فرماندار شهرستان همدان گفت: کاندیدا‌هایی در رتبه سی‌ام و پنجاهم آراء، سردمدار موضوع بازشماری صندوق‌ها بودند و در این مدت یکسره با نمایندگان مجلس در تهران جلسه گذاشته و به ما پیغام می‌دادند این انتخابات را باطل می‌کنیم.
کد خبر: ۴۸۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰ 23 August 2017
فرماندار شهرستان همدان گفت: کاندیدا‌هایی در رتبه سی‌ام و پنجاهم آراء، سردمدار موضوع بازشماری صندوق‌ها بودند و در این مدت یکسره با نمایندگان مجلس در تهران جلسه گذاشته و به ما پیغام می‌دادند این انتخابات را باطل می‌کنیم.

به گزارش فارس، علی تعالی درمراسم تحلیف شورای شهر پنجم همدان ضمن تبریک زادروز حکیم هزاره‌ها بوعلی‌سینا، روز پزشک و روز ازدواج حضرت علی(ع)و حضرت زهرا(س)، با اشاره به استقرار دولت دوازدهم و تشکیل کابیه دبیر و امید اظهار داشت: دولت در چند حوزه موفقیت‌های خوبی به دست آورده است، یکی از موفقیت‌ها در حوزه تعامل و روابط بین‌المللی و موضوع برجام و دوم ایجاد نظم و ثبات اقتصادی در کشور است.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه در دوره جدید دولت، عمده رویکرد به سمت اشتغال و سرمایه‌گذاری است، بیان کرد: سرمایه‌گذاری یک موضوع داخلی دارد که به داخل کشور مربوط می‌شود و کمتر همدانی‌ها رغبت می‌کنند به سمت سرمایه‌گذاری بیایند.

وی با بیان اینکه یخ سرمایه‌گذاری در چهار سال دولت یازدهم تا حدودی باز شده و تغییراتی ایجاد شده و رغبت برای سرمایه‌گذاری در استان بیشتر شده است، افزود: امیدواریم همدان را با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر به اشتغال و سرمایه‌گذاری در شأن شهر تاریخ و تمدن ایران برسانیم.

تعالی با اشاره به اینکه ترکیب شورای شهر همدان بسیار با ثبات و ممزوج از افراد با گرایش‌های مختلف است، تصریح کرد: خوشحال هستیم در این انتخابات مردم، افراد خوب، متفکر و جوان را انتخاب کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 330 نفر برای این دوره از انتخابات شورا‌ی شهر همدان ثبت نام کرده بودند که 22 نفر انصراف داده و هفت نفر رد صلاحیت شدند، افزود: شهر همدان کمترین آمار رد صلاحیت‌ها را داشت.

فرماندار همدان با بیان اینکه هیأت اجرایی تا جایی که می‌توانست با دید مثبت نسبت به همه کاندیدا‌ها عمل کرد، ادامه داد: در نهایت 263 نفر در فضای رقابت‌های انتخاباتی در همدان ورود پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه انتخابات شورا‌ها با انتخابات ریاست جمهوری همراه بود در نتیجه بستر لازم را برای انتخابات فراهم کرده و انتخابات بی‌مسئله‌ای را برگزار کردیم، یادآور شد: پیش از برگزاری انتخابات در خدمت کاندیدا‌ها گفتم از فضای انتخابات تحلیل می‌شود که شاهد حضور لیست‌هایی با گرایش‌های سیاسی باشیم و این احتمال وجود دارد که انتخابات براساس لیست‌ها چینش پیدا کند.

تعالی ادامه داد: همچنین گفتم تبلیغات فراوان، هزینه‌های گران، چاپ پوستر، عکس و... نمی‌تواند در آرای مردم تأثیر چندانی بگذارد و فردا اگر رای نیاوردید متوقع نباشید.

وی با اشاره به اینکه از هر دو لیست در انتخابات رأی آوردند، افزود: انتخابات ریاست جمهوری چهار کاندیدا داشت و برگزاری دو انتخابات کار اجرایی بسیاری سنگینی بود.

فرماندار همدان افزود: در یک کار اجرایی به سنگینی انتخابات، اعضای شعب بعد از شمارش دقیق انتخابات ریاست جمهوری باید به شمارش آرای شورای شهر ورود می‌کردند که تعداد کاندیدای آن 263 نفر بود.

وی تصریح کرد: یکی از اشکالات شمارش آرای انتخابات شورا پس از انتخابات ریاست جمهوری است که این موضوع به وزارت کشور منعکس شد و خواستار یک روز فاصله شدیم که امکان پذیر نبود چراکه در تضاد با قانون بود و چنین کار فشرده‌ای در دو روز خیلی سخت است.

تعالی اضافه کرد: در سرکشی به اعضای شعب سیار، برخی از نظر جسمی دیگر توانایی یک لحظه نشستن هم نداشتند و با چنین نیرو‌های خسته نباید شمارش دقیق را انتظار داشت.

وی با بیان اینکه در همدان یک کار اساسی در انتخابات انجام شد و آن ثبت فرم‌های رنگی بود که در هیچ کجای کشور انجام نشد، افزود: فرم ثابتی همراه با جدول تنظیم شد تا شمارش به سادگی و با دقت انجام شود.

فرماندار همدان افزود: شورای نگهبان و هیأت نظارت بر انتخابات آن سال‌هاست به صورت مستمر نیرو‌های ثابت تربیت کرده و وقتی در حوزه انتخابات قرار می‌گیرد بسیار فنی کار می‌کند، اما در هیأت نظارت شورا‌ها چنین وضعیتی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه یک هیأت نظارت شورای نگهبان با تمام وسایل در کنار ما نشسته بود و هر شعبه‌‌ای که نتایج آرا را می‌دادند ثبت می‌کردند و گاهی اشکالات را رصد می‌کرد، افزود: اما در هیأت نظارت شورا‌ها افرادی که آمده بودند کامپیوتر همراه نداشتند و سامانه‌ای مستقر نکرده بودند و ابزاری در هنگام اخذ رأی نداشتند و تنها ما بودیم که باید از طریق سامانه انتخابات را چک می‌کردیم.

تعالی با اشاره به اینکه بعد از شمارش آرا و اعلام نتایج برخی از کاندیدا‌ها مسائلی را مطرح کردند، افزود: در دوره گذشته انتخابات زمانی که به انتخابات تشکیک می‌شد هیأت اجرایی به صورت اتفاقی چند صندوق را انتخاب کرده و بازشماری می‌شد اما این بار خواستند که خود کاندیدا‌ها صندوق‌ها را انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: وقتی صندوق‌ها را انتخاب کردند از چهار صندوق نخست سه مورد شمارش شد که هیچ تأثیری در شمارش آرا نداشت و یکی از افراد هیأت نظارت از جیب خود کاغذی بیرون آورد و گفت که صندوق شماره هشت هم بشمارید ببینیم چه می‌شود.

فرماندار همدان بیان کرد: این دوست هیأت نظارتی در شب انتخابات به یکسری آمار متناقض در صورت جلسه رسیده بود اما به ما اعلام نکرد تا قبل از اعلام نتیجه، مشکل صندوق را حل کنیم که از این پیش‌گویی و غیب گویی تعجب کردیم و بعد متوجه شدیم شب انتخابات این موضوع را دیده اما به ما نگفته است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان بازشماری آرا را 10 یا 15 روز بعد انجام داد اما برای تعامل قبول کردیم، بیان کرد: بعد از بازشماری صندوق شماره هشت متوجه شدیم یکسری تفاوت آماری وجود دارد که گفتیم همین حالا تفاوت آماری را استخراج کرده و اعمال کنیم و بلافاصله انجام شد اما تغییری در رتبه کاندیدا‌ها حاصل نشد.

تعالی با بیان اینکه از ایجاد نشدن تغییر در نتیجه انتخابات خوشحال شده و صورت‌جلسه کردیم و به تأیید هیات نظارت نیز رسید، خاطرنشان کرد: اما پنج روز بعد اعلام کردند که شش صندوق دیگر را بازشماری کنید که این شش صندوق را شمارش کردیم و به ما لوح فشرده‌ای دادند و گفتند که شما شش هزار رأی اختلاف دارید که لوح فشرده را بررسی کردیم متوجه شدیم آقایان اشتباهات عظیمی داشته‌اند.

وی افزود: در بررسی لوح فشرده متوجه شدیم تعدادی از آرای افراد سهوی یا عمدی 5 هزار و 200  مورد اضافه شده به طور مثال 363 را 463 ثبت کرده بودند و بعد از مقایسه با صورت جلسات، آقایان گفتند حرف شما درست بوده و ما اشتباه کرده‌ایم.

فرماندار همدان با بیان اینکه گفتیم که شما شش روز نشسته بررسی کردید، چطور ممکن است این قدر اشتباه کنید، افزود: بعد از موضوع یکی از نمایندگان همدان در مجلس مصاحبه کرده بود که شش هزار رأی اختلاف وجود دارد.

وی ادامه داد: وقتی به این موضوع رسیدند که اشتباه کردند و 5 هزار و 200 مورد آمار آنها اشتباه بوده، اعلام کردم صورت جلسه می‌کنیم و منتظر آخرین نتیجه بودیم که بازهم گفتند 9 صندوق دیگر باید شمارش شود.

تعالی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم این است که برای هیأت نظارت هزینه زیادی انجام می‌شود، افزود: این همه هزینه می‌کنیم تا هیأت نظارت در کنار ما قرار گیرد به این خاطر که اشکالات در صورت وجود طرح شود، نه اینکه بعد از انتخابات صندوق را باز کرده و از آن اشکال بگیرید که این به طور کلی خلاف قانون است.

وی با بیان اینکه برای بازشماری 9 صندوق با هزار التماس و خواهش دو صندوق را کم کرده و تصمیم بر شمارش هفت صندوق گرفته شد، ادامه داد: این هفت صندوق باز شماری شد و تغییری در نتایج آرا اعضای اصلی شورا اتفاق نیفتاد و فقط یکی از انتهای علی‌البدل جابجا شد.

فرماندار همدان افزود: بعد از شمارش چهار و هفت صندوق فقط یکی از صندوق‌ها مشکل داشت و ما آماده تأیید انتخابات بودیم که اعلام کردند کل صندوق‌ها شمارش شود و نامه‌ای زدند که کلیه صندوق‌ها بازشماری شود.

وی با بیان اینکه اگر اختیار در دست خودم بود بعد از چهار صندوق اول هیچ صندوقی دیگری را شمارش نمی‌کردم، گفت: در استان برای تعامل بازشماری صندوق‌ها انجام شد تا شک و شبهه‌ها بر طرف شود.

تعالی با بیان اینکه بعد از آخرین بازشماری، موضوع انتخابات را تمام شده دانستیم، بیان کرد: کاندیدا‌هایی در رتبه سی‌ام و پنجاهم آراء، سردمدار این قضایا بودند و در این دو ماه یکسره با نمایندگان مجلس در تهران جلسه برگزار کرده و به ما پیغام می‌دادند ما این انتخابات را باطل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شخصی گفته بود فرماندار همدان اگر نگران هزینه شمارش مجدد آرا است من یک و نیم میلیارد تومان پول می‌دهم تا دوباره بازشماری انجام شود، افزود: چهار یا پنج نفر در این حوزه سخت ورود کرده بودند که امکان نداشت به عضو علی‌البدل هم برسند و برخی از نمایندگان هم بعد از دو ماه جلسه با این افراد، خواستار برگزاری جلسه‌ای مشترک بودند اما دیگر دیر شده بود، در این مدتی که گذشته بود باید جلسه برگزار کردید اما نه تماس و نه حضوری شما را ندیدیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار