توتونچی رسیدگی و ساماندهی تردد و ترافیک در مسیرهای منتهی به این مرکز محله‌ها را به عنوان فاز بعدی طرح بازآفرینی مرکز محله‌های مذکور اعلام کرد و گفت: شهرداری با ایجاد مسیرهای دسترسی مطلوب و معابر مناسب در بافت‌های پیرامون این مرکز محله‌ها توافق زیادی نداشت اما پذیرفت که کف‌سازی و سنگ‌چینی و فضای سبز متناسب با فضا و بافت آن منطقه را ایجاد کند.
کد خبر: ۴۹۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱ 12 September 2017
مدیر بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بازآفرینی مرکز محله‌های قدیمی را موجب تقویت ارتباطات اجتماعی، معاشرت‌های کلامی و برقراری امنیت، دادوستدها و مناسباتی دانست که در گذشته وجود داشته و به دست فراموشی سپرده شده است.  

به گزارش ایسنا؛ بهرام توتونچی درباره بازآفرینی مرکز محله‌های همدان اظهار کرد: از 6 مرکز محله همدان، 3 مرکز محله حاجی، کبابیان و کلپا برای احیا و بازآفرینی انتخاب شدند .

وی با بیان اینکه محله کبابیان به عنوان اولویت اول این پروژه معرفی شده است، افزود: در اولویت اول احیای این مرکز محله قرار شد سازمان‌های انرژی به اجرا و تعمیر تأسیسات مربوط به آب، برق، گاز و تلفن بپردازند و از طریق کانال‌های منفک از هم این عملیات را انجام دهند تا در اجرای کف‌سازی و جداره‌سازی‌ها کندوکاو دوباره‌ای صورت نگیرد .

توتونچی ادامه داد: در ابتدا قرار بود در کانالی مشترک تمام تأسیسات تعبیه شود که این طرح مورد تأیید ارگان‌های مربوطه قرار نگرفت و اعلام آمادگی خود را برای اجرای این طرح از طریق کانال‌های منفک از هم مطرح کردند .

وی با اشاره به عدم توافق سازمان‌های تأمین‌کننده انرژی برای قرار دادن تأسیسات در کانالی به ابعاد حرکت یک انسان به منظور انجام عملیات تعمیرات در آینده عنوان کرد: تعامل این سه ارگان برای اجرای کانال مشترک به نتیجه نرسید و بنا بر احداث کانال‌های مجزا گذاشته شد .

توتونچی رسیدگی و ساماندهی تردد و ترافیک در مسیرهای منتهی به این مرکز محله‌ها را به عنوان فاز بعدی طرح بازآفرینی مرکز محله‌های مذکور اعلام کرد و گفت: شهرداری با ایجاد مسیرهای دسترسی مطلوب و معابر مناسب در بافت‌های پیرامون این مرکز محله‌ها توافق زیادی نداشت اما پذیرفت که کف‌سازی و سنگ‌چینی و فضای سبز متناسب با فضا و بافت آن منطقه را ایجاد کند .

وی با تأکید بر لزوم نظام جداره‌سازی‌ها و نماسازی در بدنه بافت محله کبابیان اظهار کرد: برخی از بناهای این محله به ثبت میراث فرهنگی رسیده و بعضی دیگر در تملک اداره‌کل راه و شهرسازی و اجرای عملیات مرمت هستند .

توتونچی چشم‌نوازی نمای بافت‌های قدیمی و ساماندهی تابلوی مغازه‌های این محله را موجب جلب‌توجه و خرسندی رهگذران و اهالی آن دانست و گفت: این گونه فاکتورها می‌تواند حرکات و مراجعات به این مراکز را در شهر افزایش دهد و فضای باز شهری و کاهش ترافیک خودروها را در پی داشته باشد .

وی حضور مردم در مرکز محله‌های کبابیان، کلپا و حاجی را به عنوان حرکتی فرهنگی در جهت احیای فرهنگ عمومی شهر دانست و تأکید کرد: حضور مردم در بناهای مسجد، مراکز تجاری، تفریحی و فضاهای فرهنگی ایجاد شده در این محلات و گذراندن اوقات‌فراغت می‌تواند فرهنگ اجتماعی مراکز محلات را که دارای قدمت 100 ساله هستند را احیاء و بازآفرینی کند .

مدیر بناهای تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به تعاملات صورت گرفته میان اداره‌کل راه و شهرسازی، شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: با اجرا و انجام عملیات پروژه مذکور نقاط قوت و ضعف مشخص و برطرف خواهد شد.  

وی ایجاد ارتباطات اجتماعی و معاشرت‌های کلامی در محلات قدیمی احیاء شده را موجب برقراری امنیت، دادوستدها و مناسباتی دانست که در گذشته وجود داشته و به دست فراموشی سپرده شده و تصریح کرد: با بازآفرینی محله‌های قدیمی روابط اجتماعی که در زندگی شهری امروز کمرنگ شده، دوباره احیاء و وفاق اجتماعی گذشته در فضاهای مناسب تجاری، مذهبی، تفریحی و فرهنگی ایجاد می‌شو ‌ د .

توتونچی بر لزوم تعبیه فضاهای پارک موقت خودرو خارج از محدوده این محلات تأکید کرد و گفت: مردم باید پیاده وارد این مرکز محله‌ها شوند و از بسته‌های اجتماعی کامل تجاری، خدماتی، فرهنگی و تفریحی آن بهره ببرند 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار