ملایر امروز در اذهان همگان خوش درخشید و توانست نشان شهر ملی مبل و منبت را از آن خود نماید. از بین ۴۳۵ شهرستان در کشور تنها ۱۰ شهرستان عنوان شهر ملی را کسب کرده‌اند و ملایر یکی از همین ده شهرستان است که عنوان شهر ملی منبت ایران را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۴۹۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸ 07 September 2017
ملایر امروز در اذهان همگان خوش درخشید و توانست نشان شهر ملی مبل و منبت را از آن خود نماید. از بین ۴۳۵ شهرستان در کشور تنها ۱۰ شهرستان عنوان شهر ملی را کسب کرده‌اند و ملایر یکی از همین ده شهرستان است که عنوان شهر ملی منبت ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارشتابناک همدان در مراسم جشن ملی مبل و منبت در ملایر، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: با توجه به تلاش‌های مسئولان برای ملی شدن مبل و منبت ملایر همه شاخص‌ها بررسی شد که ملایر به‌عنوان تنها نماینده استان توانست این عنوان را کسب کند.

بهمن نامور مطلق با اشاره به اینکه امروز صنایع‌دستی موقعیتی ارزشمند پیداکرده و در حوزه مدیریتی پیشگام و پیونددهنده در سایر حوزه‌هاست افزود: باید قدر این ملی شدن مبل و منبت ملایر را بدانیم و لذت شهر ملی شدن را با حسرت جهانی‌شدن از بین نبریم.

وی بابیان اینکه تویسرکان هم شایستگی برخورداری از عنوان ملی مبل و منبت را دارد، خاطرنشان ساخت: شهرستان تویسرکان، نشان جغرافیایی مبل و منبت به خود اختصاص داده است.

نامور مطلق بابیان اینکه ملایر به دلیل داشتن شخصیت‌ها و ظرفیت‌های بالا در این صنعت توانست کسب عنوان شهر ملی مبل و منبت ایران را داشته باشد، گفت: امروز رقیب ملایر کشورهای چین، هند، ایتالیا و غیره هستند و باید ملایر دست‌به‌دست شهرهای اطراف داده و هم‌افزایی با کل کشور را در برنامه خود داشته باشد تا بتواند با بازارهای جهانی رقابت کند.

نامور مطلق با تأکید بر اینکه شهر ملی مبل و منبت باید همه سلیقه‌ها را بشناسد و با توجه به نیاز مشتری مبل تولید کند، افزود: باید هنرمندان ملایری به دنبال نوآوری و خلاقیت درزمینه تولید مبل و منبت باشند.

معاون صنایع‌دستی کشور بابیان اینکه مردم ملایر سه عنصر اصالت، پویایی و خلاقیت را دارا هستند، عنوان کرد: اگر به دنبال  ایجاد تحول در اقتصاد شهرستان، افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار هستید باید به دنبال نوآوری و خلاقیت باشید و سلایق و بازارهای مصرف را شناسایی کنید.

نامور مطلق بابیان اینکه شعار صنایع‌دستی این است که همه فعالیت‌های هنری باید بازار محور و مردم محور باشند و نه دولت‌محور، تصریح کرد: شما امروز باید کل منبت ایران را مدیریت کرده و این مهم را در کشور عملی کنید.

وی بابیان اینکه امروز شهرهای ما همه به دنبال نامدار شدن و برند شدن هستند، افزود: مهم‌ترین علت این امر هویت است که به‌عنوان یک عنصر اجتماعی  و فرهنگی محسوب شده و اگر هویت نباشد ما هیچ‌چیزی نداریم.

در ادامه این مراسم مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  استان همدان نیز گفت: کسب دو عنوان شهر جهانی سفال لالجین و شهر ملی مبل و منبت افتخاری بزرگ برای استان همدان است.

علی مالمیر بابیان اینکه کسب این عنوان برای شهر ملایر مقدمه‌ای برای جهانی‌شدن این صنعت است افزود: هنر منبت ملایر نباید فقط در یک مسیر حرکت کند بلکه باید این هنر در سایر اقلام و کالاها نیز دیده شود.

وی بابیان اینکه ملایر قطب تولید مبل منبت و مهد این هنر و صنعت در کشور است بیان کرد: وجود شهرک‌های تخصصی مبل و منبت، چهار هزار کارگاه و فعالیت بیش از ۸ هزار هنرمند مهم‌ترین شاخصه‌ها در کسب عنوان شهر ملی مبل و منبت است.

مالمیر حوزه گردشگری و صنایع‌دستی را یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های استان و شهرستان ملایر دانست و افزود: هم‌اکنون  بخش عمده‌ای از اقتصاد ما وابسته به صنایع‌دستی است که از این میزان مبل و منبت ملایر بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

مالمیر با توجه به برنامه‌ها و رویکردهای سازمان میراث فرهنگی کشور در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: با ایجاد خلاقیت و تنوع در طرح‌های این صنعت می‌توان بخش عمده‌ای از صادرات استان را در این زمینه لحاظ کرد.

وی با تأکید به اینکه در سال‌های آینده  نیز باید این جشنواره باقوت و قدرت و به‌صورت ثابت در ملایر برگزار شود، افزود: برگزاری هرساله جشنواره مبل و منبت ملایر زمینه‌ای برای جذب گردشگران بیشتر  در استان و شهرستان است.

در ادامه معاون سیاسی، امنیتی استاندار همدان نیز در جشنواره شهر ملی مبل و منبت ملایر گفت: با اشاره به تعامل‌های ایجادشده توسط دولت در سطح بین‌المللی بعد از توافق برجام موقعیت خوبی در جهت تعاملات بین‌المللی به وجود آمده است، و ملایر از این فرصت طلایی برای ایجاد تعامل با بازارهای جهانی خصوصاً در عرضه مبل و منبت باید نهایت استفاده را داشته باشد.

محمدابراهیم الهی تبار افزود: ایجاد مرکز کنترل تولید بر اساس سلیقه و نیاز مشتری ازجمله مسائل قابل‌توجه در راستای توسعه و رونق صنعت مبل و منبت ملایر است که باید موردتوجه قرار گیرد.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان با اشاره به اینکه در دولت یازدهم دو رخداد بزرگ در حوزه صنایع‌دستی برای استان همدان رقم خورد افزود: این دو مهم شامل ثبت شهر جهانی سفال لالجین و ثبت شهر ملایر به‌عنوان شهر ملی مبل و منبت بود که در بحث این رخداد کارشناسانه عمل شد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار