نماینده مردم همدان و فامنين در مجلس شورای اسلامی
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه جداول کلان جز دو مورد با هماهنگی کامل دولت تدوین شده است، یکی از این جداول را مربوط به بخش کشاورزی دانست که کمیسیون نظر رشد هشت درصدی داشت و اعتقاد دولت کمتر از این بود.
کد خبر: ۴۹۵۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸ 17 September 2017
نماینده مردم همدان و فامنين در مجلس شورای اسلامی با بيان اينكه استان همدان باید یک برنامه ششم توسعه متناظر برنامه کشور داشته باشد، آنقدر برنامه‌ریزی‌های عجیب و غریب در همدان شده که در آن گیر کرده‌ایم.

به گزارش فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی در جمع مدیران و کارکنان سازمان مدیریت استان همدان با بیان اینکه نقش شما در تدوین برنامه‌ها یک نقش اساسی است، به فراز و فرودهای برنامه ششم توسعه پرداخت و اظهار کرد: بعداز آنکه مجلس نهم نتوانست برنامه ششم را بنا به دلایلی تدوین کند، در مجلس دهم کمیسیون تلفیق تشکیل شد و مقرر شد، برنامه‌ای کامل تدوین شود.

وی با بیان اینکه در نهایت برنامه‌ای کامل و جامع با هشت ماه کار شبانه‌روزی تدوین شد؛ ادامه داد: برنامه ششم توسعه بعد از 10 برنامه، پنج برنامه قبل از انقلاب و پنج برنامه بعداز انقلاب، رویکرد برنامه‌ای کاملا متفاوتی دارد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس نامه مقام معظم رهبری و هماهنگی  با دولت تدوین برنامه ششم توسعه کشور، با کار کارشناسی بسیار دقیق و موثری صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم به جای اینکه از اول تا پایان همه موارد را بنویسیم، موضوع‌محور و مشکل‌محور کار کردیم، از انتخاب 22 اولویت خبر داد و گفت: بالای 90 درصد محصول ناشی از کار کارشناسی دولت و کمیسیون تلفیق مجلس بود.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: در این راستا با همه دانشگاه‌ها، همه کمیسیون های تلفیق بعداز انقلاب، اقتصاددانان، مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس مکاتبه کردیم و دیدگاه کارشناسی آنها را دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق هم سه کمیته تخصصی تشکیل شد؛ تأکید کرد: این 22 اولویت که تعیین شد باز با دولت همراهی کردیم و با جلسات تخصصی، در نهایت با هماهنگی دولت کار تدوین برنامه انجام شد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه جداول کلان جز دو مورد با هماهنگی کامل دولت تدوین شده است، یکی از این جداول را مربوط به بخش کشاورزی دانست که کمیسیون نظر رشد هشت درصدی داشت و اعتقاد دولت کمتر از این بود.

وی ادامه داد: مورد دیگر منابع خارجی بود، پیشنهاد لایحه دولت 35 میلیارد دلار و کمیسیون تلفیق 65 میلیارد دلار بود که آن را هم دولت موافق بود و بالاخره در مجلس مصوب شد.

*پروژه‌های همدان به خواب رفته بودند اما هیچ زنگ هشداری را به صدا در نیاوردند

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه اولویت‌های تعیین شده از چشم‌انداز استخراج شده است، گفت: براساس رشد هشت درصدی رشد همه بخش‌ها در صنعت و اقتصاد و سایر بخش‌ها تعیین شده و برهمین اساس سرمایه‌گذاری‌ها نیز مشخص شده است.

وی با بیان اینکه برهمین اساس  منابع نیز پیش‌بینی شده است، عدد سرمایه‌گذاری سالانه را 770 هزار میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: در برنامه ششم رشد هشت درصدی و سرمایه‌گذاری 770 هزار میلیارد تومانی دو عدد تغییرناپذیرند، زیرا در برنامه ششم هدف اساسی ما، اشتغال و تولیدی است که به اشتغال ختم می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای  اسلامی گفت: باید برای استان همدان یک برنامه ششم داشته باشیم که برای همه بخش‌ها اعم از دولتی، خصوصی و بانک‌ها تعیین تکلیف شده باشد و باید با عدد و رقم و برنامه صحیح چشم‌انداز برنامه ششم در هر بخش بصورت عملیاتی تعریف شده باشد.

وی تاکید کرد: سازمان مدیریت به عنوان مغز متفکر استان باید هر بخشی که از هدف برنامه زاویه  پیدا کرد، به صورت خودکار زنگ هشدار به صدا درآورد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه اندازه هر کار را باید سازمان مدیریت تعیین کند، اظهار کرد: مدیریت استان، مجمع نمایندگان و سایر مسوولان استان باید با نگاه کارشناسی سازمان حرکت کنند، هر برنامه یا پروژه‌ای اگر توجیه فنی و اقتصادی علمی و برنامه‌ای داشت انجام پذیرد و اگر نداشت متوقف شود.

وی با اشاره به اینکه در پیوست‌های بودجه سال‌های 85 تا 88، حدود 41 پروژه ملی با ردیف اعتباری ملی برای همدان تعریف شده بود، افزود: در سال 95 تعدادی از پروژه ها متوقف شده بود که طی ارسال نامه‌ای خدمت استاندار، در خصوص 22 پروژه به خواب رفته یادآوری کردم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: برای مثال ایجاد منطقه فناوری‌های برتر در کنار قطب‌های علمی و صنعتی که فقط برای 6 استان اصفهان، تبریز، تهران، شیراز، مشهد و همدان تعریف شده بود و متاسفانه همدان حذف شده بود.

وی ادامه داد: بیمارستان امام، ردیف ویژه بنیاد بوعلی، پردیس سینمایی در ارشاد، موزه هنرهای معاصر و تالار 5 هزار نفری همه از پروژه‌های به خواب رفته بودند که هیچ زنگ هشداری را به صدا در نیاوردند.

حاجی‌بابایی با اشاره به پروژه پتروشیمی ابن سینا و انتقال خط اتیلن از کنگاور به همدان گفت: اما هیچ سیستمی متوجه نشده بود که این پروژه‌ها بی‌جان در گوشه‌ای افتاده‌اند؛ در صورتی که در تفکر سیستمی باید با نقصی کوچک زنگ‌ها به صدا در آیند.

وی با بیان اینکه کلانشهر همدان در سال 88 مصوب شده است، انتظار ما از سازمان مدیریت هم افزایی و کارشناسی دقیق و رصد میزان تحقق اهداف برنامه‌هاست، اظهار کرد: 770 هزار میلیارد تومان باید در کشور سرمایه‌گذاری شود، حساب کنید سهم استان همدان چقدر است، این موضوع باید دقیق تعریف شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه خروجی این سرمایه‌گذاری در کشور باید ایجاد یک‌میلیون و 500 هزار شغل باشد، افزود: در ابتدای سال نرخ بیکاری 12.6 درصد بود، در کمیسیون مقرر شد در پایان برنامه به هفت درصد برسیم، اما دوستان دولت 8.6 درصد را پیشنهاد کردند، یعنی سالانه کاهش هشت دهم درصد نرخ بیکاری پذیرفته شد.

وی تاکید کرد: در خصوص نیروهایی که سالانه باید وارد بازار کار شوند با دولت اختلاف نظر داریم، دوستان در دولت این عدد را یک‌میلیون اعلام کرده‌اند و ما معتقدیم یک‌میلیون و 200 نفر باید سالانه وارد عرصه کار و اشتغال شوند.

حاجی‌بابایی گفت: اگر یک‌میلیون شغل ایجاد کنیم و سالانه هشت دهم درصد کاهش نرخ بیکاری داشته باشیم، با پذیرش مبانی دولت 25 میلیون و 600 هزار نفر نرخ مشارکت اقتصادی، 12.6 درصد بیکارند، یعنی 3 میلیون و 300 هزار نفر بیکار داریم. اگر نرخ جمعیت 2.4 درصد را در نظر بگیریم، باید ببینیم سهم استان همدان از این ارقام چیست؟

وی افزود: سالانه 190 هزار میلیارد تومان از مبلغ 770 میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذاری بانک‌هاست، با احتساب رقم نقدینگی بیش از یک‌هزار و 300 هزار میلیارد تومان، اگر 190 هزار میلیارد آن در بخش تولید هزینه شود، محاسبه شود سهم همدان از این رقم سهم همدان چقدر است.

* تامین اجتماعی 40 هزار میلیارد تومان در کشور سرمایه‌گذاری کرده؛ سهم همدان کجاست؟

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ادامه داد: در استان بانک‌ها باید حدود 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته باشند که لازمه آن تعریف طرح‌های اقتصادی بیشتری با پیوست گردشگری است.

وی افزود: باید صندوق توسعه ملی در سال حدود 71.4 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند، در این قسمت هم باید سهم استان تعریف شود.

حاجی‌بابایی با طرح این سئوال که تامین اجتماعی 40 هزار میلیارد تومان در سال در کشور سرمایه‌گذاری کرده است اما سهم ما در استان چقدر است؟ افزود: با برنامه‌ریزی مناسب نیاز به ارائه گزارش در ده‌ها جلد کتاب مجلد زرنگار نداریم، فقط میزان تحقق اهداف در قالب چند عدد و رقم واقعی بیان می‌شود.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خارجی 195 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، در تمام موارد فوق منابع خوبی موجود است، در این قسمت سرمایه‌گذاری خارجی باید برنامه‌های هدفمندتری در نظر گرفته بود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس وضعیت آمایش کشت و کار در استان همدان را نامشخص دانست و با بیان اینکه باید کمیته آمایش کشاورزی تشکیل شود؛ ادامه داد: نوع کشت با توجه به وضعیت اقلیمی، درآمدزایی و الگوی کشت به صورت علمی مشخص شود.

وی به کاهش جمعیت شهرستان فامنین اشاره کرد و گفت: جمعیت فامنین از بیش از 40 هزار نفر به جای رشد به 39 هزار نفر کاهش پیدا کرده است که زنگ خطری است برای عدم تامین دقیق منابع برای کشاورزی و اجبار مهاجرت!

حاجی‌بابایی با بیان اینکه باید تا 70 درصد اشتغال را در استان همدان از طریق خدمات پیگیری و جبران شود، گفت: در برنامه کلان گردشگری خدماتی، کشاورزی و صنعتی باید با یکدیگر رشد کنند.

* آمار اشتغال همدان بسیار رنج‌آور است

وی ادامه داد: باید سرانه ایجاد هر شغل تعریف و بر اساس نمایندگی غرب کشور تعیین شود زیرا آمار همدان بسیار رنج آور است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه مدیران باید پروژه‌ها را مانند فرزندان خود بدانند و از توقف آنها ناراحت شوند؛ تاکید کرد: همدان باید کلانشهر شود که یکی از الزامات کلانشهر همدان آمار جمعیتی دقیق است، برخی روستاها از نظر جغرافیایی در مرکز قرار دارند اما به نام روستا و بخش مرکزی تعریف شده‌اند که باید باید سازماندهی شوند.

وی‌ در ادامه با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم شهردار انتخاب کنیم لیستی چندین ده نفره ارائه می‌شود بیشتر از این نباید انتظار داشت، گفت: در تمام کشور به دنبال کارآمدترین افراد برای شهرداری هستند.

حاجی‌بابایی گفت: شهرداری همدان در نگاه سازمان مدیریت ما 140 میلیارد تومان بیشتر بودجه ندارد، همین شهرداری از محل جمعیت همدان که هفت هفدهم جمعیت استان است، 5 هزار میلیارد تومان باید بانک‌های استان باید وام بدهند، براساس نرخ هفت هفدهم شهرداری می‌تواند 2000 میلیارد تومان از شهرداری وام بگیرد و چندین پروژه بزرگ راه‌اندازی کنید، شهرداری همدان کسی را می‌خواهد که شجاعت و جسارت این 2000 میلیارد تومان را داشته باشد.

وی افزود: صدها پروژه در این شهر در حال اجراست، با 140 میلیارد تومان چه کاری می‌توان انجام داد، چهار سال است که در این شهر اتفاقی نیفتاده است!

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دور میدان امام سنگفرش بشود کسی مخالف نیست، ولی نباید هزار کاسب بیکار شود، همدان مانند یک جسمی است که پاهایش در حال گندیدن و از بین رفتن است و ما صورتش را سرخ می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حالا باید به داد شهر رسید، گفت: رینگ سوم باید سریع راه بیفتد، وزیر راه برای ایستگاه راه آهن طرحی بزرگی را در نظر گرفته که پیش‌بینی اعتبارات آن بیش از 600 میلیارد تومان است؛ با 140 میلیارد تومان چه کار می‌توان انجام داد؟

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه باید باغ‌شهرهای همدان دقیقا تعریف شود، گفت: مدیری که می تواند خلق منابع بکند، شهرداری باید حداقل 10 هزار میلیارد تومان بتواند جابجایی اقتصادی انجام دهد و از آن 500 میلیارد تومان کسب کند که مشکل حقوق کارمندانش را پیدا نکند.

وی شهرداری همدان را ورشکسته دانست و گفت: من نماینده 900 هزار نفر هستم که بیش از 700 هزار نفر آن در شهر همدان است، آنقدر برنامه‌ریزی‌های عجیب و غریب در همدان شده که در آن گیر کرده‌ایم، فرمولی که بستیم در آن گیر افتاده‌ایم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در همدان از مرز 40 عبور کرده است، افزود: در همدان 503 هزار نفر شاغل داریم و بیش از 100 هزار نفر بیکار؛ باید برای اشتغال آنها برنامه‌ریزی کرد، این درد و رنج بیکاری جوانان نباید اجازه خواب به ما بدهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار