معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا افزود: با اینکه متولیان قرآنی در کشور فروان وجود دارد،از جمله شبکه تلویزیونی قرآن، رادیو قرآن، سازمان تبلیغات، کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها و نیروهای نظامی که فعالیت های قرآنی دارند و... اما می‌بینیم خروجی ها در این زمینه دلچسب نیست و این نشان دهنده‌ی وجود یک مشکل است.
کد خبر: ۴۹۶۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸ 20 September 2017
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا با تاکید بر نامناسب بودن روش آموزش قرآن گفت: قرآن در جامعه ما بسیار مظلوم و مهجور است و این به دلیل نبود یک روش آموزشی صحیح است.

به گزارش ایکنا،حسن عروتی موفق معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا، امروز در افتتاحییه طرح دانشجو معلم قرآن اظهار کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که در حوزه آموزش قرآن صورت می‌گیرد قرآن در جامعه ما بسیار مظلوم و مهجور است.

عروتی موفق با طرح این سوال که در حال حاضر چند درصد از دانشجویان ما قادر به روخوانی و روان‌خوانی قرآن هستند؟ اذعان کرد: آنچه که در کلاس‌های دانشجویان می‌بینیم این است که آموزش‌هایی که از مقطع دبستان آغاز شده، ‌آوردهای مناسبی نداشته است.

وی با اشاره به شروع  آموزش‌های قرآنی از دبستان یادآور شد: طبیعتا اگر آموزش صحیح باشد دانش آموز بایستی پس از ۳ یا ۴ سال بدون ایراد قرآن را تلاوت کند اما متاسفانه می‌بینیم که چنین نیست حتی دانش‌آموزان مقطع راهنمایی هم نمی‌توانند روان‌خوانی و روخوانی صحیح قرآن داشته باشند.

وی ادامه داد: این مسئله موجب شد تا ضرورت آموزش قرآن در دانشگاه و برگزاری دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی احساس شود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا افزود: با اینکه متولیان قرآنی در کشور فروان وجود دارد،از جمله شبکه تلویزیونی قرآن، رادیو قرآن، سازمان تبلیغات، کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها و نیروهای نظامی که فعالیت های قرآنی دارند و... اما می‌بینیم خروجی ها در این زمینه دلچسب نیست و این نشان دهنده‌ی وجود یک مشکل است.

وی با بیان اینکه مشکل آموزش تنها در حوزه قرآن نیست و این مشکل در آموزش زبان‌های خارجی در مدارس نیز وجود دارد خاطرنشان کرد:  با اینکه زبان عربی و انگلیسی در مدارس آموزش داده می‌شود اما پس از اتمام مقطع تحصیلی دانش‌آموز نمی‌تواند در آن زبان مکالمه داشته باشد و یا حتی یک جمله صحیح بنویسد و همچنان دچار مشکل هستند

عروتی تاکید کرد: با وجود این وضعیت نیاز است که در فرآیند آموزشی یک بازنگری انجام شود.

وی با اظهار امیدواری به ثمربخش بودن طرح دانشجو معلم قرآن بیان کرد: این دوره به نظر می‌رسد دوره‌ای مناسب در راستای آموزش قرآن باشد و امیدواریم با استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی این طرح، افراد مسلط برای آموزش تربیت شوند.

وی با تاکید بر اهمیت روش صحیح آموزش قرآن عنوان کرد: سعی شود از روش‌هایی استفاده شود تا دیگر پرونده روخوانی و روانخوانی قرآن در سطح کشور بسته شود و پرونده جدید آموزش مفاهیم قرآن گشوده شود.

مهدی ساعد قاری بین المللی نیز با اشاره به مشکلات موجود در کشور اظهار کرد: نقایصی که در فعالیت‌های کشوری خود می‌بینیم علل مختلفی دارد که این علل نیز ریشه‌هایی دارد اما آنچه که می‌تواند در پیشبرد کارها در هر عرصه‌ای مارا کمک کند،اخلاص است.

ساعد ادامه داد:  اگر کسی این ویژگی را داشته باشد، با کمترین امکانات هم می‌تواند به پیشرفت برسد طبق آیه ۸۴ سوره اسراء  «قل کُلّ یعمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ؛ بگو: هر کس بر اساس شاکله و ساختار خود عمل می کند» شاکله فرد مخلص بسیار بزرگ است.

وی با اشاره به آیه ۲۸۶ سوره بقره «لا يُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها خداوند هیچ کس را تکلیف نمی کند، مگر به قدر توانایی او » بیان کرد: از دو بعد ‌می توان به این آیه نگریست؛ یکی اینکه خداوند هر انسان را به قدر توانایی اش تکلیف کرده و خود را به همین توانایی که در وجود دارد محدود کند؛ اما از بعد دیگر اینکه انسان برای گسترش این « وُسْعَها » تلاش کند و خود را به آن ظرفیت وجودی محدود نکند.

وی افزود: در این آیه منظور این است که در تکالیفی که خدا قرار داده است شانه خالی نکنیم و در هر زمینه بتوانیم ثمربخش باشیم.
در پایان مراسم این قاری بین المللی استان  به تلاوت آیات سوره یونس پرداخت.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار