رئیس اداره استاندارد ملایر، به نقش مهم استانداردها در کلیه شئون زندگی، کار و تولید اشاره و اهمیت موضوع استانداردسازی را با هدف ارتقای سطح کیفی محصولات جهت مصرف داخلی و صادرات خاطرنشان کرد.
کد خبر: ۵۰۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 15 October 2017
نامگذاری 14 اکتبر مقارن با 22 مهرماه به عنوان " روز جهانی استاندارد" بیانگر نقش انکارناپذیر استانداردهاست و کشورهای جهان با برگزاری مراسم ویژه این روز را گرامی می‌دارند تا ضمن ترویج فرهنگ استاندارد، ضرورت آن را در زندگی روزمره جامعه یادآور شوند و اثربخشی استانداردها را در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی و اجتماعی بازگو کنند.

به گزارش ایسنا، استاندارد و استاندارد کردن از پایه‌های علوم‌و فناوری به شمار رفته که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد و یکی از راهکارهایی است که می‌تواند کیفیت محصولات را بیمه کند و نیاز و انتظارها را برآورده سازد. استانداردها هم اکنون جزء جدایی‌ناپذیر زندگی جوامع بشری بوده و روش‌های علمی را جایگزین شیوه‌های سنتی کرده است.

امروز دیگر " کیفیت "، خواسته و میلی زودگذر و تبلیغاتی نیست زیرا موضوع مرگ و زندگی مصرف کنندگان مطرح است و بی توجهی به آن سبب از دست رفتن مشتریان و کاهش درآمد می‌شود.

پوستر هنرمند ایرانی؛ منتخب سازمان بین المللی استاندارد

رئیس اداره استاندارد ملایر گفت: طرح پوستر " رضا رحیمیان " هنرمند ایرانی با شعار " استانداردها، شهرها را هوشمند می‌کند"، به عنوان اثر برگزیده روز جهانی استاندارد معرفی شد.

داریوش خالقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این رقابت 22 اثر از هنرمندان ایرانی در میان آثار هنرمندان 163 کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد، قرارگرفت که در مرحله بعدی 5 اثر به عنوان اثر برتر انتخاب شد.

وی افزود: در این راستا سازمان بین‌المللی استاندارد با قراردادن طرح پوستر " رضا رحیمیان " در صفحه رسمی خود، این موفقیت را به هنرمند ایرانی تبریک گفت.

کالاهای فاقد کیفیت، امکان ادامه حیات ندارند

رئیس اداره استاندارد ملایر، به نقش مهم استانداردها در کلیه شئون زندگی، کار و تولید اشاره و اهمیت موضوع استانداردسازی را با هدف ارتقای سطح کیفی محصولات جهت مصرف داخلی و صادرات خاطرنشان کرد.

خالقی استانداردسازی را به عنوان یک مسیر اصلی و راهبردی جهت تضمین سلامت و امنیت مصرف کنندگان و اصل مهم ارتقای بهره‌وری در تولید و ارائه خدمات برشمرد و گفت: استانداردها، زبان مشترک در تجارت کالاها و خدمات هستند.

وی تصریح کرد: استاندارد سقف نیست، بلکه حداقل‌هایی است که اگر کالایی از آن برخوردار نباشد باید از تولید و مصرفش جلوگیری به عمل آورد.

خالقی با بیان اینکه کالاهایی که کیفیت مناسب نداشته باشند در بازارهای داخلی و خارجی امکان ادامه حیات ندارند، اظهارکرد: استاندارد برای تولیدکننده فرصتی ایجاد می‌کند تا با برنامه‌ریزی، منابع خود را بیهوده تلف نکند.

رئیس اداره استاندار ملایر با اشاره به ضرورت نشان‌دارشدن کالاهای وارداتی که از مسیر رسمی به کشور می‌آیند، گفت: این موضوع یکی از راه‌های مهم مبارزه با ورود کالای قاچاق به کشور باشد و مردم پس از مشاهده نشان استاندارد متوجه می‌شوند که این کالا از مسیر رسمی وارد کشور شده و در مورد سلامت آن، اطمینان حاصل می‌کند.

خالقی به اهمیت موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه استاندارد اشاره کرد و افزود: باید به جایی برسیم که مردم زمان خرید کالا قبل از توجه به قیمت آن، به نشان استاندارد کالا توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به استاندارد وسایلی که با ایمنی و سلامت مردم سروکار دارند، گفت: استانداردسازی این کالاها چون وسایل شهربازی، آسانسورها، لوازم توزین در مراکز عرضه محصول، میلگردهای ساختمانی، محصولات و فرآورده های کشاورزی و دامی بسته‌بندی شده و نوشیدنی‌ها بسیار با اهمیت است و باید نظارت لازم در این راستا صورت گیرد.

خالقی از عرضه‌کنندگان کالاهای مشمول استانداردهای اجباری در صنوف مرتبط درخواست کرد با توجه به زمینه شغلی مربوطه نسبت به رعایت الزامات و قوانین استاندارد توجه ویژه‌ای را مبذول کنند و از توزیع و عرضه محصولات غیراستاندارد خودداری کنند چرا که این موضوع علاوه بر تضییع حقوق مصرف‌کنندگان، باعث خروج و حذف تولیدکنندگان از چرخه تولید می‌شود.

صدور 1031 فقره گواهینامه انطباق کالاهای صادراتی

رئیس اداره استاندارد ملایر در ادامه با اشاره به اینکه شعار امسال هفته استاندارد تحت عنوان "استانداردها شهرها را هوشمندتر می‌کند " است ، گفت: شنبه 22 مهرماه تحت عنوان استاندارد و اقتصاد هوشمند، یک شنبه، 23 مهرماه تحت عنوان استاندارد و سفر هوشمند، دوشنبه 24مهرماه تحت عنوان استاندارد و تغذیه هوشمند، سه شنبه 25 مهرماه تحت عنوان استاندارد و کار هوشمند، چهارشنبه 26 مهرماه تحت عنوان استاندارد و مسئولیت هوشمند، پنج شنبه 27 مهرماه تحت عنوان استاندارد و شهر هوشمند و جمعه 28 مهرماه تحت عنوان استاندارد و زندگی هوشمند نامگذاری شده است.

خالقی یادآورشد: اداره استاندارد شهرستان ملایر در راستای انجام تکالیف قانونی و استیفای حقوق مصرف‌کنندگان در دو بخش تولید و خدمات طی یک سال گذشته اقدامات متعددی داشته است.

وی به صدور 18 فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد، انجام 92 مورد بازدید فنی و نظارتی، انجام 1665 مورد نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی، 88 مورد بازرسی و بررسی صحت عملکرد باسکول‌های ثابت همکف، بازرسی از 725 کالیبراسیون نازل‌های سوخت و به صدور 115 مورد تأییدیه ایمنی و آسانسور اشاره کرد.

خالقی با بیان اینکه طی یک سال گذشته توسط این اداره 3 فقره گواهی انطباق معیار مصرف انرژی صادر شده است، افزود: 13 مورد نیز بازرسی و بررسی معیار مصرف انرژی در واحدهای انرژی بر صورت گرفته است.

وی از صدور 1031 فقره گواهی‌نامه انطباق کالاهای صادراتی خبرداد و گفت: وزن این محموله‌ها 37 هزار و 334 تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه 26 مورد صدور و تمدید مجوز بهره‌برداری از تجهیزات شهربازی داشته‌ایم، یادآورشد: 20 مورد بازرسی از شهربازی، 120 مورد بازرسی از مراکز عرضه محصول( واحدهای صنفی)، 15 مورد انجام اقدامات حقوقی و هزار و 885 مورد بررسی صحت عملکرد لوازم توزین در مراکز عرصه محصول، اهم عملکرد اداره استاندارد شهرستان ملایر از مهرماه سال گذشته تاکنون بوده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار