رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی استان همدان گفت: 2 مولفه مهم چرای مفرط دام و شخم در جهت شیب مهمترین عوامل فرسایش خاک در این استان هستند و موجب شده اند میزان فرسایش خاک در این استان سالانه به هشت تا 10 تن در هکتار برسد.
کد خبر: ۴۷۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ 16 August 2017
رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی استان همدان گفت: 2 مولفه مهم چرای مفرط دام و شخم در جهت شیب مهمترین عوامل فرسایش خاک در این استان هستند و موجب شده اند میزان فرسایش خاک در این استان سالانه به هشت تا 10 تن در هکتار برسد.

به گزارش ایرنا؛ محمدمهدی آرتیمانی اظهار کرد: استعداد مراتع این استان برای چرای 225 هزار دام است ولی هم اینک یک میلیون و 300 هزار دام از مراتع این استان تعلیف می کنند.

وی بیان کرد: چرای بیش از ظرفیت مراتع موجب از بین رفتن پوشش گیاهی شده و خاک را آماده تخریب و فرسایش می کند.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی استان همدان اظهار کرد: پوشش گیاهی موجود در سطح خاک ساختمان خاک را حفظ می کند و از برخورد مستقیم قطرات باران به سطح زمین جلوگیری می کند.

آرتیمتانی اضافه کرد: در صورت از بین رفتن پوشش گیاهی قطرات آب به صورت مستقیم به سطح خاک برخورد کرده و با ایجاد سیلاب خاک را به سمت رودخانه ها و سدها هدایت می کند.

وی در باره شخم در جهت شیب توضیح داد: طبق نظر کارشناسان، کشاورزی در زمین های با شیب بیش از 15 درصد صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش ایرنا وی افزود: کشاورزان این استان اقدام به کاشت محصول حتی در زمینهای با 30 تا 35 درصد شیب می کنند.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی استان همدان افزود: استانداردترین روش برای شخم زدن در زمینهای شیب دار، شخم در جهت عمود بر شیب است.

آرتیمانی اضافه کرد: شخم به شیوه صحیح عمود بر شیب در زمینهایی که کمتر از 15 درصد شیب دارند به راحتی انجام می شود ولی در زمین هایی که شیب بالایی دارند احتمال واژگونی تراکتور زیاد است.

وی بیان کرد: بیشتر کشاورزان برای جلوگیری از واژگونی تراکتور اقدام به شخم زدن خلاف جهت شیب کرده که این اقدام غیراصولی باعث از بین رفتن خاک حاصلخیز می شود.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی استان همدان تاکید کرد: خاک مناسب برای کشاورزی، عناصر مغذی خاک وجانوران در سطح خاک قرار دارند و با شخم نامناسب این عناصر از بین می رود.

آرتیمانی گفت: شهرستانهای جنوبی نظیر نهاوند، ملایر، تویسرکان و اسدآباد به علت بالا بودن میزان شیب خاک و بارش متداول بیشترین میزان فرسایش خاک را نسبت به شهرستان های شمالی همدان دارند.

وی با ذکر اینکه آمار دقیقی در زمینه میزان فرسایش در دست نیست اظهار کرد: با از بین رفتن پوشش گیاهی ، پس از بارش باران خاک شسته شده و به داخل آب می رود.

وی افزود: میزان فرسایش خاک طبق فرمولی بر مبنای میزان املاح و بار معلق موجود در آب و توسط دستگاه های رسوب سنج نصب شده در آب اندازه گیری می شود.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات منابع طبیعی استان همدان تاکید کرد: فرسایش خاک و رسوب موجب بالا رفتن قدرت سیلاب و افزایش تخریب در صورت بروز سیل می شود چون میزان و قدرت تخریب آب گل آلود و دارای رسوب بسیار بالا است.

آرتیمانی افزود: فرسایش خاک و هدایت خاک به سمت سازهای آبی نظیر سد بند، استخر، سدها و غنات موجب کاهش عمر سازها می شود.

وسعت اراضی منابع طبیعی همدان 905 هزار هکتار معادل 47 درصد مساحت این استان است.

متوسط فرسایش خاک در ایران 30 تن در هکتار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار