حجت الاسلام آزادی خواه فعالیت بیش از 200 کارگاه مبل و منبت در بخش جوکار را بیانگر قدمت طولانی این هنر در این منطقه دانست و تاکید کرد: با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و ترانزیتی بخش و شهر جوکار، نیاز است نمایشگاه های مبل و منبت برای عرضه این هنر صنعت در مسیر تردد مسافران دایر شود.
کد خبر: ۴۹۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ 10 September 2017
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت:شهرستان ملایر باید با تلاش و همدلی به یک برند صنایع دستی در حوزه های مختلف تبدیل شود.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام احد آزادی خواه در آئین جشن مردمی مبل و منبت شهر جوکار اظهار کرد: توکل بر خدا، تلاش و ممارست و روحیه کار جمعی رمز موفقیت است و به رغم وجود مشکلات، تنگناها و تحریم ها اتفاق های خوبی در کشور رخ داده که پیرو آن در شهرستان ملایر نیز اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی با اشاره به ظرفیت بسیار خوب و قدمت طولانی بخش جوکار در حوزه مبل و منبت بیان کرد: این بخش مملو از ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه ای است که باید بالفعل شوند و این جز با همدلی و تعامل محقق نمی شود.

حجت الاسلام آزادی خواه فعالیت بیش از 200 کارگاه مبل و منبت در بخش جوکار را بیانگر قدمت طولانی این هنر در این منطقه دانست و تاکید کرد: با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و ترانزیتی بخش و شهر جوکار، نیاز است نمایشگاه های مبل و منبت برای عرضه این هنر صنعت در مسیر تردد مسافران دایر شود.

وی بر لزوم برند سازی هنر فرشبافی ازندریان و حسین آباد شاملو و احیای این هنر تاکید کرد و افزود: ملایر ظرفیت های بسیار ویژه ای در زمینه صنایع دستی و انگور و کشمش دارد که باید بیش از گذشته در سطح کشوری و جهانی معرفی و شناسانده شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز ثبت ملی مبل و منبت ملایر را زمینه ای مساعد برای رونق اشتغال و تولید دانست و افزود: ثبت این هنر هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اهمیت دادن به هنر دست و صنایع دستی بسیار حائز اهمیت است.

عبدالعظیم رضایی اظهار کرد: با ثبت ملی مبل و منبت ملایر و برگزاری نخستین جشنواره ملایر، شهر ملی منبت، امروز مردم ایران می دانند که اگر بخواهند بهترین و باکیفیت ترین مبلمان کشور را تهیه کنند، باید به ملایر سفر کنند.

وی با تاکید بر اینکه با ثبت این هنر باید بستر فعالیت جوانان و هنرمندان را فراهم کنیم ادامه داد: به طور قطع با عزم جدی، روحیه همدلی و تعامل، مشارکت مردمی، تعامل بانک ها و انجمن های مبل و منبت این صنعت در شهرستان و کشور رونق خواهد یافت.

رضایی بر لزوم مشتری مداری و افزایش کیفیت در تولیدات مبلمان منبت در ملایر برای ورود به عرصه بازار جهانی تاکید کرد و گفت: این هنر یک ارزش است و باید با تولیدات با کیفیت قدر آن را بدانیم.

وی همچنین استفاده از دستگاه های NC و CNC در تولید مبل و منبت را یکی از آسیب های جدی این هنر برشمرد و اظهار کرد: تنها راه مقابله با این مشکل وآسیب این است که هنرمندان قدر هنر خود را بدانند و اگر روز به روز بر کیفیت کارهای تولیدی خود متمرکز شوند، تولیدات ماشینی خودبخود کمرنگ می شود.

فرماندار ویژه ملایر جوکار را نیز در تولید مبل و منبت دارای اصالت و وجود هنرمندان سخت کوش دانست و گفت: جوکار از نظر موقعیت جغرافیایی ظرفیت بسیار بالایی دارد که با برنامه، هدف و انگیزه، باید جایگاه هنر مبل و منبت خود را بیش از گذشته تثبیت کند.

رضایی همچنین به اجرای طرح ملی کرامت در ملایر به عنوان یکی از 2 شهر پایلوت اجرای این طرح در کشور اشاره و بر لزوم آگاهی دادن به مردم برای ایجاد برانگیختگی عمومی از مواد مخدر و اعتیاد تاکید کرد و افزود: در راستای پیشرفت این طرح باید به مردم آگاهی دهیم.

15 اردیبهشت ماه امسال با دستور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران به ثبت رسید.

در همین راستا نخستین جشنواره ملایر، شهر ملی مبل و منبت ایران، 15 شهریورماه با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در شهر ملایر برگزار و تا 24 شهریور ماه ادامه دارد.

جوکار نیز به دلیل قدمت طولانی در هنر منبت با فعالیت بیش از 200 کارگاه مبل ومنبت و حضور بیش از 500 هنرمند در این کارگاه ها،جشنواره مردمی مبل و منبت را همزمان با عید سعید غدیر خم برگزار کرد.

حدود هشت هزار کارگاه تولید مبل و منبت شناسنامه دار در شهرستان ملایر فعال است و بیش از چهار هزار و 300 تن به صورت مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار