معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به برخورد با واحدهای خصوصی آلاینده رودخانه عباس‌آباد، تصریح کرد: مشکل اصلی رودخانه عباس‌آباد ارگان‌های دولتی و اردوگاه‌هایی است که در مسیر این رودخانه قرار دارد به طوریکه نمی‌توانیم از این ارگان‌ها شکایت کنیم پس این موضوع باید از طریق مدیریت استان حل شود.
کد خبر: ۵۱۱۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 21 October 2017
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه آب شرب استان سالم است، گفت: رودخانه عباس‌آباد چالش‌برانگیزترین رودخانه استان از نظر آلودگی است.

به گزارش ایسنا؛ عادل عربی با اشاره به اینکه به طور کلی رودخانه‌ها و سدهای استان همدان مشکلی ندارد، اظهار کرد: منابع آلاینده در مسیر رودخانه عباس‌آباد و گاماسیاب وجود دارد اما آلودگی به حدی نیست که کیفیت آب را تحت تأثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از منابع آب سطحی، تالاب‌ها و سدها به طور مرتب نمونه‌برداری می‌کند و برحسب وظیفه در آزمایشگاه تخصصی مورد آنالیز قرار می‌گیرد.

وی افزود: عمده‌ترین مشکلی که در آبهای استان وجود دارد بحث آلودگی میکروبی رودخانه عباس‌آباد است و اهمیت این رودخانه به این علت است که برای تأمین آب شرب همدان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عربی ادامه داد: به علت ورود فاضلاب به این رودخانه، از یک سوم انتهایی به بعد آلودگی میکروبی در رودخانه به وجود می‌آید که سالهاست این موضوع پیگیری شده و به طور مقطعی وضعیت بهبود پیدا می‌کند اما مجدداً این بحث به وجود می‌آید.

وی یادآور شد: بعضی از اماکن تفریحی و رستوران‌هایی که بدون مجوز در مسیر این رودخانه مستقر هستند، سیستم فاضلاب ندارند و فاضلاب خود را به رودخانه می‌ریزند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به برخورد با واحدهای خصوصی آلاینده رودخانه عباس‌آباد، تصریح کرد: مشکل اصلی رودخانه عباس‌آباد ارگان‌های دولتی و اردوگاه‌هایی است که در مسیر این رودخانه قرار دارد به طوریکه نمی‌توانیم از این ارگان‌ها شکایت کنیم پس این موضوع باید از طریق مدیریت استان حل شود.

وی خاطرنشان کرد: مکان‌هایی که محل اسکان عشایر است و همچنین مجتمع پیست اسکی همدان از دیگر نقاطی است که فاضلاب خود را به رودخانه عباس‌آباد وارد می‌کنند هر چند در پیست سپتیک تانک تعبیه شده اما باید این فاضلاب در تصفیه‌خانه تخلیه شود.

عربی با اشاره به ورود فاضلاب روستایی به رودخانه گاماسیاب نیز اظهار کرد: در مسیر رودخانه گاماسیاب با وجود اینکه منابع آلاینده وجود دارد، بار آلودگی زیاد نبوده اما باید کنترل شود.

وی با بیان اینکه رودخانه دره‌مرادبیگ، عباس‌آباد، گاماسیاب و خرم‌رود از رودخانه‌های مهم استان است، تصریح کرد: به علت عدم وجود سیستم تصفیه فاضلاب در روستاها، ورود فاضلاب شهرها و روستاها به رودخانه‌ها از معضلات اساسی در زمینه رودخانه‌ها به شمار می‌آید.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید بر اینکه قنات‌ها به علت اینکه به عنوان آب شرب روستایی استفاده می‌شود، نباید آلوده شوند، ادامه داد: در شهر همدان قنات‌هایی وجود دارد که در زیر ساختمان‌ها قرار گرفته است و ما هیچ نقشه‌ای از قنات‌های همدان در دست نداریم بنابراین نمی‌توانیم منابع آلوده‌کننده این قنات‌ها را پیدا کنیم.

عربی با اشاره به اینکه منابع آب زیرزمینی یکی از منابع تأمین آب شرب است، بیان کرد: محیط زیست تا کنون از منابع آب‌های زیرزمینی نمونه‌برداری نکرده اما با اقداماتی جلوی آلودگی این منابع را گرفته است.

وی افزود: اینکه در زمینه مدیریت فاضلاب با کارخانه‌ها برخورد می‌شود و اصرار داریم سایت‌های پسماند شهری ساماندهی شود، به این علت است که منابع آب زیرزمینی آلوده نشوند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید بر کنترل واحدهای صنعتی آلاینده، گفت: پسماندهای خطرناک باید از واحدهای صنعتی مدیریت و خارج شوند.

وی با بیان اینکه سایت‌های دفن زباله شهری باید مدیریت شوند، تأکید کرد: شیرابه زباله‌ها یکی از سمی‌ترین و خطرناک‌ترین مواد هستند که باید در سایت‌های زباله مدیریت شوند تا به منابع آب‌های زیرزمینی راه پیدا نکنند.

عربی با اشاره به اینکه وضعیت سایت‌های دفن زباله در همدان رضایت‌بخش است اما مابقی شهرهای استان هر کدام مشکلاتی دارند، تصریح کرد: منابع آب زیرزمینی استان سالم است و مشکلی ندارند اما آنچه این منابع را تهدید می‌کند مصرف بیش از اندازه کودها و سموم کشاورزی است که باید مراقبت کرد منجر به نشت سموم به آب‌های زیرزمینی نشود.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر اعلام شرکت آب و فاضلاب شهری استان، آبی که برای شرب شهروندان استان تأمین می‌شود، سالم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار