امروز دو مبحث مهم در میان است، ابتدا اینکه قطار همدان به تهران با سرعتی بین 160 تا 200 کیلومتر در ساعت که ظرفیت آن ایجاد شده، راه اندازی شود و دیگر قطار سریع السیری است که قول آن داده شده اما هنوز مطالعات و نحوه سرمایه گذاری مشخص نیست. وعده‌ای که داده شد تا هر یک ساعت، یک قطار به سمت تهران از همدان به حرکت درآید.
کد خبر: ۵۰۶۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰ 11 October 2017
با وجود اینکه همه مسئولان استان متفق‌القول وعده دهه اول مهر ماه را برای راه‌اندازی قطار همدان ـ تهران می‌دادند، هنوز این اتفاق عملی نشده و شاید تا چند ماه دیگر نیز محقق نشود.

به گزارش تسنیم، آرزوی آمدن قطار به همدان، به درازای رسیدن قطار به ایران است، همان سال‌ها که نخستین ریل‌ها در ایران در زمین مستقر شد، زمزمه‌های دلسوزان برای رسیدن قطار به همدان نیز آغاز گردید اما این دلسوزی‌ها آنچنان که باید تأثیر نکرد و آمدن قطار، این نماد تجدد، تا تابستان امسال طول کشید. هرچند قطار به همدان رسید و نخستین مسافران از جمله خانواده معظم شهدا و خبرنگاران به مشهد مقدس اعزام شدند، اما همچنان شبکه ریلی در استان همدان به شکل شایسته و بایسته ساماندهی نشده است.

از سویی جانمایی غلط ایستگاه قطار و آمدن آن به داخل شهر باید برطرف شود و از سوی دیگر اتصال خط همدان به ملایر و سپس کرمانشاه برای برقراری ارتباط با کشور عراق تکمیل شود که در حال حاضر هنوز روی زمین مانده و اجرایی نشده است.

اما از این مهم‌تر باید راه‌اندازی قطار همدان به تهران را مدنظر قرارداد که قرار بود تا 10 مهرماه امسال محقق شود اما این قول تا کنون اجرایی نشده و یکی از مهمترین مطالبات امروز همدان به حساب می‌آید، چرا که ارتباط با پایتخت با هزینه مطلوب و در حداقل زمان ممکن در رشد و توسعه همدان به ویژه در بخش جذب سرمایه گذاری از اهمیت به سزایی برخوردار است.

امروز دو مبحث مهم در میان است، ابتدا اینکه قطار همدان به تهران با سرعتی بین 160 تا 200 کیلومتر در ساعت که ظرفیت آن ایجاد شده، راه اندازی شود و دیگر قطار سریع السیری است که قول آن داده شده اما هنوز مطالعات و نحوه سرمایه گذاری مشخص نیست. وعده‌ای که داده شد تا هر یک ساعت، یک قطار به سمت تهران از همدان به حرکت درآید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در گفت‌و‌گو با تسنیم اولویت امروز استان را پیگیری خط ریلی تهران-همدان دانست و اظهار کرد: امروز خط همدان به مشهد راه اندازی شده اما هنوز خط تهران ـ همدان تکمیل نشده است.

محمودرضا عراقی با بیان اینکه با شدت پیگیر ادامه کار هستیم، افزود: با کمبود اعتبار نیزمواجهیم و پیگیری برای جذب اعتبارات و خاتمه کار نیز با جدیت در حال انجام است.

وی تأکید کرد: تمرکز و اولویت اصلی ما در حال حاضر ایجاد خط همدان به تهران است که از مهمترین زیرساخت‌های همدان به حساب می‌آید و مسایلی چون اتصال به ملایر و کرمانشاه نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با تسنیم چند نکته اساسی را بیان کرد، او از روند احداث ایستگاه قطار در همدان راضی نیست و عملیات عمرانی را تقریبا تعطیل شده می‌داند، ضمن آنکه معتقد است استان کرمانشاه با فشاری که بر دولت آورده، توان وزارتخانه را به سمت خود کشیده و عملیات عمرانی را در همدان ضعیف کرده است.

امیر خجسته همچنین از سرمایه گذاری خارجی برای قطار سریع السیر خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که موکول کردن برخی از اقدامات عمرانی راه آهن همدان را در سال آینده نخواهد پذیرفت.

چینی‌ها خط سریع‌‌السیر برقرار می‌کنند

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان در گفت‌و‌گو با تسنیم از سرمایه گذاری چینی‌ها برای راه اندازی قطار همدان- تهران خبر داد و اظهار کرد: این سرمایه گذاران قول دادند که قطار سریع‌السیر همدان تهران را راه‌اندازی کنند.

امیر خجسته با اشاره به اینکه خط فعلی که به همدان رسیده ظرفیت 160 تا 200 کیلومتر بر ساعت را دارد، افزود: این اقدام دنبال می‌شود و مدیر عامل رجا قول داده است که واگن‌های مطلوب و پیشرفته را برای قطار همدان-تهران در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه به زودی سرمایه گذاران چینی قطار سریع‌السیر را در همدان اجرا خواهند کرد، تصریح کرد: وضعیت منابع مالی دولت چندان مطلوب نیست و به همین دلیل باید از سرمایه‌های داخلی و خارجی استفاده کرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه گذاران، هزینه‌های خود را از درآمد حاصل از سرمایه گذاری تأمین می‌کنند، ادامه داد: مشخص نیست که قطار سریع السیر در چه زمانی به بهره برداری خواهد رسید و باید منتظر اعلام برنامه سرمایه گذاران چینی باشیم.

خجسته با اشاره به اینکه دربازدید از ایستگاه راه آهن همدان، مشخص شد که اقدامات عمرانی از سرعت مناسب برخورار نیست، خاطرنشان کرد: اقدامات عمرانی بسیار ضعیف است و می‌توان ادعا کرد که تقریبا عملیات تعطیل است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی توان اصلی خود را بر روی خط کرمانشاه قرار داده، گفت: همه مسئولان باید ادامه عملیات عمرانی در ایستگاه راه آهن را دنبال و مراقبت کنند که یکباره به خود نیاییم راه آهن کرمانشاه تمام شده و ما هنوز در ایستگاه باقی ماندیم.

اگر روند ساخت راه آهن همدان مطلوب نباشد وزیر را استیضاح می‌کنیم

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان با اشاره به اینکه مطالعات عملیات ریل گذاری رباط شورین به همدان انجام شده و کار باید آغاز شود، اظهار کرد: موکول شدن این کار به سال آینده پذیرفتنی نیست و باید تا پایان سال انجام شود.

خجسته تأکید کرد: برای تکمیل راه آهن همدان به تهران تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و اگر وزارتخانه همراهی نکند، استیضاح وزیر را آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امروز کرمانشاه فشار بیشتری وارد کرده و به همین دلیل کار در آنجا با جدیت انجام می‌شود ما هم در همدان اگر عملیات عمرانی با سرعت مطلوبی پیگیری نشود، استیضاح وزیر را دنبال خواهیم کرد.

نماینده مردم همدان در خانه ملت بیان کرد: باید با آبروی خودمان از رأی مردم حفاظت کنیم چرا که آنان از ما انتظار دارند که از حقوق آنان و دیارشان پاسداری شود.

قطار سریع اسیر همدان- تهران روی کاغذ

مدیر طرح‌های شرکت ساخت و توسعه راه های حمل و نقل استان همدان با بیان اینکه قطار سریع السیر خط دیگری است که در کنار خط فعلی موجود ایجاد شود، اظهار کرد: هنوز اقدامات لازم در این باره انجام نشده اما مسئولان استانی و وزارتخانه آن را پیگیری می‌کنند.

رحیم نصیرزاده با بیان اینکه زیر سازی لازم برای خط راه آهن همدان ـ تهران آماده است و روسازی و ترن آن متفاوت خواهد بود، افزود: خط همدان ـ تهران که راه اندازی شود در کنار آن، خط سریع السیر نیز راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه احداث خط سریع السیر در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و باید اقدامات متعددی صورت گیرد، تصریح کرد: برای احداث این خط نیازی به تملک اراضی نداریم و زیر سازی نیز انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خط همدان به تهران که بگذریم، بنابر اعلام مدیرکل راه و شهرسازی همدان که این بار پس از تلاش‌های مستمر، موفق به برقراری ارتباط با وی نشدیم، مطالعات اتصال همدان به ملایر انجام شده و پیش می‌رود تا با برقراری ارتباط با کرمانشاه خط ریلی کشور به عراق و کربلا متصل شود.

برخی از کارشناسان معتقددند که این طرح در اواخر امسال یا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و طرح‌های راه آهن بر اساس میزان بودجه موجود و اولویت بندی اجرا می‎شود.اما ما موفق نشدیم پاسخ برخی از سئوالات خود را پیدا کنیم، آیا برقرار کردن قطار سریع السیر همدان ـ تهران از منظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و توجیه دارد؟ بدون تردید احداث این نوع قطار هزینه بسیاری دارد و باید دید برای چند درصد از افرادی که بین همدان و تهران رفت و آمد دارند، کوتاهی مسیر و زمان بر هزینه آن اولویت دارد؟ آیا همین خطی که ظرفیت 160 تا 200 کیلومتر بر ساعت را دارد پاسخگوی نیاز همدان نیست؟

همه این سئوالات وقتی پر رنگ می‌شود که باز هم می‌بینیم وعده‌ای بدون کار کارشناسی داده می‌شود، در مردم انتظار ایجاد می‌گردد و در نهایت یا به محاق فراموشی سپرده شده و یا با هزینه‌های گزافی اجرا می‌شود و بالااستفاده و با صرف سرمایه‌های کشور باقی می‌ماند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار