رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی همدان گفت: افزون بر این میزان رسوب، حوزه قره چای در شمال استان نزدیک به 200 هزار تن در سال و حوزه گاماسیاب 1.4 میلیون تن در سال است که حاکی از هفت برابر بودن وزن تخریب و انتقال خاک از بخش جنوبی استان ارزیابی می شود.
کد خبر: ۵۰۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 17 October 2017
رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی استان همدان گفت: فرسایش خاک و هدر رفت مواد آلی موجود در آن موجب بروز خسارت 25 میلیارد ریالی در بخش کشاورزی استان شده است.

به گزارش ایرنا؛ محمدمهدی آرتیمانی اظهار کرد: میزان خاکی که از سطح حوزه های همدان شسته شده و به همراه آبهای جاری به آبریزها ریخته می شود، حدود 2 میلیون تن در سال است.

وی اضافه کرد: فرسایشی که موجب انتقال بیش از یک تن خاک از هر هکتار اراضی استان توسط روان آب ها در طول سال شود به هیچ قیمتی قابل بازیابی نیست.

وی ادامه داد: توانایی طبیعت برای جایگزینی خاک از دست رفته بسیار ناچیز و کند و جایگزین شدن آنچه که از دست می رود جبران ناپذیر است.

آرتیمانی اظهار کرد: سرعت تشکیل خاک در شرایط دست نخورده 25 میلی متر در مدت 300 سال و در مواقعی که بر اثر عملیات کشاورزی فرایندهای به هم خوردگی، هوادیدگی و شستشوی خاک سرعت می گیرند، حدود 25میلیمتر در 30 سال است.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی استان همدان افزود: حداکثر تلفات مجاز خاک در اراضی که مورد استفاده قرار گرفته (اراضی دست خورده) 12.5 تن بر هکتار در سال برآورد می شود.

آرتیمانی تاکید کرد: این برآورد کلی تنها درباره تمامی حوزه های آبخیز استان صادق است چون رسوب دهی پاره ای از زیرحوزه ها بسیار بیشتر از حدمجاز است.

وی اضافه کرد: برای مثال چنانچه تنها 2 حوزه بزرگ شمالی (سد ساوه) و جنوبی استان (سد کرخه) که به ترتیب به وسیله رودخانه قره چای و گاماسیاب زهکش می شوند، مورد مقایسه قرار گیرد، ملاحظه می شود که غلظت املاح آب خروجی از حوزه بزرگ جنوبی 2 برابر بیشتر از حوزه بزرگ شمالی است.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی همدان ادامه داد: افزون بر این میزان رسوب، حوزه قره چای در شمال استان نزدیک به 200 هزار تن در سال و حوزه گاماسیاب 1.4 میلیون تن در سال است که حاکی از هفت برابر بودن وزن تخریب و انتقال خاک از بخش جنوبی استان ارزیابی می شود.

آرتیمانی تاکید کرد: فرسایش خاک و مقدار رسوب خروجی از استان حاصل تخریب سطح فوقانی خاک (روی خاک) به عنوان یک نهاده اصلی در فعالیت های زراعی است.

وی ادامه داد: همچنین فعالیت های فزاینده بهره گیری از زمین، وضعیت طبیعی و اقلیمی دچار هدر رفت حاصلخیزترین خاک های دارای مواد مغذی فراوان و دارای ارزش اقتصادی شده است.

به گزارش ایرنا رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی همدان اظهارکرد: یکی از عمده ترین منابع فرسایش خاک، آبخیزهای پرشیب واقع در سراب دشت های همدان است.

آرتیمانی افزود: بهره برداری بی رویه از مراتع از یک سو و شرایط نیمه خشک استان ازسوی دیگر باعث فرسایش خاک و بروز خشکسالی بعنوان معضل زیست محیطی استان شده است.

استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که بیش از 42 هزار هکتار از آن جنگل های طبیعی، دست کاشت و اراضی جنگلی است.

822 هزار هکتار اراضی ملی همدان به صورت مرتع است که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه مرتع خوب متوسط و فقیر دسته بندی می شوند.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار