تنها 30 میلیارد تومان اعتبار لازم داشت با نبود اعتبار و عدم تخصیص اکنون متوقف است در حالی که اگر بقیه اعتبار مورد نیاز را نیز در همان سال‌ها داده بودند، اکنون مشکل حل شده بود.

در ادامه پیگیری، خبرگزاری فارس با یکی از اعضای شورای شهر همدان نیز صحبت کرد که آیا مدیریت شهری همدان به این پروژه کمک کرده است، که وی ضمن استانی دانستن این پروژه اعلام کرد تاکنون کمک اعتباری به پروژه نشده است اما در صحن شورا این موضوع را مطرح خواهم کرد.

امیدواریم این پروژه که در مرکز شهر واقع شده و مردم شاهد تعطیلی و عدم پیشرفت آن هستند، هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد، زیرا توقف یک پروژه آن هم پروژه‌ای که مورد نیاز شهر است، زیبنده همدان و مسئولان آن نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار